• nagellack

HJÄLP!! Avvänja napp & flaskmatning nattid!!!

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Min son på 6 månader som fått enbart ersättning sen födseln relaterar nappen till SOVA.

1. HUR ska vi avvänja honom nappen?
    Vi bort den när han väl har somnat, problem being att han vaknar fleera ggr per natt och vill ha nappen igen.

2. Hur avvänjer vi honom nattmåltiden?
    Han vaknar för att få ersättning en gång per natt, vill helst avvänja honom detta asap då det är lättare ju yngre de är.

Vad kan vi räkna med? Bör vi köra bägge avvänjningar parallellt eller en i taget?

Jag har bråttom med att göra ovanstående desto snabbare pga att jag knappt sovit sen plutten föddes. Nappen samt min egen sömn är ett rejält orosmoment för både mig och min man :(

• Svar på tråden HJÄLP!! Avvänja napp & flaskmatning nattid!!!
  • Anonym (Jk)

Han är SEX månader. Varför den stressen?!?!??!!

• Iowhannah

Jag skulle strunta i att avvänja nappen när han är så liten, snart kan han dessutom hitta den själv utan hjälp. MAM gör nappar som lyser i mörkret, på så sätt får han heller inte problem med själva letandet.

Dessutom tänker jag att det är bra att han förknippar nappen med sömn, då är det iaf lättare att ta bort den på dagen.

Nattmatningen kan däremot gå smidigare. När vi ville få bort den så var just nappen en räddning. Så fort jag märkte att sonen var på väg att vakna så stoppade jag in nappen och gungade vagnen (han hade en period då han enbart ville sova i den). Så höll jag på i några nätter innan han vande sig vid att sova nätterna igenom. Konstigt nog tyckte jag aldrig att det var jobbigt, jag såg det mer som en utmaning eller tävling. Varje natt försökte jag få honom att sova längre och längre utan mat, rätt bra tankesätt om man är en tävlingsmänniska.

• nagellack
    Anonym (Jk) skrev 2018-01-22 23:28:36 följande:

Han är SEX månader. Varför den stressen?!?!??!!

"Jag har bråttom med att göra ovanstående desto snabbare pga att jag knappt sovit sen plutten föddes. Nappen samt min egen sömn är ett rejält orosmoment för både mig och min man :("

Därför.
  • nagellack
    Iowhannah skrev 2018-01-22 23:33:24 följande:

Jag skulle strunta i att avvänja nappen när han är så liten, snart kan han dessutom hitta den själv utan hjälp. MAM gör nappar som lyser i mörkret, på så sätt får han heller inte problem med själva letandet.

Dessutom tänker jag att det är bra att han förknippar nappen med sömn, då är det iaf lättare att ta bort den på dagen.

Nattmatningen kan däremot gå smidigare. När vi ville få bort den så var just nappen en räddning. Så fort jag märkte att sonen var på väg att vakna så stoppade jag in nappen och gungade vagnen (han hade en period då han enbart ville sova i den). Så höll jag på i några nätter innan han vande sig vid att sova nätterna igenom. Konstigt nog tyckte jag aldrig att det var jobbigt, jag såg det mer som en utmaning eller tävling. Varje natt försökte jag få honom att sova längre och längre utan mat, rätt bra tankesätt om man är en tävlingsmänniska.

Ja han har ju iofs aldrig frågat efter nappen under dagtid (förutom när han ska sova då). Otroligt jobbigt under natten bara :( Jag har blivit extremt löttväckt + svårt att somna om den sonen föddes..

Ok men väcktes han inte till slut varje gång? Jag har provat att göra så (fast i spjälsängen där han alltid sover natt) men han vaknar till slut.
  • Anonym (?)
    nagellack skrev 2018-01-22 23:47:00 följande:

"Jag har bråttom med att göra ovanstående desto snabbare pga att jag knappt sovit sen plutten föddes. Nappen samt min egen sömn är ett rejält orosmoment för både mig och min man :("

Därför.

Men vad har det med nappen att göra? Snart kommer han ju att kunna stoppa in den själv. Angående flaskan skulle jag först och främst se till att han åt mycket under dagen så att han står sig, kanske öka på mängden lite. Och så kan ni ju ge lite gröt eller nåt innan han somnar.
  • sextiotalist
    nagellack skrev 2018-01-22 23:21:31 följande:

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Min son på 6 månader som fått enbart ersättning sen födseln relaterar nappen till SOVA.

Vi bort den när han väl har somnat, problem being att han vaknar fleera ggr per natt och vill ha nappen igen.

Han vaknar för att få ersättning en gång per natt, vill helst avvänja honom detta asap då det är lättare ju yngre de är.

Vad kan vi räkna med? Bör vi köra bägge avvänjningar parallellt eller en i taget?

Jag har bråttom med att göra ovanstående desto snabbare pga att jag knappt sovit sen plutten föddes. Nappen samt min egen sömn är ett rejält orosmoment för både mig och min man :(

Då kanske han börjar med tummen, vilket är svårare att släppa för många barn.
    Många barn äter fortande ett mål under natten, deras magsäckar är än så länge så små och är de i tillväxtfas så kan de behöva mer.
    Vår son slutade med nattmål tidigt, men de återkom ungefär vid den tiden.

Nej, du ska inte göra något än, ditt barn har ett sugbehov under sömnen och behöver fortfarande mat under natten.
  • Iowhannah
    nagellack skrev 2018-01-22 23:52:13 följande:

Ja han har ju iofs aldrig frågat efter nappen under dagtid (förutom när han ska sova då). Otroligt jobbigt under natten bara :( Jag har blivit extremt löttväckt + svårt att somna om den sonen föddes..

Ok men väcktes han inte till slut varje gång? Jag har provat att göra så (fast i spjälsängen där han alltid sover natt) men han vaknar till slut.

