• Anonym (Qwerty)

Står du upp för allas lika värde?

Det finns tre ledord som ligger som en våt duk över arma Sverige. De är sammansatt i en enkel fras 'Allas lika värde'.

Det används flitigt. Känns lite rostigt, men ska tydligen krämas ur tills orden inte går uttala längre.

Vad är detta för trams? Vad betyder Allas Lika Värde? Skippa flumsnack, utan ge mig enbart det konkreta, vad innebär det att stå upp för allas lika värde?

Finns det fler djurarter än detta tragiska släkte, människan som snurrat in sig i något liknande trams, där man flummat bort i haschdimman och fått för sig att allt och alla är lika värde?

• Svar på tråden Står du upp för allas lika värde?
  • volvo142

Konkret så innebär det alla ska ha ett bra liv och behandlas bra och ha lika rättigheter och skyldigheter. Vi är inte riktigt där men har kommit en bra bit på vägen. 

• Anonym (Malin)

Vi kvinnor är då långt därifrån. Men med den senaste tidens uppmärksamhet så hoppas jag att kvinnovärdet kan bli bättre. Annars så har vi kommit långt i strävan efter allas lika värde.

• Anonym (öh)

Det handlar inte om några påståenden om att alla människor har samma monetära värde utan om att ha ett samhälle där alla individer har samma rättigheter (och skyldigheter) oavsett kön, hudfärg, religion etc. Typ likhet inför lagen etc.

• Thomas1094

Human rights $1 All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Vi föds alla med samma värdighet - som man sedan felöversatt.

• Anonym (123)

Japp, jag hatar alla lika mycket.

• Nimzay

Enligt min erfarenhet är många av dem som säger sig stå upp för "Allas lika värde" löjliga och falska fjantar. Varav en stor del av dem tror att de är sååå goda människor. Men i själva verket är de på många sätt mer elaka, nonchalanta, själviska, okänsliga, nedlåtande osv än många andra. Stå upp för Allas så kallade lika värde känns helt enkelt lite som falskhetens slogan tycker jag.

• Nimzay
    Thomas1094 skrev 2018-01-22 00:43:35 följande:

Human rights $1 All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Vi föds alla med samma värdighet  skulle låta bättre än Allas lika värde tycker jag...^_^
  • MsFry
    Thomas1094 skrev 2018-01-22 00:43:35 följande:

Åh det gamla tröttsamma argumentet baserat på bristande engelskakunskaper.

Dignity i detta sammanhang kan inte direktöversättas till ?värdighet? på svenska. Har man lite djupare förståelse för engelska än högstadiekunskaper inser man det. Det var inte som att de satte klass 9b på att översätta till svenska om du nu trodde det.
  • Tosselina

Nej, jag bryr mig i min egen familj och skiter i resten. Så allas lika värde är inget för mig.

• Jenna Eriksdotter
    Tosselina skrev 2018-01-22 08:43:34 följande:

Nej, jag bryr mig i min egen familj och skiter i resten. Så allas lika värde är inget för mig.

Rationellt tänkande är inte din grej heller ser jag.
  • Nimzay
    Tosselina skrev 2018-01-22 08:43:34 följande:

Klok tanke så länge det inte går för långt.
Svar på tråden Står du upp för allas lika värde?