• Anonym (Jaquie)

Fel pappa på papper

Om mamman lät sin partner skriva på faderskapspapprena trots att han inte är pappan, finns det nåt bion kan göra när han fått reda på barnets existens? Nån som vet?

• Svar på tråden Fel pappa på papper
  • Anonym (Esther)

Tror att enbart barnet själv eller han som står som pappa nu kan göra nåt åt det. Men är inte säker.

Sen förstår jag inte varför nån skulle frivilligt vilja göra så mot sitt barn...

• Anonym (Ellen)

Känns ju som att mer info skulle behövas för att veta vad den biologiska pappan kan göra.

Jag tror inte att han kan göra något mer än att prata med mamman i första hand.

Hur vet han att han är pappa till barnet? Har han och mamman någon kontakt? Till exempel gemensamma vänner eller så? 

• Anonym (Jaquie)

Partnern vet att han inte är biopappa.

Mamman erkände när bion frågade, men finns inga bevis på det. Hon gjorde det för att hon inte ville ha honom i deras liv.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Jaquie) skrev 2018-01-22 17:45:23 följande:

Partnern vet att han inte är biopappa.

Mamman erkände när bion frågade, men finns inga bevis på det. Hon gjorde det för att hon inte ville ha honom i deras liv.

Men va? Hur vet partnern att han inte är pappan då? Hur länge har han vetat det? Visste han det redan då han skrev på?

Hundra frågor förlåt. Så märkligt bara. 

Hur gammalt är barnet? Det är bara mamman som kan föra talan som jag förstår det och så länge hon inte kontaktar socialen eller en tingsrätt så kan den biologiska pappan inte göra annat än att vänta tills dess att barnet fyller 18 år.
  • Anonym (Jaquie)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-01-22 17:48:23 följande:

Men va? Hur vet partnern att han inte är pappan då? Hur länge har han vetat det? Visste han det redan då han skrev på?

Hundra frågor förlåt. Så märkligt bara. 

Hur gammalt är barnet? Det är bara mamman som kan föra talan som jag förstår det och så länge hon inte kontaktar socialen eller en tingsrätt så kan den biologiska pappan inte göra annat än att vänta tills dess att barnet fyller 18 år.

Ja han visste. Barnet är strax över året.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jaquie) skrev 2018-01-22 17:52:53 följande:
    Ja han visste. Barnet är strax över året.
    Okej. Ja som sagt så tror jag inte att han kan göra någonting alls tyvärr.
  • Anonym (mmm)

han kan väl alltid kontakta socialtjänsten och säga vad han vet? De kan prata med mamman om främst barnets rättigheter, men de kan inte tvinga fram tex ett dna-test om bara du vill göra ett. 

• fornminne

Den biologiska pappan kan kontakta familjerätten, berätta vad han vet och yrka på en faderskapsutredning, men det är inte säkert att det går igenom. Orsaken till det är att en annan man redan har tagit på sig faderskapet. Om både han och mamman hävdar att barnet är deras, står två ord mot ett.

Svar på tråden Fel pappa på papper