Jag och min fru har gått i familjerådgivning/samtalsterapi i olika omgångar (X antal ggr vid varje "omgång"). Utspritt på 4-5gr var 14-21dag, så varje omgång varade 3-4 månader.
Första omgången var för många år sedan. Det var på min frus initiativ. Jag var väldigt motsträvig till tanken först (såg det som en förlust, ett nederlag - "jag kan ta han om mina egna problem!!"), men insåg att det nog skulle behövas en "moderator" i våra samtal (läs: gräl och tjafs).
Jag var givetvis orolig att det skulle komma fram ännu mer "skit", att det skulle grävas i barndomen och att det skulle bli "flummigt". Det blev det inte! Tvärtom så tyckte jag nog att det var bättre än vad min fru tyckte (!). Min fru fick en hel del "mothugg" på saker som hon tyckte var helt rätt och riktigt (!) men som terapeuten tyckte att man faktiskt kunde se på ett annat sätt.
Som det var dock, är att det är psykiskt och fysiskt utmattande! Det kan du förbereda dig på. Jag var helt slut efter ca 45-60min samtal.
De andra två omgångarna för ett par år sedan. De var också på min frus initiativ. Första omgången var "ok". Den gav oss inte jättemycket om jag ska vara ärlig, därav omgång nummer 2 något år senare. Den var inte heller helt bra, mest pga att jag hade svårt för terapeuten som jag tyckte kom med "fel" förslag på hur vi skulle lösa (det jag ansåg var) våra problem och kom med idéer som varken jag eller min hustru hade dels pratat om eller kände att vi vill pröva (prov-separation t ex).
Även dessa gånger var utmattande för skallen.
Men vi lever tillsammans än idag och vi har nog lärt oss en hel del trots allt från dessa "samtal".