• Anonym (Linn)

Vad händer om man har för starka glasögon?

Vad händer om ens optiker ger en för starka glasögon? Kan det sabba synen eller nåt? Blir det svårt att vänja sig med svagare glasögon sen? Vad gör optikern för fel i undersökningen om hon ger för starka glasögon?

• Svar på tråden Vad händer om man har för starka glasögon?
  • Thomas27

Först. Det finns två synfel. Närsynt och långsynt.

Normalt så ser du bra på både långt håll och kort håll
    men med åldern så ser du sämre på kort håll och måste ha läsglasögon.

För starka glasögon för långsynta - du ser väldigt dåligt på nära håll.
    För starka glasögon för närsynta - du ser väldigt dåligt på långt håll.

Jag tror tillfälligt högt blodtryck kan ge tillfälligt synfel.
    Kanske då optikern checkade dig

• Anonym (Syn)
    Thomas27 skrev 2018-01-19 11:28:49 följande:

Det finns fler än två synfel...
  • sextiotalist
    Anonym (Linn) skrev 2018-01-18 15:44:57 följande:

Vad händer om ens optiker ger en för starka glasögon? Kan det sabba synen eller nåt? Blir det svårt att vänja sig med svagare glasögon sen? Vad gör optikern för fel i undersökningen om hon ger för starka glasögon?

Jag har olika styrkor på mina glasögon, terminalglasögon (progressiva) och diverse billiga läsglasögon, varav ett par väldigt starka när jag broderar (gillar att brodera smått). Vad som händer, man ser suddigt, använder man dom länge så kan man få huvudvärk
  • SysterY
    Thomas27 skrev 2018-01-19 11:28:49 följande:

Höga blodsockervärden ger också synfel som kan vara tillfälliga.

Och det finns bra mycket mer än 2 synfel.
  • Anonym (Linn)

Har inga sjukdomar och det gäller lite svårt att läsa liten text och minimal synnedsättning på långt håll. Så ålderssyn och jag tror det är 2 eller 2,25 jag har i att läsa.

Om man har för starka läsglasögon kan man börja se sämre då på nära håll utan glasögon just för att ens läsglasögon är för starka?

Och om man har progressiva och ser suddigt på långt håll med dom är det för att optikern har gjort dom för starka för att se långt bort då?

• Zoja

Det som händer med ögonen när man har hjälpmedel (glasögon eller linser) är att ögat slappnar av, vilket kan göra att man upplever att man ser sämre utan dem eftersom ögat då inte längre är vant vid att behöva spänna sig för att se. 

Vid för starka glasögon är det dock lätt att få ansträngda/spända ögon och huvudvärk, men det är inte farligt för ögat!

• SofieJ

Viktigt är dock att säga att inte samma sak gäller för barns ögon, så handlar tråden om någon som inte vuxit klart än kan det visst påverka synen permanent.

• Anonym (Ej läkare)

Musklerna i ögat spänner sig för att se på kort avstånd. När de slappnar av så ställs linsen in för att se på avstånd.

Med läsglasögon så kan alltså ögat slappna av när man ser på kort avstånd. Får man för starka läsglasögon så ser man suddigt eller så måste man hålla det man läser närmare, men musklerna i ögat ansträngs inte.

Det är värre att få för starka glasögon för att se på långt håll om man är närsynt. Då ansträngs ögat i onödan.

Svar på tråden Vad händer om man har för starka glasögon?