Skärmanvändning
Hej!
Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma. Jag har en dotter på 11 och en son på 9 år. Jag tycker mina barn använder sina mobiler och datorer alldeles förmycket. Så fort dom vaknar används mobilen. Dom använder skärmarna långt ut på nätterna. Dom använder mobilerna i skolan. När det kommer hem från skolan också. Jag vill minska förbrukningen till två timmar. Jag tycker att jag ska skaffa en väckarklocka till dom istället för att deras mobiler ringer. Sedan tycker jag inte att det ska med telefonerna till skolan för att det behövs inte. Har det hänt nått kan man bara kontakta skolan. Dom går faktist bara i mellanstadiet.
Sedan tycker jag att dom kan använda datorn/mobilen i två timmar efter det slutat skolan sedan ska som läggas undan.
Vi hittar aldrig på något kul längre för det sitter bara framför sociala medier hela tiden. Jag vill kunna baka med dom, spela kort m.m Det behöver inte vara nått jätte avancerat
Dessutom är det så mycket strålning i dessa skärmar vilket inte är bra.
Utan dessa skärmar så blir det bättre sömn. Bättre resultat i skolan och jag får mer tid med barnen.
Jag har pratat med dom om detta och lagt fram det som förslag. Dom blev jättesura på mig. Min dotter skrek åt mig att jag kunde förstöra relationen med hennes kompisar för hon pratar med dom där...osv
Men dom träffas ju endå i skolan och dom kan träffas utanför skolan också, utan telefoner. Det tyckte hon inte om. Min son tyckte detsamma som min dotter. Det var sura på mig en hel kväll för att jag la fram det som förslag som vi tre kunde göra.
Jag vill verkligen att detta ska ske men är det rätt mot barnen? Alltså det är ju inte meningen att det ska gå och vara sura för det.
Jag tycker att två timmar kan vara Max punkten om dagen. Hur ska man göra för att barnen ska sluta vara sura på en för det? Vad hade ni gjort?