Alltså, han vaknade ju _till slut_, men för varje natt så lyckades jag flytta fram det tillfället en aning (jag är som sagt en tävlingsmänniska och höll stenkoll på klockan). När han till slut sov ända till typ 05/06 så ansåg jag det som att nattmålet var över. Sen hade vi tidiga morgnar ett tag, men det gick också över med tiden. Nu är han två år och vaknar sällan före 0730.
  • 12345hopp

Har du provat att inte gå upp och ge mat utan bara erbjuda napp och försöka sova vidare? Det behöver inte vara mycket krångligare än så. Är han bara 6 månader så kan han mycket väl behöva fylla på med mat en gång under natten så jag skulle nog inte bråka om den saken, speciellt inte när det bara handlar om en matning. Hur länge sover han?

Nappen kan ju vara svår att plocka bort då sugbehovet finns och det ger trygghet under natten. Har ni provat att samsova? Jag brukar ha massor med nappar på mitt sängbord så jag slipper leta runt i hela sängen efter en napp, på så sätt behöver man knappt vakna.

• fjanten

Angående nappen så skulle jag STARKT rekommendera att låta honom ha den ett tag till, sugbehovet är fortfarande stort - och risken är att han börjar suga på tummen annars (och den är svår att sluta med!). Snart kan han stoppa in nappen själv om han vaknar till och vill ha den. Däremot är det bra att han enbart relaterar den till sömn, blir lättare att sluta sedan. Min son trappade ner på eget bevåg och blev en nappvägrare helt plötsligt kring året.

Angående nattmålet så skulle jag rekommendera att stå ut. Jag vet att det är jobbigt med sömnen, skitjobbigt! Men kring 6 månader, och kring 8-9 månader har ungarna två jobbiga separationsfaser - och min erfarenhet av det flaskmatade barnet är att det hjälpte oerhört mycket att få en flaska efter en mardröm. MEN ett starkt tips för att eventuellt ändå få bort nattflaskandet är att ge gröt innan läggdags, sedan låta barnet somna med en flaska, sedan ge honom en dream-feed-flaska just innan du själv lägger dig. Dream-feeding är alltså att sticka in en flaska i munnen på det sovande barnet. Om han är riktigt mätt är chansen större att det räcker med bara nappen mitt i natten.

Håll ut! Om några månader så är nog den värsta sömnbristen över

Min flaskade son vaknar aldrig på nätterna sedan han var typ 1 år. Han är två nu. Dottern som nyss fyllt 1 ammar fortfarande flera gånger varje natt, så jag vet att det är tungt med sömnbrist!

• Rödtjärnens Anna

När får hans sista målet och vad? Och när vaknar han? Min sexmånader äter mellanmål (fruktpuré eller yoghurt (för för 6 månaders barn)) vid halv tio, sen sista målet vid 23-23:30. Somnar vid tolv och sover till 4-5 (något uppvak ibland, får napp och somnar om).

De gånger min son äter välling som sista mål vaknar han mindre på natten. Och jag får sova 4,5 timmar oavbruten sömn. Sen somnar vi om och sover till 8-8:30 och jag får ytterligare nån timmes sömn.

Låt din man ta vissa nätter och du sover i annat rum med öronproppar.

Ingen pensionär/dagledigsom du kan låta vakta sonen två timmar om sömnen varit dålig? Jag har lyxen att ha en svärmor/farmor 100 m bort som ställer upp om jag behöver vila på dagen (eller göra något annat) då min son sällan sover mer än en halvtimme åt gången på dagen.

Sover din son på dagen? Sov då ha sover.

Att ta bort napp och mat för din son tror jag inte är rätt väg att lösa dina sömnproblem. Försök istället hitta lösningar i din och din mans liv.

• Anonym (Nina)

Håller med de andra att tyvärr får du stå ut med att inte kunna sova ett tag till.

Nattmålet är fortfarande viktigt för så små barn. Annars vaknar de ju inte om de inte behöver nattmålet.

Vår dotter har också vaknat av att vilja ha nappen på natten. Då har jag fått ge den flera gånger och ge även ersättning på natten. Men det är bara en period och sedan slutar barnet att vakna på natten för att äta. Man kan inte tvinga fram saker det kommer naturligt.

Försök istället att sova på dagen när lillan sover. Så är det att vara förälder. Det finns inga genvägar!!

• Anonym (varför)
    nagellack skrev 2018-01-22 23:21:31 följande:

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Varför har du så bråttom med detta?

Många barn på 6 månader har behov av att äta på natten. Ett mål nattetid låter verkligen inte mycket utan helt normalt.

Och varför ta bort nappen? Det är ju just den här åldern när sugbehovet är stort som nappen har sin plats.

Jag tycker att du kan räkna med att barn i den åldern vaknar lite på natten, äter på natten och har behov av napp. Om din sömn blir allvarligt lidande så får du börja dela nätterna med barnafadern. Och om ni släpper oron över detta och accepterar att så här är det, så kanske ni båda mår bättre.
  • Fru Ve

Hitta sätt att få avlastning istället om du behöver sova. T.ex. att pappan sover med barnet de flesta nätter eller be en släkting eller vän om avlastning ibland. Hemma tar vi varannan natt med vår 10-månaders om han sover dåligt vilket han ofta gör. En 6-månaders är väldigt liten att avvänja vid napp och nattmål. Det är inte rätt väg att gå för att du ska må bättre. Är bebisen hungrig på natten vilket många 6-månaders är, så blir det bara ännu värre att vägra ge mat. Att ge välling till kvällen/natten istället för ersättning kan vara en sak att göra då det mättar bättre.

Svar på tråden HJÄLP!! Avvänja napp & flaskmatning nattid!!!