• Poppy75

    Tips på tårta som inte lämnar fläckar.

    Våra tvillingar fyller 4 år och vi ska ha barnkalas. Vi vill vara helst hemma och undvika att hyra  lokal. Därför undrar jag om ni har några bra recept på tårta som inte lämnar fläckar. Lite smulor ock kladd är klart att man får acceptera men då vi har ett litet kök så kommer vi behöva vara i vardagsrummet och jag vill undvika fläckar som är svåra att få bort. Har ni ett bra recept på en god tårta som inte lämnar alltför svåra fläckar så är jag tacksam för tips.

  • Svar på tråden Tips på tårta som inte lämnar fläckar.
  • SofieJ

    Men vad är definitionen av svåra fläckar? Det mesta går ju bort i tvätten. En vanlig kladdkaka eller prinsesstårta borde inte vara svårt att få bort?

  • Poppy75

    Jag tänker att det ska gå att få bort med en fuktad handuk eller våtservetter. Kuddfodralen i soffan går att slänga i tvättmaskinen men inte fåtöljerna.

  • SofieJ
    Poppy75 skrev 2018-01-20 22:58:24 följande:

    Jag tänker att det ska gå att få bort med en fuktad handuk eller våtservetter. Kuddfodralen i soffan går att slänga i tvättmaskinen men inte fåtöljerna.


    Jag hade nog klätt fåtöljerna med typ lakan istället då. Även om du bjuder på typ sockerkaka kan barnhänder med lite saftkladd smeta in det i tyget rätt bra.
  • Fjäril kär

    Generellt så lämnar all frukt o bär fläckar som inte går bort.

    Fett är också svårt.

    Så inte gräddtårta med frukt!

    Äter alla barn tårta? Tänker om ni serverar en varsin skål glass och bakar muffins till barnen så kan vuxna äta tårta? Så slipper ni kladdet på samma sätt.

    Kan ni möblera annorlunda så vore det bra. Inga barn i soffan, duka med pappersduk på rumsbordet och barnen får sitta på knä framför. Ha inga godsaker på kladdnivå på bordet utan servera från köket.

  • Anonym (Fun mom)

    Haha härligt med föräldrar som fokuserar på att göra det bra och kul för barnen istället för att det inte ska bli kladdigt...

    Ge dom varsin citronmuffin. Finns på Ica i 6-pack! Då slipper du stöka ner i köket också!

  • Anonym (Mammatill3)

    Vet att du inte ville ha annat än recept tips... men vill ändå tipsa om kommunens gymnastikhallar. Väldigt billigt hyrda/eller till och med gratis. Barnen kan härja runt och leka + att du har dina möbler i säkert förvar.

    Blåbär, hallon, jordgubbar... ja säg de flesta frukter gör väldiga märken på möbler, och feta gräddfläckar ska vi inte prata om...

  • Anonym (msg)

    Man lägger fram en servett till varje barn. Sedan står man beredd med hushållspapper och torkar barnens händer när de lämnar bordet.

Svar på tråden Tips på tårta som inte lämnar fläckar.