• Anonym (mm)

pulsklocka, någon som har en sådan?

Hej, funderade på att köpa en pulsklocka men efter att ha läst olika svar på nätet så undrar jag om pulsklockan kan hjälpa mig som vill ha koll på min förbränning vid styrketräning tex, och hur mäter klockan kalorier? Eller blir det onödigt köp? Kostar ju en bit över 1000 kr..

Någon som vet?

• Svar på tråden pulsklocka, någon som har en sådan?
  • Maac

Jag har en garmin 235, den kostar mellan 2-3000. Mäter puls, steg, kalorier, sömn, steglängd, sträcka. I princip allt man kan tänka sig. Den är vattentålig.

• Anonym (mm)
    Maac skrev 2018-01-21 17:30:57 följande:

Jag har en garmin 235, den kostar mellan 2-3000. Mäter puls, steg, kalorier, sömn, steglängd, sträcka. I princip allt man kan tänka sig. Den är vattentålig.

Har den hjälpt dig med träning och mål tycker du? 
  • SysterY

Har en Fibit Charge 2 som har stegräknare, räknar hur man förbränns av kalorier per dag, sömn, blodtryck, puls, hur långt man går, motion, träning etc. Är en aktivitetsklocka där man har en app i telefonen. Kostar runt 1000kr och är absolut värd det. Bandet är också svett/vattendårligt och gör att byta ut.

• SysterY

Man kan även tävla med vänner som har Fibit i antal steg man går per dag.

• Anonym (F)

För mig blev det ingen bra grej. Tänkte använda vid löpning men jag hade så vansinnigt hög puls jämfört med referensvärdena, så pulsen steg bara av att titta på klockan. Även när jag bara var hemma och lagade mat hade jag puls långt över en kvinnas maxpuls. Tänkte att antingen har jag ett väldigt starkt hjärta eller ett som är på väg att lägga av närsomhelst. Så mig gav det bara ångest.

• Anonym (mm)
    SysterY skrev 2018-01-21 18:57:57 följande:

Har en Fibit Charge 2 som har stegräknare, räknar hur man förbränns av kalorier per dag, sömn, blodtryck, puls, hur långt man går, motion, träning etc. Är en aktivitetsklocka där man har en app i telefonen. Kostar runt 1000kr och är absolut värd det. Bandet är också svett/vattendårligt och gör att byta ut.

Tror jag såg en sån på Elgiganten när jag skulle handla där igår, verkar vara en snygg och smidig modell dessutom. 
    Vad hjälper den till med sömnen, ska man ha klockan när man sover för att sedan väckas av vibration på morgonen tex? 
  • Anonym (mm)
    Anonym (F) skrev 2018-01-21 19:05:09 följande:

För mig blev det ingen bra grej. Tänkte använda vid löpning men jag hade så vansinnigt hög puls jämfört med referensvärdena, så pulsen steg bara av att titta på klockan. Även när jag bara var hemma och lagade mat hade jag puls långt över en kvinnas maxpuls. Tänkte att antingen har jag ett väldigt starkt hjärta eller ett som är på väg att lägga av närsomhelst. Så mig gav det bara ångest.

Åh vad trist, men har du sökt läkare? 
    Är det något som stör dig under vardagen pga så hög puls? 
  • SysterY
    Anonym (mm) skrev 2018-01-21 19:06:39 följande:

Tror jag såg en sån på Elgiganten när jag skulle handla där igår, verkar vara en snygg och smidig modell dessutom. 

Vad hjälper den till med sömnen, ska man ha klockan när man sover för att sedan väckas av vibration på morgonen tex? 

Har man klockan på om natten så mäter den hur man sovit, dvs hur mycket djusömn, remsömn och hur mycket man har varit vaken under natten. Man kan också ställa in alarm på valfri tid så att det säger till det är dags att varva ner för att sova. För också att ställa alarm som vibrerar på morgonen.
  • SysterY
    Anonym (F) skrev 2018-01-21 19:05:09 följande:

Själv hade jag också hög puls men har fått ned den efter jag började använda fibit Charge 2 klocka.
  • Anonym (Nej)

Den kommer inte hjälpa dig. Just kalorimätning är inget som klockorna är speciellt bra på. Det finns för många variabler för att en klocka ska kunna ge ett tillförlitligt resultat. De är dock bra på att mäta tid och puls!

• SysterY
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-21 19:32:50 följande:

Den kommer inte hjälpa dig. Just kalorimätning är inget som klockorna är speciellt bra på. Det finns för många variabler för att en klocka ska kunna ge ett tillförlitligt resultat. De är dock bra på att mäta tid och puls!

Min har gett tillförlitligt mätning på kaloriräkning.
  • Anonym (Nej)
    SysterY skrev 2018-01-21 20:05:48 följande:

Min har gett tillförlitligt mätning på kaloriräkning.

Roligt att du tror det
  • SysterY
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-21 20:17:45 följande:

Roligt att du tror det

Jag tror inte, jag vet. Har kontrollerat det och den mäter tillförlitligt.
  • Anonym (Nej)
    SysterY skrev 2018-01-21 21:20:51 följande:

Jag tror inte, jag vet. Har kontrollerat det och den mäter tillförlitligt.

Hahaha, antar att du jobbar som försäljare av dessa klockor .
  • SysterY
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-22 16:39:40 följande:

Hahaha, antar att du jobbar som försäljare av dessa klockor .

Nej. Men jag vet hur man räknar kalorier. Min är tillförlitligt för mig när det gäller räkning av kalorier.
  • Anonym (F)
    Anonym (mm) skrev 2018-01-21 19:08:24 följande:
    Åh vad trist, men har du sökt läkare? 
    Är det något som stör dig under vardagen pga så hög puls? 
    Nä, ingen läkare men blev lite lugnare när pappa berättade om liknande erfarenheter. Det är väl så mitt hjärta fungerar helt enkelt. Har å andra sidan väldigt lågt blodtryck så det kanske behövs mera puls för att få runt blodet?
    Inget jag märker i vardagen alls, blev bara stressad när jag fick svart på vitt!
  • Thedrjohn

Jag är också intresserad av att höra vad ni har för erfarenheter. Jag har tittar på Garmin 235 och Apple watch. Vill ha GPS, pulsmätare och stegräknare samt kunna läsa sms dvs smartwatchfunktionalitet

• SysterY
    Anonym (F) skrev 2018-01-23 19:53:25 följande:

Nä, ingen läkare men blev lite lugnare när pappa berättade om liknande erfarenheter. Det är väl så mitt hjärta fungerar helt enkelt. Har å andra sidan väldigt lågt blodtryck så det kanske behövs mera puls för att få runt blodet?

Inget jag märker i vardagen alls, blev bara stressad när jag fick svart på vitt!

Samma här. Har också lågt blodtryck men en något förhöjd puls.
Svar på tråden pulsklocka, någon som har en sådan?