• Anonym (adoption)

    Adoption?

    Jag har ett barn från tidigare förhållande. Pappan är inte direkt närvarande. Bor i annat land och träffar dottern kanske 1-2 ggr/år. Dottern vill inte direkt träffa pappan eftersom han när vi var tillsammans misshandlade oss båda psykiskt och gör till och från även nu när de träffas...


    De pratas ibland vid via skype men det är mer och mer sällan och dottern frågar aldrig efter det själv. Svarar ibland när pappan ringer men oftare och oftare säger hon att hon inte vill prata med honom.


    Jag har ensam vårdnad sedan 7 år eftersom han skrev över den på mig självmant. 


    nu har jag sedan några år bott ihop med en man som är en superpappa till henne och hon tyr sig till honom som sin riktiga pappa och allt är väldigt lugnt och skönt. 


    Jag och min sambo har nu funderingar kring om han skulle kunna adoptera dottern. hon vill det eftersom hon inte har nån direkt connection med pappan. Min sambo vill också detta.


    Nu till mina frågor:


    - vad innebär det rent juridiskt för den biologiska pappan? Barnet har ju fortfarande rättigheten att träffa som biologiska pappa så det är ju inget jag kan (och varken vill eller tänker) stoppa, eller?


    - den enda skillnaden för pappan är väl att han nu inte behöver betala underhåll?


    - en adoption är väl för alltid och går inte att ta tillbaka?


    - hur går det till? eftersom han inte bor i sverige, måste han komma hit och gå igenom en rättegång då eller kan det göras via pappersexercis bara??

  • Svar på tråden Adoption?
  • Fuzzy88

    Adoption lär det ju inte kunna bli eftersom du som mamma fortfarande är hennes förälder. Vid adoption känns det som att din sambo skukle bli enda lagliga vårdnadshavaren.

    Men man kan skicka ansökan till skatteverket tror jag om att ange din sambo som laglig vårdnadshavare. Har du ensam vårdnad behöver inte heller din dotters pappa skriva under något medgivande så vitt jag vet.

    Men kontakta skatteverket så kan de ge jag svar.

    Lycka till!

  • Anonym (lll)

    Fuzzy88: Man kan visst adoptera sambos barn. 

    TS: det stora är att dottern inte kan ärva sin biologiska pappa eller hans föräldrar. De kan testamentera till flickan om de vill, men allt som sker automatiskt när man ärver, gäller ju inte. Däremot får hon ärva adoptivpappan. 

  • Anonym (lll)

    just ja TS: ni måste vara gifta om det ska bli helt rätt. Om ni inte är gifta blir det faktiskt som Fyzzy88 menade, att bara nya mannen blir förälder.

  • Anonym (adoption)
    Anonym (lll) skrev 2018-01-24 21:17:38 följande:

    just ja TS: ni måste vara gifta om det ska bli helt rätt. Om ni inte är gifta blir det faktiskt som Fyzzy88 menade, att bara nya mannen blir förälder.


    vadå? så om vi inte är gifta men jag är vårdnadshavare och min sambo adopterar barnen så är HAN den enda lagliga vårdnadshavaren?! INTE jag också?!!??! Verkar ju märkligt... om jag är den biologiska föräldern och har vårdnaden...
  • Anonym (adoption)

    Anledningen till adoption är ju att mitt barn absolut INTE vill hamna hos pappan om jag skulle dö eller få en sjukdom som gör att jag inte kan ta hand om henne... Frågan är du om det finns något annat sätt så man kan göra så att barnet hamnar hos min sambo i en sån ev situation, än just adoption??


    Kan man skriva något "testamente" eller liknande att hon inte ska hamna där hos sin biologiska pappa då?? 


    Det är detta som gnager i mig...

  • Anonym (Ja)

    Fråga biopappan om det är ok att din nya adopterar barnet.Och ni måste vara gifta om ni vill adoptera.

Svar på tråden Adoption?