Underhåll
Hej jag har två barn som bor hos mig på heltid och den andra föräldern säger att om jag söker det så ska han ha barnen på halvtid. Jag har inte fått något under de här 10 åren så han vägrar. Vad gör jag?
Hej jag har två barn som bor hos mig på heltid och den andra föräldern säger att om jag söker det så ska han ha barnen på halvtid. Jag har inte fått något under de här 10 åren så han vägrar. Vad gör jag?
Men låt han ha barnen halva tiden då.
Ring familjerätten och diskutera. Klart han ska betala underhåll. Låt dig inte utressas längre. Om du nu inte tjänar så mycket så det är ovidkommande för din ekonomi.
Vad betalar han i övrigt för barnen?
Vill barnen bo hos pappan på halvtid? Bor han tillräckligt nära för att det ska vara genomförbart? Kommer han driva igenom det (stämma på halva boendet, betala advokater och svara på frågor ) eller är det något han bara säger?
Jag hade kontaktat försäkringskassan och begärt underhållsstöd.. Klart han ska betala sin del av barnens kostnader.
Barnen vill knappt vara där de dagarna de är där. Det är missär där finns inga pengar, smutsigt pappan är på gymmet mer än hemma. Han betalar absolut ingenting på barnen. Och ska han betala något så lånar han av mig eller tycker att jag ska köra honom. Busskort för att tack tillbskolan står jag oxå för som dom bara behöver när dom är där....
Vägrar han betala vänder du dig till Försäkringskassan och ansöker om underhållsstöd. Är det så att pappan ej har råd med fullt bidrag betalar FK då mellanskillnaden. Självklart ska barnen få den försörjning de har rätt till.
Boende är en helt annan fråga. Har du boendet idag får han vända sig till tingsrätten för att stämma om boendet. Om barnen är över tio som jag förstår av din ts känns det osannolikt att han skulle få v/v mot deras vilja. Vill han ens det i praktiken tror du? Innan dom i tingsrätt om boende görs ju också utredning, och samtal förs med familjerätten.
Han skulle nog ta dom halvtid om han fick chansen bara för att skada mig och barnen dom skiter han i han lämnar dem en 9 och en 11 åring själva i ca 4 timmar varje dag för att gymma så barnen måste vänta på mat till ca 20.00. Varje gång de är där så ringer de mig för att pappa är arg jämt och att jag måste komma med laktosfri mjölk och toapapper. ..