• Anonym (?)

Bo i Stockholm vs. Solna

Vilka skillnader ska man vara medveten om när man väljer om man ska bo i Stockholm eller Solna med kommande barn? Utgå för enkelhetens skull här från att man bor precis på gränsen så att det geografiska läget inte spelar någon roll.

Det vi vet eller har funderat på redan;

* Något lägre kommunalskatt i Solna, men det verkar marginellt.

* Vid föräldraledighet får äldre syskon vara i förskolan heltid i Stockholm och 30 timmar i Solna. Inget som spelar någon roll för vår bedömning om inte Solna sänker ytterligare (det var ev. tal om det för 10 år sedan, någon som vet om de planerna lags på hyllan för en överskådlig framtid?).

* Jag har för mig att man inte får söka förskoleplats i Stockholm hur som helst om man bor i en annan kommun? Vet någon mer om det? Det kan ju bli mycket pyssel om förskolan ligger utåt från stan och man jobbar i stan och inte får byta till förskolan 500m hemifrån för att den ligger på andra sidan kommungränsen..

* Hur är det med skolor nu för tiden? Är man knuten till sin kommun eller är det fritt val i hela Stockholms län?  

Vad mer bör man fundera på? :)

• Svar på tråden Bo i Stockholm vs. Solna
  • Anonym (Solnabo)

Har flyttat från Stockholm till Solna och nej vi fick inte gå kvar på förskolan i Stockholm. Var även ett helvete att få plats på förskola i Solna.

Hämtade barnen ett tag på TRE olika ställen. Var mycket mailande och tjatande innan det fixade sig.

I början kunde dom inte ens lova att vi skulle få en plats inom garantin. Vi stod sist i kön eftersom vi flyttade från Sthlm till Solna.
    Jag skulle börja jobba liksom. Så jävla dåligt skött enligt mig. Enormt stor stress. Men säger LIGG PÅ och tjatat tjata tjata annars händer ingenting.

Skola får man ju på en gång eftersom det är skolplikt. Dock kanske inte på vilken skola man vill ha plats på. Utan där det finns plats. Dock fick vi en skola nära oss. Så jag tror dom försöker sätta in barnen på en skola någorlunda nära där man bor i alla fall. Man kan önska skola.

Skatten märks knappt av enligt mig. Ingen större skillnad som sagt. Än är det 30h veckan för föräldrarledig. Men det gäller inte om äldre syskon har skollov. Då sänker dom till 15h veckan. Tis ons tors 9-14 har vi. Men vanliga skolveckor är det 30h.

Fin natur. Vi bor väldigt nära Mall of scandinavia. Fina hus och lugnt område. Så i det stora hela trivs jag i Solna när alla "problem" löste sig till det bättre med förskola och skola för barnen.

• Anonym (Vasastan)

Du får inte söka (kommunal) förskoleplats/skola i Stockholm om du bor i Solna. Vänner som flyttade ut från stan och då bytte kommun fick byta barnomsorg och skola för sina barn. De skolor/förskolor som inte är kommunala kan ha andra regler och om det är specialskolor (ex.vis Adolf Fredriks musikklasser) så ser intagningen annorlunda ut trots att det är en kommunal skola.

• Carambolan

Vi bor också i Solna och jag delar Solnabos bild. Våra barn har börjat ganska sent på förskola (runt två år) så för vår del har det aldrig varit problem att få önskad plats, men de som varit tvungna att börja redan vid ett år eller som varit inflyttade utan köpoäng har varit allt annat än nöjda. Det är enorma skillnader i kvalitet mellan olika förskolor så man vill inte hamna fel.

Skolsituationen är rätt lugn i mitt område, men i andra kommundelar bussas barnen till skolor i andra kommuner pga lokalbrist...

• Carambolan

Vi trivs däremot jättejättebra Men jag är medveten om att vi haft en god portion tur.

• Anonym (Vittra)

Solna är ökänt för sina skolor. Det finns ett par bra skolor, ska man flytta till Solna rekommenderar jag att man bosätter sig i närheten av dem. Har två vänner som valt att flytta från Solna när barnen kom upp i skolåldern.

• Mrs Moneybags

Solnabo här.

Tyvärr är skolorna i Solna inte särskilt bra, och det satsas generellt väldigt lite på barnomsorg och skola i vår stad. Därför har jag valt att sätta min son i en skola i innerstan som passar honom bättre. Många i mitt område sätter barnen i andra kommuners skolor eller flyttar när barnen når skolåldern. Trist, men sant.

I övrigt tycker jag mycket om Solna och trivs bra!

• Anonym (?)

Tack för alla svar hittills! :)

Ev. flytt kommer formodligen se strax innan vi får första barnet så ställa sig i kö till förskola kommer vi ha möjlighet att göra direkt från början i alla fall, att hämta på 3 ställen låter hemskt, Solnabo :O Hur svårt är det att få plats på förstahandsvalet runt 1-1,5 om man ställer dem i kö så tidigt som möjligt? 

Vittra, vilka områden är det som har bra skolor? Det kanske får bli att ställa barnen i kö till alla bra friskolor i Stockholms län vid födseln för att vara på den säkra sidan om vi inte väljer bostad på Bromma-sidan...

Har ni märkt några andra skillnader än när det kommer till barnomsorg?

• Teady111
    Anonym (?) skrev 2018-01-19 10:59:35 följande:

Ev. flytt kommer formodligen se strax innan vi får första barnet så ställa sig i kö till förskola kommer vi ha möjlighet att göra direkt från början i alla fall, att hämta på 3 ställen låter hemskt, Solnabo :O Hur svårt är det att få plats på förstahandsvalet runt 1-1,5 om man ställer dem i kö så tidigt som möjligt? 

Vittra, vilka områden är det som har bra skolor? Det kanske får bli att ställa barnen i kö till alla bra friskolor i Stockholms län vid födseln för att vara på den säkra sidan om vi inte väljer bostad på Bromma-sidan...

De två bästa skolorna i Solna är Alfaskolan, dock väldigt svår att få plats på tyvärr.

Sedan har vi Ekensbergsskolan. Men den är bara upp till åk 5 (disskuteras just nu om de ska höja till åk 6 istället).
  • Carambolan

Andra skillnader tycker jag inte man märker. Det är ju liksom bara 8-10 min med t-banan in till city så det känns ju ändå som att vi bor i Stockholm fortfarande. Betydligt mer så än när jag bodde i Farsta Det är mest för barnen och i mitt politiska engagemang som kommungränsen gör sig påmind.

• Anonym (Vittra)
    Anonym (?) skrev 2018-01-19 10:59:35 följande:

Vittra Frösunda i Solna, är topprankad, en friskola.
Svar på tråden Bo i Stockholm vs. Solna