• Anonym (dodger)

Magnesiumkosttillskott och D-vitamintabletter samtidigt? Farligt??

Läste i en tråd här att det inte var bra att ta magnesium och D-vitamin samtidigt, och jag undrar då om det kan vara farligt/negativt? Jag tar nämligen båda dessa ämnen i tablettform, magnesium eftersom att jag känt av sånt som kan vara symtom på magnesiumbrist och D-vitamin för att jag typ aldrig är ute och alltså knappt får nån sol.

Jag undrar nu om man inte bör ta dessa tabletter på samma gång, eller om man överhuvudtaget inte bör ta båda dessa ämnen som kosttillskott överhuvudtaget?

Kanske är detta visserligen inte det bästa stället att fråga på, men jag har googlat runt lite och hittar liksom ingen bra stans att läsa om detta. Så jag undrar typ om någon här skulle kunna tipsa om en bra och seriös sida där jag kan läsa om detta? Eller om någon som kan om sånt här kan förklara detta lite närmare för mig? 

• Svar på tråden Magnesiumkosttillskott och D-vitamintabletter samtidigt? Farligt??
  • Inisario

Beror nog lite på. Självklart kan du inta något multivitaminpreparat som du köpt på ICA resp någon random hälsokostaffär som innehåller båda vitamin-d och magnesium plus vitamin a, b1, b2 ,b6, c, silicium mm.

Däremot borde man inte blanda diverse läkarordinerade d-vitaminer med andra ämnen, eftersom de är mycket högre doserade än något kosttillskott, eftersom kombinationen kan framkalla båda intoxicakation eller kontraindikation, liksom det finns någon skillnad mellan ICA paracetamol och läkarordinerade mediciner med samma ämne. 

• Inisario

Åter ett exempel, personer som får hjärtstärkande mediciner typ digitalis resp blodförtunnande, typ waran mm, borde avstå från att samtidigt inta Johannesört. Varför är det så, tro? Johannesört är väl enbart någon harmlös läkeört, eller hur?

• Anonym (dodger)
    Inisario skrev 2018-01-22 09:11:29 följande:

Beror nog lite på. Självklart kan du inta något multivitaminpreparat som du köpt på ICA resp någon random hälsokostaffär som innehåller båda vitamin-d och magnesium plus vitamin a, b1, b2 ,b6, c, silicium mm.

Däremot borde man inte blanda diverse läkarordinerade d-vitaminer med andra ämnen, eftersom de är mycket högre doserade än något kosttillskott, eftersom kombinationen kan framkalla båda intoxicakation eller kontraindikation, liksom det finns någon skillnad mellan ICA paracetamol och läkarordinerade mediciner med samma ämne. 

Tack för svar! Men jag menar om jag tar både magnesium och D-vitamin som kosttillskott som enskilda tabletter var för sig - alltså inte som multivitamin som innehåller många vitaminer och mineralämnen samtidigt/alltiett, verkar då även detta okej i så fall?
    Jag menar om jag exempelvis tar magnesium-tabletter från Ica och D-vitamintabletter från något annat märke som också är köpta i en vanlig affär, tror du det är någon fara om jag tar båda dessa grejer då?
  • Anonym (dodger)
    Inisario skrev 2018-01-22 09:15:46 följande:

Åter ett exempel, personer som får hjärtstärkande mediciner typ digitalis resp blodförtunnande, typ waran mm, borde avstå från att samtidigt inta Johannesört. Varför är det så, tro? Johannesört är väl enbart någon harmlös läkeört, eller hur?

Idk...
  • Anonym (-----)

O du har förstås kollat dina t ex D-vitaminvärden hos husläkaren, o frågat om dessa saker? Eller tar du alltid tabletter för att det "kan vara symtom" på nåt?

• sebbe420

Jag är ingen expert men enligt min begränsade kunskap finns det inte alls något farligt/dåligt med att ta både magnesium och vitamin D. Tvärtom. Det är mycket viktigt att kroppen har ett tillräckligt förråd av magnesium, för att den ska kunna ta upp vitamin D på bästa sätt.

• Anonym (dodger)
    Anonym (-----) skrev 2018-01-22 11:22:35 följande:

O du har förstås kollat dina t ex D-vitaminvärden hos husläkaren, o frågat om dessa saker? Eller tar du alltid tabletter för att det "kan vara symtom" på nåt?

