• amad1eu11117

Judar i Sverige

Kan inte ni berätta lite om hur ni lever I Sverige, vart ni bor, om era barn går I judisk förskola eller skola, om ni känner er hotade och av vilka ni känner er hotade. Lite info om judisk mat skulle vara kul också.

• Svar på tråden Judar i Sverige
  • Abegayle70

Jag är född och uppvuxen i Sverige. Gick i vanlig skola. Bor numera i Israel.

have a dream for breakfast and another one for life
  • Abegayle70

Hot, ja.

När jag växte upp var det skinheads och nazister. Numera är det vissa invandrargrupper.

• Abegayle70

Mat,

Jag är ju sekulär så det där med matregler har jag aldrig brytt mig om, inte sedan jag började laga egen mat iallafall.

• erikaABC
    Abegayle70 skrev 2018-01-21 19:22:18 följande:

Jag är född och uppvuxen i Sverige. Gick i vanlig skola. Bor numera i Israel.

Blir nyfiken på varför du bor i Israel. Du skriver att du inte följer matregler tex.
  • Abegayle70
    erikaABC skrev 2018-01-21 19:27:30 följande:
    Blir nyfiken på varför du bor i Israel. Du skriver att du inte följer matregler tex.
    Min älskade bor i Israel. Det var lättare för mig att få jobb här än tvärtom, dessutom hade hon ingen jättelust att bosätta sig i ett land där folk spottade på henne och kallade henne judehora.
  • erikaABC
    Abegayle70 skrev 2018-01-21 19:34:58 följande:
    Min älskade bor i Israel. Det var lättare för mig att få jobb här än tvärtom, dessutom hade hon ingen jättelust att bosätta sig i ett land där folk spottade på henne och kallade henne judehora.
    Mycket tråkigt att höra att det är så. Jag hoppas verkligen att situationen kommer att förändras. Tyvärr kan inte Sverige se rasism hos invandrare.
  • erikaABC

Jag läst länken. Det är bedrövligt. Jag blir väldigt ledsen över detta.

• Thomas 3

En liten hälsning till dig i Israel. Om 7 veckor flyger jag och besöker ditt land.
    Ska vara där en vecka bara. Altför kort tid i ett så fint land.
    (4:e gången jag åker dit)

• amad1eu111117

När jag var tonåring på 90-talet hände det att man såg rakade killar med bomberjackor och kängor men det verkar helt försvunnit nu.
    Är du rädd för svenska nazister när du är I Sverige?

Min kompis är judinna Men väldigt sekulär. Skulle varit kul om hon lagat judisk mat för det har jag aldrig provat.

Vart ska man absolut besöka om man åker till Israel?

Svar på tråden Judar i Sverige