• Soos

Kan det ändå vara ett missfall?

Hej!

Jag är gravid i vecka 11 (10+nåt) och fick igår en första blödning när jag kissade på morgonen. Det såg ut exakt som köttvatten... alltså lite åt det röda hållet men inget färskt blod. Det kom alltså ner i toastolen samt på pappret. Jag blev jätteorolig och min man skjutsade mig genast till gynakuten där det var så mycket väntetid att jag bestämde mig för att gå på toan där för att se om det fortsatte men jag såg inget när jag kissade. Vi åkte och åt frukost och även där gick jag på toaletten och då kom det en mellanstor ljusbrun blödning (?). Vi åkte tillbaka till gynakuten och efter flera timmar och inga mer blödningar fick jag ett vil som visade ett tickande hjärta och en sparkande bebis...blev så glad men läkaren kunde inte konstatera varför jag blödde vilket jag såklart hade velat. Tänkte ej mkt mer på detta men idag när jag vaknade kom det en ljusbrun vätska stor som två femkronor på pappret. Vet ej om jag inbillar mig men tror även att jag har lite svag molvärk vilket jag ej har annars . Bör jag vara orolig trots vul igår?

Mvh orolig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-20 12:54
    Ingen???

• Svar på tråden Kan det ändå vara ett missfall?
  • Anonym (Vanligt)

Molvärk = livmoder som växer. Helt normalt

Massor av människor får blödningar av olika former i graviditeten så det kan vara helt normalt även det. Tror inte du behöver oroa dig just nu iallafall, för som sagt fanns där Ett hjärta som slog.

Kopierar från 1177

"Det är vanligt att få en blödning ur slidan, särskilt under första halvan av graviditeten. En blödning kan vara ett tecken på missfall, men ofta beror blödningen på något annat. Den behöver inte betyda att något är fel.

Blödning från livmoderslemhinnan

Ibland kan det komma en blödning från livmoderslemhinnan under de första tre månaderna av graviditeten. Ofta kommer en sådan blödning vid samma tid som mensen skulle ha kommit. En sådan blödning kallas genombrottsblödning. Den brukar gå över av sig själv. Blödningen beror på att kroppen inte riktigt har anpassat sig till graviditeten. Det brukar inte komma sådana blödningar när moderkakan och fostret tar mer plats i livmodern.

Det finns det mer blod än vanligt i livmodertappen under graviditeten. Det gör att livmodertappen lättare kan börja blöda. En sådan mindre blödning kan till exempel komma efter ett slidsamlag.

Ibland finns det ingen förklaring

Ibland hittar läkaren eller barnmorskan ingen orsak till blödningen och blödningen upphör av sig själv."

• Anonym (?)

Du kan vara orolig till dödagar. försök slappna av. I v 11 om det är ett missfall kommer du att blöda ut fostret. Du kommer att se det.

Har du haft sex nyligen? Överanstängt dig? Varit stressad?

Om inte kan de vara ett kärl på livmodertappen som brustit och blöder lite. När de är brunt är de indikation att de är gammalt blod.

Försök att slappna av lite och njuta istället. :) lycka till!

• Soos

Tack ni hjälpsamma människor som lägger ner tid på andra!

Jag hoppas att det ej är nåt men det var mest för att molvärken tog till nu som jag på nytt blev orolig :/

Svar till anonym (?): Nej har inte haft samlag på veckor pga noll lust, hehe...jobbar ej utan är arbetslös och sitter hemma dagarna i enda faktiskt pga otrolig trötthet samt illamående så överansträngning etc kan man utesluta :/

• Anonym (Dsk)

Klart man aldrig säker kan veta men eftersom det såg bra ut på vul kan di säkert vara lugn. Jag fick blödningar från v 9 började som rosa flytningar men blev sedan mer mensliknande. Hann göra två vul där hjärtat slog men där var fostret även mycket mindre än vad de skulle varit. Sista vul visade att fostret dött då var jag i v 12 men fostret bara i v 9. På slutet hade jag dessutom mycket riktiga blödningar som gick igenom både binda och byxor ska tilläggas. Men som sagt har vul sett normalt ut så tror jag du kan vara lugn.

• Soos

Tack för ditt svar Anonym (dsk)! Beklagar det som hände dig.

Det är ju just detta man tänker...att detta bara är ?början? på nåt dåligt. Det finns så otroligt många olika historier man läser här på familjeliv som börjar med lite ?oskyldiga? flytningar/blödningar som utvecklas till det värsta och ibland tar ju detta flera veckor :0 och så finns det de historier som ser i stort sett likadant ut till början och som utvecklas i en normal graviditet :s minst sagt förvirrande men antar att man bara får bita ihop och hoppas...

