• Minlillaplutt

Ovanligt? 5-månaders bebis (rutiner)

Har läst runt lite och inte hört om någon annan med liknande rutiner som vi, därför började jag känna mig lite konstig och efterlyser andra som har/haft liknande som vi.

Denna dygnsrytm har vårat i ett par månader nu (och jag är ganska så trött):

9.00-10.00 vi ammar och vaknar, stiger upp

11.00-12.00 sitter i soffan, ammar och myser

12.15 ger ca 40ml ersättning

Ca. 12.30-16.00 sover bebis utomhus

17.00-18.00 ammar sittande, med paus emellan

Ca. 19.00 har börjat ge smakportion, hon kan ta en powernap efter detta

20.30-21.00 ammar

21.00 dricker ca 50 ml ersättning

22.00 lägger oss för natten, ammar

Ca. 22.30/23.00 somnar vi båda, bredvid varann

Ca. 00.45 vaknar, ammar, somnar om

Ca. 02.15 vaknar, ammar, somnar om

Ca. 03.30 vaknar, ammar, somnar om

Ca. 05.00 vaknar, ammar, somnar om

Ca. 07.00 vaknar, ammar, somnar om

Ca. 08.15 vaknar, ammar, somnar om

(däremellan vaknar jag ofta ca. 01.30 då mannen lägger sig samt kl. 06.00 då stora syskonet stiger upp och ligger vaken tills bebis vaknar)

Har försökt lägga henne i sin egen säng efter att hon somnat om, men då vaknar hon ofta genast och blir desto mer svårsövd, så har nu låtit henne sova med mig istället.

Är detta jätteovanligt eller känner någon igen sig?

• Svar på tråden Ovanligt? 5-månaders bebis (rutiner)
  • EpicNurse

Mina nätter är som dina typ. Dagen är inte alls lik men nätterna. Med undantaget att han inte somnar om efter 7 utan oftast vill gå upp då. Han är på pricken 5 månader. Storebror var likadant men kunde sova längre på morgonen.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Minlillaplutt

Okej, tack.

Nästan alla andra man hör om har bebisar som vaknar bara nån gång per natt, så skönt att veta att jag inte är ensam!

Blir tungt ifall jag inte hinner /kan vila då när hon sover middag.

• Hzbdbdvs

Jag hade nog slängt in ett tillfälle amning mellan 11-17 igen just för att inte mjölken ska sina/minska och istället bytt ut mot en flaska ersättning när du lägger dig runt 22-24. Just för att slippa småsnuttandet under nattens gång.

Min nummer 2, va sådan att han skulle ligga och småsnutta hela natten. Ända tills jag fick nog och gav mig med amningen ( men då tog inte han flaskan med varesig ersättning, välling eller gröt) först när jag gav mig med amningen så sov han hela nätter. För jag antar att det är det du syftar på iom att ni verkar maraton amma hel natten. Lycka till!

• Snuttis2

Har en son på snart sex månader.

En vanlig dag för oss:

Vaknar runt 08:00 (annars väcker jag då kvällens läggtid förskjuts om han sover längre )

Börja med mys, amning blöjbyte o kläder

Sen frukost o smakportion till lillen typ banan .

Sen dusch för mig medan han leker i babysittern.

Runt 10:30 amning o påklädning o promenad. Då Sover han i vagnen ca 10:45-11:30

Sen lunch för mig och amning och så lite praktiskt pysslande med tvätt eller annat hemma !

Somnar igen gör han runt kl 14-15:30 , vi samsover

Mellan 15:30-17:00 så är det amning, mys, lek o kvällsförberedelser .

Kvällsmat efter kl 17 för oss o provsmak för lillen + liten grötportion.

Amning o sovstund runt kl 18 till 19.

Sen lugnare lek, till kl 20

Därefter mys, sångstund och kvällsrutiner innan läggdags Allt från 21:30-22:00!

I snitt har vi 2 h mellan amning och 2,5 mellan sömn.

Förr sov han bra upp till några timmar i sträck under natten men nu är han otroligt påverkad av utvecklingsfasen och bearbetar intryck på nytt vis. Så numera kan han vakna allt från 20 min till 1,5 h under hela natten. Ibland bara för att snutta men ibland mer märkbart orolig. Verkar drömma mkt.

Tycker din beskrivning låter fullt normal vad är det du funderar över ?

• Anonym (Fyra månader)

Nu är min bebis 4 månader men dagarna ser ut såhär:

Vardagar- går upp ca 07.00. Blöja, kläder. Förbered frukost åt de stora. Ammar 7.30

Åker bil/vagn, sen myser på golvet med leksaker/babygym eller i min famn/hos mig

9.30 ammar (ibland sover han även middag från ca 10-10.45, men absolut inte alltid)

Myser, går promenad. Ligger på golvet: sitter i stolen, myser med mig i soffan. Jag fixar ofta hemma.

11.30- 12.00 ammar

(Hämtar stora barnen. Äter själv osv)

13.30- 14.00 ammar

Sover middag! Ca 60 min.

Brukar erbjuda lite amning igen vid 15.00.

Samma tråkiga som hela dagen ;)

17.00 ammar

Sitter i matstol när vi andra äter, badar ibland, hänger på någon av oss vuxna.

19.00 ammar, somnar för natten!

22.30 JAG väcker/ammar sovandes.

02-03 (olika varje natt) ammar

5.30 ammar. Kommer över i vår säng!

Så ser det ut.

Helgerna skiljer sig liye med ofta sova från 5.30 efter amning till ca 7.30-8 och lan även somna om till 9 ibland. Dagen ser ofta lika dan ut fast vi kanske åker iväg.

Somnad vid 19, men vaknar loggats inte förrän 00.00 och ammar, nästa gång mellan 03-05!

• Minlillaplutt

Tack för flera svar!

Skönt att höra av andra i liknande situation. Jag ville bara ventilera lite /få bekräftelse att detta är ok. Ibland är man så sömnig att man undrar, då är det en lättnad att höra att någon har liknande situation.

Jag har förut fått rådet om minskad amning /mer ersättning men det är inget jag önskar. Hellre lider jag lite för att få amningen att fungera!

Tack till er som svarat <3

Svar på tråden Ovanligt? 5-månaders bebis (rutiner)