För det första har jag dessvärre inget vidare förtroende för sjukvården. För det andra: just det här med magnesiumbrist (vilket det var jag talade om symtom på i samband med) har jag just hört och läst så mycket om och jag kände att jag verkligen hade symtom som passade in, och jag ville då testa INNAN jag gick till läkare för att typ UTESLUTA att det var brist på detta som var felet. För övrigt är jag egentligen inte så mycket för att ta en massa tabletter hur som helst, och har alltid helst velat få i mig saker på så naturlig väg som möjligt. Men jag mår väldigt dåligt och är typ desperat.
  • Anonym (dodger)
    sebbe420 skrev 2018-01-22 11:36:38 följande:

Jag är ingen expert men enligt min begränsade kunskap finns det inte alls något farligt/dåligt med att ta både magnesium och vitamin D. Tvärtom. Det är mycket viktigt att kroppen har ett tillräckligt förråd av magnesium, för att den ska kunna ta upp vitamin D på bästa sätt.

Tack för svar. hoppas att du har rätt
  • Anonym (-----)
    Anonym (dodger) skrev 2018-01-22 11:42:19 följande:
    För det första har jag dessvärre inget vidare förtroende för sjukvården. För det andra: just det här med magnesiumbrist (vilket det var jag talade om symtom på i samband med) har jag just hört och läst så mycket om och jag kände att jag verkligen hade symtom som passade in, och jag ville då testa INNAN jag gick till läkare för att typ UTESLUTA att det var brist på detta som var felet. För övrigt är jag egentligen inte så mycket för att ta en massa tabletter hur som helst, och har alltid helst velat få i mig saker på så naturlig väg som möjligt. Men jag mår väldigt dåligt och är typ desperat.
    Jaha klokt iofs, men tänk bara på att det också kan vara något annat underliggande som ger de här symtomen, som inte handlar om just vitaminbrist. Men men, var o en blir salig på sitt. 
  • Anonym (dodger)
    Anonym (-----) skrev 2018-01-22 12:16:44 följande:
    Jaha klokt iofs, men tänk bara på att det också kan vara något annat underliggande som ger de här symtomen, som inte handlar om just vitaminbrist. Men men, var o en blir salig på sitt. 
    Självklart ska jag kolla upp det hos läkare så småningom, har planerat att göra det snart. Men jag mår väldigt dåligt och ville utesluta vissa vanliga brister först, eftersom att den erfarenhet jag har av läkare är tyvärr att de inte alltid är villiga/engagerade att reda ut vad som är fel, och därför ville jag försöka undvika att ta en några prover som det upptäcks nån liten brist på och att läkaren då hakar upp sig på det, utan att det reda på själva grundproblemet till att jag mår dåligt. Sen just D-vitamin har jag börjat ta eftersom att jag förstått det som att det är en vitamin man till stor del tar upp av sol, och eftersom jag mår väldigt dåligt på olika sätt - både fysiskt och psykiskt är jag knappt utomhus just nu, och därför tänkte jag att jag nog skulle behöva tillskott av detta, i alla fall nu tillfälligt.
  • Anonym (dodger)
    Anonym (dodger) skrev 2018-01-22 13:49:36 följande:
    Självklart ska jag kolla upp det hos läkare så småningom, har planerat att göra det snart. Men jag mår väldigt dåligt och ville utesluta vissa vanliga brister först, eftersom att den erfarenhet jag har av läkare är tyvärr att de inte alltid är villiga/engagerade att reda ut vad som är fel, och därför ville jag försöka undvika att ta en några prover som det upptäcks nån liten brist på och att läkaren då hakar upp sig på det, utan att det reda på själva grundproblemet till att jag mår dåligt. Sen just D-vitamin har jag börjat ta eftersom att jag förstått det som att det är en vitamin man till stor del tar upp av sol, och eftersom jag mår väldigt dåligt på olika sätt - både fysiskt och psykiskt är jag knappt utomhus just nu, och därför tänkte jag att jag nog skulle behöva tillskott av detta, i alla fall nu tillfälligt.
    *därför ville jag försöka undvika att ta några prover som det upptäckts nån liten brist på och att läkaren hakar upp sig på just det, utan att bry sig om att ta reda på själva grundproblemet till att jag mår dåligt
  • Anonym (Johanna)
    Inisario skrev 2018-01-22 09:15:46 följande:

Att en medicin kommer från en växt gör den inte harmlös. Johannesört förtar effekten av vissa läkemedel.
  • Anonym (5)

Gå med I fb-gruppen Magnesium och hälsa för alla!

• Anonym (5)

Du kan ta d-vitamin prov på vc. Magnesiumprov är dock inte tillförlitligt.

• Anonym (Va?)

Men fråga inte alla hobbyexperter på forumet, ring en läkare, läkemedelsupplysningen och så vidare. Suck

• Anonym (dodger)
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 15:42:30 följande:

Men fråga inte alla hobbyexperter på forumet, ring en läkare, läkemedelsupplysningen och så vidare. Suck

Men vem har sagt att jag inte kommer göra det oxå? :D
  • Anonym (dodger)
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 15:42:30 följande:

Dessutom kan läkare vara dumma i huvudet
Svar på tråden Magnesiumkosttillskott och D-vitamintabletter samtidigt? Farligt??