• Brony

    Rektoskopi... Rädd för läkare. Hjälp

    Om 2v ska jag göra en rektalundersökning. På vårdcentralen. De har hittat blod i bajset.Jag har gjort detta för många år sen o det var jätte jobbigt. Nu är jag äldre o min läkare skräck har vuxit. 

    Jag ska laxera mig 2ggr innan.

    Bara jag sätter min fot 

    Hos gynekologen måste jag ta lugnande mm.... Så illa e d. 

    Vad kan jag få för hjälp för just rektalen?
    Allt detta kom som ett brev på posten,bokstavligt talat. Enda infot var "Ta microlax"

    Tacksam för tips
  • Svar på tråden Rektoskopi... Rädd för läkare. Hjälp
  • Gunegnica

    Ring Vc och förklara, säg att du behöver lugnande. Stesolid tex. Jag har gjort rektoskopi och det kändes knappt om det nu hjälper dig????

  • Elviax

    Hej,

    Jag gjorde en koloskopi för ca 10 år sedan och när jag kom in fick jag ett par stora herr kalsonger att sätta på mig " bakåfram" (så att gylfen hamnade på rumpan) - man kände sig inte så utlämnad då. Sedan frågade de om jag ville ha smärtlindring och jag tackade tacksamt ja! Då fick jag morfin och resten gick bra!

  • Brony

    Mailade de och de ger ingen lugnande alls skrev de.

    Även fast jag förklarade det så skrev de att man inte ger lugnande på en vårdcentral.

    Jag får utan problem lugnande vid gyn.

    Märkligt

  • beso

    Skitdåligt! Såklart du ska ha lugnande! :( Kanske kan du boka tid snabbt hos psykiater o få utskrivet o ett stödsamtal privat!? Jag var oxå livrädd när jag gjorde det. Gjorde ont i svängarna. Men fes ut luften dom pumpa in som hämd på dr! ;) Rätt åt dig skojade jag o dom skrattade! Var ju inte meningen såklart..

Svar på tråden Rektoskopi... Rädd för läkare. Hjälp