• Äldre 18 Jan 19:32
    4844 visningar
    7 svar
    7
    4844

    Skillnad på att logga ut och inte i iCloud?

    Jag vill inte använda iCloud men nu tvingas man ju att logga in där när man uppdaterar sitt äpple. Om jag tittar under iCloud-rubriken så är allt avstängt från att synkas och det står att jag inte har använt något av 5 gb. Så då finns det ingenting i mitt iCloud eller hur? Jag kan välja att logga ut men vad blir skillnaden om inget synkas iaf? Bör jag logga ut om jag absolut inte vill ha med iCloud att göra?

    Sen undrar jag också när jag ändå skriver om det är iCloud-kontot som avgör vems äpple det är? Dvs om man delar ett konto för musik och appar med någon så är man ju inloggad med det ID:et på appstore etc men om man loggar in med ett annat iCloud är det det som då bestämmer att det är mitt äpple i Apples ögon?

  • Svar på tråden Skillnad på att logga ut och inte i iCloud?
  • Äldre 18 Jan 19:50
    #1

    Du är in loggad med ditt Apple-ID. Telefonen är kopplad till ditt apple-ID. iCloud är Apples molntjänst, där man loggar in med sitt Apple-ID. Du kan ju välja vad som ska synkas till molnet och inte. Vill du inte ha någon information molnlagrad är det bara att avaktivera allt.

  • Äldre 18 Jan 19:52
    #2
    snedtak skrev 2018-01-18 19:50:15 följande:
    Du är in loggad med ditt Apple-ID. Telefonen är kopplad till ditt apple-ID. iCloud är Apples molntjänst, där man loggar in med sitt Apple-ID. Du kan ju välja vad som ska synkas till molnet och inte. Vill du inte ha någon information molnlagrad är det bara att avaktivera allt.
    Det fattar jag förstås. Jag har valt att inte synka något så allt är avbockat men det står i rött längst ner att jag kan "logga ut" och det är det jag undrar om jag bör göra också eller om det inte gör någon skillnad. Även fast jag kan logga ut så kommer det konstigt nog en pop-up ruta att jag ska logga in på iCloud också?
  • Äldre 18 Jan 22:36
    #3
    Tihi skrev 2018-01-18 19:52:56 följande:
    Det fattar jag förstås. smile1.gif Jag har valt att inte synka något så allt är avbockat men det står i rött längst ner att jag kan "logga ut" och det är det jag undrar om jag bör göra också eller om det inte gör någon skillnad. Även fast jag kan logga ut så kommer det konstigt nog en pop-up ruta att jag ska logga in på iCloud också?
    Jag blev nyfiken så jag testade att logga ut från iCloud på min telefon (har nästan ingenting synkat). Jag tror inte att kommer göra någon skillnad i praktiken, om du inte synkar något alls till iCloud. Men känner du dig osäker kan du ju logga ut.

    Den funktion jag vill kunna använda som verkar försvinna är "Hitta min iPhone".
  • Äldre 19 Jan 15:20
    #4
    snedtak skrev 2018-01-18 22:36:22 följande:
    Jag blev nyfiken så jag testade att logga ut från iCloud på min telefon (har nästan ingenting synkat). Jag tror inte att kommer göra någon skillnad i praktiken, om du inte synkar något alls till iCloud. Men känner du dig osäker kan du ju logga ut.

    Den funktion jag vill kunna använda som verkar försvinna är "Hitta min iPhone".
    Kul att du testade. Jag bestämde mig för att logga ut helt och hållet då jag hatar allt vad iCloud heter. Jag tycker det är skit rent utsagt att Apple tvångsinloggar en på iCloud i sina uppdateringar nu och dessutom börjar föra över saker som jag vet att vi aldrig har bockat i då vi aldrig har använt iCloud och är supernoga med att avaktivera allt vid varje uppdatering. Det borde vara en separat inloggning på iCloud.
  • Äldre 22 Jan 15:06
    #5

    Snedtak, du verkar ha koll så jag undrar om man bara kan använda "Hitta min iPhone" men inte synka något annat till iCloud? Men då ligger iCloud öppet hela tiden för att man måste vara inloggad för att det ska funka? 

    Funkar det att fjärradera även om man aldrig har platstjänster på? Det enda jag vill göra är att kunna radera om behovet uppstår. Sen undrar jag om någon loggar in i ens iCloud på en dator kan dom börja synka saker från telefonen då eller synkningen bara styras från själva telefonen?

  • Äldre 22 Jan 19:08
    #6
    Tihi skrev 2018-01-22 15:06:59 följande:
    Snedtak, du verkar ha koll så jag undrar om man bara kan använda "Hitta min iPhone" men inte synka något annat till iCloud? Men då ligger iCloud öppet hela tiden för att man måste vara inloggad för att det ska funka? 

    Funkar det att fjärradera även om man aldrig har platstjänster på? Det enda jag vill göra är att kunna radera om behovet uppstår. Sen undrar jag om någon loggar in i ens iCloud på en dator kan dom börja synka saker från telefonen då eller synkningen bara styras från själva telefonen?
    Om någon annan loggar in på ditt iCloud på en annan enhet än din telefon så kan de bara så tag på sådant som redan är synkat till iCloud. Dvs de kan inte på distans börja synka innehållet på telefonen.

    Om någon däremot loggar in ditt iCloud, och du har "Hitta min iPhone" påslaget, så har de ju möjlighet att radera. Du får alltså göra en avvägning vilken risk som är störst: att någon raderar innehållet genom att de kan logga in på ditt iCloud eller att någon får tag på innehållet på din telefon och att du inte kan radera det på distans.

    Fjärradera funkar utan platstjänst, men den måste ha internetuppkoppling. Är du offline raderas innehållet nästa gång den får uppkoppling (via Wifi eller telenät).

    Har du aktiverat tvåfaktorsautentisering? Då minskar ju risken att någon loggar på ditt iCloud obehörig.
  • Äldre 23 Jan 15:11
    #7
    snedtak skrev 2018-01-22 19:08:43 följande:
    Om någon annan loggar in på ditt iCloud på en annan enhet än din telefon så kan de bara så tag på sådant som redan är synkat till iCloud. Dvs de kan inte på distans börja synka innehållet på telefonen.

    Om någon däremot loggar in ditt iCloud, och du har "Hitta min iPhone" påslaget, så har de ju möjlighet att radera. Du får alltså göra en avvägning vilken risk som är störst: att någon raderar innehållet genom att de kan logga in på ditt iCloud eller att någon får tag på innehållet på din telefon och att du inte kan radera det på distans.

    Fjärradera funkar utan platstjänst, men den måste ha internetuppkoppling. Är du offline raderas innehållet nästa gång den får uppkoppling (via Wifi eller telenät).

    Har du aktiverat tvåfaktorsautentisering? Då minskar ju risken att någon loggar på ditt iCloud obehörig.
    Tack snälla. Så i mitt fall, som aldrig använder platstjänster eller synkar något till iCloud, så är det värsta som kan hända att någon obehörig raderar min mobil?

    Eftersom att jag inte har platstjänster påslaget så kommer det aldrig att synas på någon karta var mobilen är om jag fattar rätt?

    Jag har inte orkat med tvåfaktor för det verkar jobbigt men jag kanske ska sätta mig in i det och se om jag vill ha det.

    Jag antar att risken att mobilen försvinner är större än att någon obehörig loggar in och raderar så det kanske är värt att ha på "hitta min iphone"...
Svar på tråden Skillnad på att logga ut och inte i iCloud?