• Sassa4

Tycker inte du behöver vara orolig. Men förstår att du är det. Jag hade själv blödningar/brunblandade flytningar vid 3 tillfället under dom 12 första veckorna. Och när det väl började blöda så pågick det i några dagar så blev såklart orolig. Har haft missfall en gång innan och då började missfallet så men allt var bra och bebisen mådde bra i magen. Dom kunde heller inte se vart blödningen kom ifrån. Fick bara som svar att det var vanligt. Är nu i vecka 28 så antagligen var blödningarna ingen fara :)

• Anonym (Dsk)
    Soos skrev 2018-01-20 13:58:58 följande:

Tack för ditt svar Anonym (dsk)! Beklagar det som hände dig.

Det är ju just detta man tänker...att detta bara är ?början? på nåt dåligt. Det finns så otroligt många olika historier man läser här på familjeliv som börjar med lite ?oskyldiga? flytningar/blödningar som utvecklas till det värsta och ibland tar ju detta flera veckor :0 och så finns det de historier som ser i stort sett likadant ut till början och som utvecklas i en normal graviditet :s minst sagt förvirrande men antar att man bara får bita ihop och hoppas...

Fast tror ändå risken är liten om man gjort ett vul som varit normalt. Mitt och dem jag läste om efter missfallet hade också haft ett foster som varit för litet. Sen hade jag aldrig bruna flytningar utan det var alltid färskt. När dem undersökte mig såg de att blodet kom från livmodertappen och då sa dom att det tydde på att något höll på att öppna sig. Men ja det är en fruktansvärd väntan och oron kan ju ta kål på en.

Jag hade mf i somras nu är jag gravid i v 7. Inget blod än så länge, hoppas att det håller sig så men har många nervösa veckor framför mig...
  • UndrandeSökare

Trådstartaren- Om det är bruna eller rosa flytningar så behöver du ej vara orolig.

Man behöver inte vara orolig föränn det är rött och man får ont. Jag har haft 6 missfall så vet vad jag pratar om.

• Anonym (Fast)
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 18:28:00 följande:

Trådstartaren- Om det är bruna eller rosa flytningar så behöver du ej vara orolig.

Man behöver inte vara orolig föränn det är rött och man får ont. Jag har haft 6 missfall så vet vad jag pratar om.

Fast så kan man ju inte bestämt säga heller. Jag har haft 4 missfall varav ALLA började med bruna flytningar. Så det är ju olika hur ett missfall börjar.

Men till dig TS, du ska inte vara orolig, du har sett ett tickande hjärta, då är det sån liten risk att det ska bli missfall. Det är jättevanligt att få småblödningar utan att det är nån fara.
  • Soos
    Anonym (Dsk) skrev 2018-01-20 17:44:29 följande:

Fast tror ändå risken är liten om man gjort ett vul som varit normalt. Mitt och dem jag läste om efter missfallet hade också haft ett foster som varit för litet. Sen hade jag aldrig bruna flytningar utan det var alltid färskt. När dem undersökte mig såg de att blodet kom från livmodertappen och då sa dom att det tydde på att något höll på att öppna sig. Men ja det är en fruktansvärd väntan och oron kan ju ta kål på en.

Jag hade mf i somras nu är jag gravid i v 7. Inget blod än så länge, hoppas att det håller sig så men har många nervösa veckor framför mig...

Snällt av dig att vilja lugna mig och igen, beklagar...jag hoppas att det går bra för dig denna gången!
  • Soos

Uppskattar allas svar!! Det känns mycket bättre nu och har inte ens molvärk längre...

Jag kan tillägga att jag kom nyss på att läkaren kände på min livmodertapp också och konstaterade att den var helt stängd :) känner innerligt med alla som fått missfall/ma ??

• Soos

Det sista skulle vara ett hjärta, inte två frågetecken såklart.

• Soos
    Sassa4 skrev 2018-01-20 15:28:28 följande:

Tycker inte du behöver vara orolig. Men förstår att du är det. Jag hade själv blödningar/brunblandade flytningar vid 3 tillfället under dom 12 första veckorna. Och när det väl började blöda så pågick det i några dagar så blev såklart orolig. Har haft missfall en gång innan och då började missfallet så men allt var bra och bebisen mådde bra i magen. Dom kunde heller inte se vart blödningen kom ifrån. Fick bara som svar att det var vanligt. Är nu i vecka 28 så antagligen var blödningarna ingen fara :)

Härligt att det gick bra för dig!
Svar på tråden Kan det ändå vara ett missfall?