• curryry

    Svåra cellförändringar i v 35

    I v.17 i min graviditet kunde läkaren konstatera att jag hade måttliga till svåra cellförändringar. Därav var jag på besök för undersökning nummer två idag för att ta nya prover.  Läkaren inledde med att säga "vi får se vad vi ser, det kommer avgöra om du får en vanlig förlossning eller om du får planerat kejsarsnitt". 
    Hon gjorde undersökningen, kunde konstatera att min livmodertapp var väldigt lättblödande och röd. Därför tog hon vävnadsprov på livmodertappen som skickas till analys. 

    Efter besöket var jag väldigt obekväm, och hon verkade stressad. Så jag fick inte fram någon fråga utan ville bara därifrån. Men nu framåt kvällen kommer tusen frågor. Varför nämnde hon kejsarsnitt? Får man inte föda vaginalt med svåra cellförändringar? Varför informerade hon inte mig mer om detta?

    Jag ska självklart ringa dem och boka en telefontid med läkaren imorgon som kan besvara på mina frågor. Men om det finns någon där ut som har haft svåra cellförändringar under sin graviditet, så vore jag väldigt tacksam för era erfarenheter. Jag är så orolig att det här ska påverka mina chanser att få föda vaginalt..
  • Svar på tråden Svåra cellförändringar i v 35
  • FruNyfiken
    curryry skrev 2018-01-23 19:37:22 följande:

    I v.17 i min graviditet kunde läkaren konstatera att jag hade måttliga till svåra cellförändringar. Därav var jag på besök för undersökning nummer två idag för att ta nya prover.  Läkaren inledde med att säga "vi får se vad vi ser, det kommer avgöra om du får en vanlig förlossning eller om du får planerat kejsarsnitt". 
    Hon gjorde undersökningen, kunde konstatera att min livmodertapp var väldigt lättblödande och röd. Därför tog hon vävnadsprov på livmodertappen som skickas till analys. 

    Efter besöket var jag väldigt obekväm, och hon verkade stressad. Så jag fick inte fram någon fråga utan ville bara därifrån. Men nu framåt kvällen kommer tusen frågor. Varför nämnde hon kejsarsnitt? Får man inte föda vaginalt med svåra cellförändringar? Varför informerade hon inte mig mer om detta?

    Jag ska självklart ringa dem och boka en telefontid med läkaren imorgon som kan besvara på mina frågor. Men om det finns någon där ut som har haft svåra cellförändringar under sin graviditet, så vore jag väldigt tacksam för era erfarenheter. Jag är så orolig att det här ska påverka mina chanser att få föda vaginalt..


    Jag kan inte svara på varför hon nämnde snitt. Kanske för att snitta så fort det går om förändringarna blir värre?
    Jag hade svåra cellförändringar när jag blev gravid med tvillingar och därför valde de att inte göra något ingrepp. Jag fick ta vävnadsprover varannan månad under graviditeten för att se att det inte blev värre. Planen var att operera bort förändringarna direkt efter förlossningen, men när det var dags visade det sig att alla förändringar var borta och det är de fortfarande, snart sju år senare.
    Även om det är svåra cellförändringar så kan de läka ut av sig själv. Det är bra om de håller koll med prover så att det inte utvecklas vidare.
  • Anonym (Malin)

    Jag kan inte svara på dina frågor men jag vill bara berätta att min mamma fick livmoderhalscancer när hon väntade mig ( eller det upptäcktes då iaf).

    Jag föddes vaginalt fast i vecka 35+3 men det var ju längesedan (1980) Jag har fött både vaginalt och med kejsarsnitt och det finns för-och nackdelar med båda sätten. Om nu läkaren rekommenderar kejsarsnitt och du känner dig orolig inför det så prata gärna med en klara/aurora barnmorska.

    Jag hoppas att allt kommer att gå bra och att du får en fin förlossning :)

  • Anonym (Januari)

    Tig du cellprov i v17?

    Här där jag bor gör man inga cellprov efter v14 utan då avvaktar man till efterkontroller.

    Av den anledningen att man ofta får missvisande provsvar pga graviditeten.

    Detta står även som info på 1177. Därför blir jag lite förvånad när jag gång på gång läser folk som fått göra provet senare och fått svar på cellförändringar. Borde inte sånt vara likadant över hela landet?

  • curryry
    Anonym (Januari) skrev 2018-01-23 21:53:00 följande:

    Tig du cellprov i v17?

    Här där jag bor gör man inga cellprov efter v14 utan då avvaktar man till efterkontroller.

    Av den anledningen att man ofta får missvisande provsvar pga graviditeten.

    Detta står även som info på 1177. Därför blir jag lite förvånad när jag gång på gång läser folk som fått göra provet senare och fått svar på cellförändringar. Borde inte sånt vara likadant över hela landet?


    När det gäller så svåra cellförändringar vill dom ha koll, man undersöker en gång runt v. 30 och sedan tre månader efter förlossningen har jag fått förklarat för mig eftersom proverna inte påverkar barnet eller riskerar att sätta igång en förlossning.
  • curryry
    curryry skrev 2018-01-23 22:08:45 följande:
    När det gäller så svåra cellförändringar vill dom ha koll, man undersöker en gång runt v. 30 och sedan tre månader efter förlossningen har jag fått förklarat för mig eftersom proverna inte påverkar barnet eller riskerar att sätta igång en förlossning.
    Och ja det togs prover v.17 då jag redan hade lätta cellförändringar innan graviditet. 
  • Tveksamt

    Jag vet inte vilken typ av cellförändringar din läkare pratar om, så det jag svarar behöver inte ha någon som helst bäring i ditt fall.

    Med det sagt så kan jag berätta om att jag i mitt jobb stött på gravida kvinnor där man upptäckt en cancer i samband eller i anslutning till födseln. I de fall det då är möjligt kan det vara klokt att undvika vaginal förlossning. Detta eftersom det finns en större risk för skador när slemhinnor är försvagade/förstörda av tumörväxt och det gör dessutom att risken för spridning av tumören ökar.

    Ett kejsarsnitt minskar därmed dessa risker. Det här är anledningen så som jag har förstått den när jag pratat med mina kollegor som är läkare. Reservation för att jag kan ha missförstått biologin i det hela då jag själv inte är läkare.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Januari)
    curryry skrev 2018-01-23 22:11:01 följande:

    Och ja det togs prover v.17 då jag redan hade lätta cellförändringar innan graviditet. 


    Ja men då förstår jag om det upptäcktes redan innan graviditeten första gången.
Svar på tråden Svåra cellförändringar i v 35