• Anonym (Orolig)

Farligt med pysventil?

Har en dotter på 5 månader som alltid haft lite krångel med magen. Kolik ca 3 månader och då använde vi ofta pysventil för att få ut alla gaser och ibland bajs. Har alltid haft väldigt mycket olja på den och varit försiktig. Sen försvann koliken och hon bajsade ca varannan dag själv. Nu har hon sen nyår typ börjat få ersättning i kombination med amning och fått lite svårare att bajsa. Får ofta hjälpa med massage vilket för det mesta funkar. Förra veckan använde vi pysventil varje dag tror jag då hon verkade ha ont och det gav resultat varje gång. Denna vecka har jag enbart gjort massage och "retat" lite med pysventilen nån gång. Nu läste jag att man i stort sett kan förstöra ringmuskeln och tarmen osv med pysventilen!!! Hur vet man om man har gjort det? Är det därför hon har så svårt att bajsa nu? Fick ju sjuk ångest. Har jag skadat mitt barn? Hon har aldrig skrikit när vi använt pysventil.

• Svar på tråden Farligt med pysventil?
  • Anonym (Mumlan)

Oroa dig inte. Troligtvis är det ersättningen som gjort henne trögare i magen. Det ska nog mycket till om man ska förstöra ringmuskeln. Ge lite olja i ersättningen om du inte redan gör det, typ raps eller nåt för att smörja lite.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mumlan) skrev 2018-01-20 20:40:33 följande:

Oroa dig inte. Troligtvis är det ersättningen som gjort henne trögare i magen. Det ska nog mycket till om man ska förstöra ringmuskeln. Ge lite olja i ersättningen om du inte redan gör det, typ raps eller nåt för att smörja lite.

Tack! Jag hoppas du har rätt! Vore det vanligt att man skadar borde man ju hört talas om det mer. Hur som helst blev jag så orolig så nu kör vi på med bara massage och olja. Testar ett tag till annars får vi kanske prova annan ersättning
  • Aquita

Det är ingen fara att använda pysventil. Enl rekommendationer från tillverkaren är det väl max 3 ggr/dygn man inte ska överstiga? Är samma funktion som att ta tempen, inte farligt, men som med allt annat ska man använda det när det behövs och inte i onödan såklart.

Jag jobbar själv i vården, har en son som vi var tvungna att pysventila i princip varje natt i 2 månader när han var ca 2-5 mån pga att han hade så ont i magen och grät varje natt. Gick igenom drygt 60 pysventiler.
    Pratade både med BVC och läkare om detta då.

• SysterY

Nej, det är inte farligt att använda pysventil. Däremot är det inte bra att använda den i onödan.

• Anonym (Orolig)

En fundering till. Har nu gett olja och blandat vanliga Semper med lemolac ett par veckor och hennes bajs är gult och mjukt när det kommer ut, men hon får fortfarande krysta och ta i och bajsar oftast bara med hjälp av magmassage. Hur kan bajset vara så trögt att gå ut fast det inte är hårt?

Svar på tråden Farligt med pysventil?