Anonym (Hope) skrev 2018-01-19 00:45:08 följande:
Trist att du med lider av ångest men en tröst att veta att man inte är ensam och att det finns andra som kan förstå hur det känns och hur man mår osv. Ja stress är min värsta fiende och den triggar igång min ångest direkt för jag är väldigt stresskänslig. Jag får magkatarr blir yr kallsvettas hjärtat rusar och det känns som alla negativa känslor i kroppen inte får plats så man ska spricka eller bli tokig och det jobbigaste är att man vet inte vart man ska ta vägen för ingen kan hjälpa en just då förutom en själv så man får kämpa inombords för att fokusera och distrahera sig på andra tankar så man kan komma ner i varv men det är lättare sagt än gjort. Hur länge har du haft ångest och äter du antidepressiva? Vad har du för strategier för att ta dig ur ångesten när den är som värst?
Vi är definitivt inte ensamma. Jag har en mamma som lidit av panikångest hela min uppväxt så det är väl till viss del genetiskt. Men jag fick ångest när jag var 24-25 år, det är 7 år sedan ungefär i alla fall. Gick i väggen, jobbade på två jobb, natt på ena och åkte direkt till nästa. Dessutom studerade jag samtidigt, blev lämnad av min stora kärlek, min hund blev sjuk. Det var galet mycket samtidigt. Jag sov inte för jag tog hand om hunden i drygt ett år innan han började må bättre. Åt knappt och hade ingen ro, ångesten började med att jag blev rädd att hunden skulle dö och att jag kände mig övergiven av min dåvarande. Hur började din?
Jag äter antidepp men inte för detta utan för att jag fick en förlossningsdepression för snart två år sedan och blev mer eller mindre påtvingad det tyvärr. Men håller på att sätta ut dem, men det är inte lätt, hemska biverkningar vid utsättande. Men depressionen är mycket bättre men ångest har jag kvar som kommer och går i perioder vid stress o innan "roliga veckan".
Jag går hos en psykolog och pratar men sedan försöker jag tänka att det är tankar och inget annat än tankar som drar igång ångesten. Det finns sällan någon förankring i verkligheten (oro för hund, barnet osv). Sen när den kommer kan man ju inte göra så mycket. Musik funkar ibland, typ avslappningsmusik, meditationsmusik. Ibland går jag ut i skogen och skriker av mig. Ibland far jag som en orolig ande runt i huset och vet inte vart jag ska ta vägen. Ibland ligger jag o gråter hysteriskt i panik i sängen eller på golvet. Det beror helt på vad det handlar om. Sen läser jag själv en magister i psykologi just nu så det fungerar väl lite som hjälp till självhjälp också. Jag försöker vara öppen med mina känslor och prata om hur jag tänker och mår, det tror jag är väldigt viktigt så man inte blir ensam med känslorna och tankarna. Du får gärna skriva med mig. Hur hanterar du din ångest?