• Oroligmamma483

Min dotter går i sömnen

Hej!

Jag är en mamma till ett barn på 6 år. Nu den senaste tiden har min dotter börjat gå i sömnen vilket hon inte gjort tidigare. Hon har hållit på att gå i sömnen i ca: 2 månader nu. Jag har vaknat av att hon stått och pratat ner i köket. Jag brukar gå ner och försöka lungt att leda henne till sängs utan att vecka henne för jag har hört att det inte är bra att väcka barn när fom går i sömnen. Detta händer nu varje natt. Jag är så rädd att hon går och ramlar och slår sig.

Hon har nån gång öppnat dörren och gått ut. Som tur var så hörde jag det och då var hon bara ute i trappan. Hon har öppnat dörren 2 grr nu. Tänk om hon går ut och jag inte hittar henne. Jag låser alltid dörren men det hjälper inte. Vågar inte somna för jag vet inte vad hon kan få för sig.

På morgen när hon vaknar så kommer hon inte ihåg någonting. Hon blir själv lite rädd om vad hon håller på med.

Är det något fel på min dotter?

Är det något jag kan göra för att min dotter ska sluta gå i sömnen?

• Svar på tråden Min dotter går i sömnen
  • Mikaelayasar

Gick själv i sömnen. Min pappa låste ytterdörren från säkerhetslåsen varje kväll. Det gick över med tiden.

• nnnnnnnn

Du kan prata med henne, lugnt och sansat tex säga: "nu ska du gå in på ditt rum och lägga dej i sängen"
    när hon är uppe på äventyr.
    Men det finns inget som jag känner till för att få henne att sluta gå.
    Vi har några somnambulister här hemma så vi har skaffat larm med skalskydd = om dörrar eller fönster öppnas på natten när vi skallarmat så går larmet och vi vaknar.
    Hade vi inte velat ha larm, så hade jag satt en säkerhetsspärr på dörrar/fönster så att jag precis nådde upp tex en sådan på bilderna här nedanför, då kan barnet inte gå ut på natten...

• UndrandeSökare

Jag gick i sömnen som barn och går fortfarande i sömnen som vuxen, inte så ofta numera, men som vuxen går jag aldrig utomhus i sömnen.

Testa att låsa dörrarna med rejäla lås som det tipsats om tidigare i tråden.

Vissa går i sömnen helt enkelt.

• Alvina

Ni kanske kan skaffa ett larm som går igång om ytterdörren öppnas. Då slipper ni åtminstone oroa er för att hon ska gå ut.

Svar på tråden Min dotter går i sömnen