• LaPrincipessa

    NIPT eller inte samt var i Skåne?

    Fick 1:4800 på trisomi 21 på kuben, fyller 36. Antar att det är bra? Nu när möjligheten finns att göra NIPT privat så klart vi funderar för att slippa oroa oss men så klart sjukt mkt pengar. Fast verkar inte helt ovanligt folk gör NIPT i min ålder.

    Har bara hittat Emmakliniken i Malmö som tar 6100 kr, ngn som har koll på ngt annat ställe i Skåne där man kan göra privat?

  • Svar på tråden NIPT eller inte samt var i Skåne?
  • Krusbärskompott

    Du måste bestämma själv. Många skulle säga att du har låg risk.

    Jag vågade inte lita på KUB utan betalade för NIPT. För mig var det väl investerade tusenlappar, det gav mig sinnesro.

    Finns på flera ställen i Malmö, jag valde mamma mia eftersom de skickar sina prover till karolinska o inte utomlands som Emma gör. Dessutom kollar de könskromosomerna också.

    Grattis, lycka till och ta hand om dig!

  • LaPrincipessa

    Tack för bra svar <3. Ja just den där sinnesron vi är ute efter, jag som nojjar för allt, är inte 20 längre heller. Då ska jag ringa Mama Mia på måndag!

  • Dude75

    Hej!

    Jag vet att detta inte är svar på din fråga och jag har all förståelse för din oro, men ifall jag förstått det rätt så är riskökningen pga ålder ganska liten fram till 40-års åldern. Jag har själv varit gravid vid 38, 40 och 42 år vid KUB och grundrisken (dvs innan ultraljud och blodprovsvar lagts in) ökade oerhört mycket mellan 40 och 42. Barnmorskan sa innan hon la in värdena sista gången vi gjorde KUBen att vi förmodligen skulle få en hög risk enbart på grund av min ålder (vilket var fallet, men det är en annan historia).

    Tänkte att det kanske kan minska din oro lite. Därmed inte sagt att du/ni inte ska göra ett extra test om du/ni har möjlighet.

    Lycka till! ????

Svar på tråden NIPT eller inte samt var i Skåne?