• Lillemor05

SKÄRP DIG SKOLAN!

Hej alla! Jag är 13 och började 6:an förra året och jag har ett problem. Jag kan inte sluta skolka! Ok, jag mår inte bra då jag har VÄLDIGT dålig depression och och min skola vet ju om det, men dom gör inget åt det!!! Jag vet att det är mitt ansvar att börja träffa kurator/psykolog MEN skolan borde ändå göra någonting! Förut sa jag till en lärare med tårarna ögonen att jag inte mådde bra man gissa vad? HAN GJORDE INTE ETT S**T! Det är så dåligt! Jag har 21% ogiltig frånvaro och mina föräldrar är skitarga, och säger att om jag får med frånvaro så kommer mitt barnbidrag att dras in! Det SUGER ju?! Skolan anmäler utan att bry sig om MIN hälsa!

• Svar på tråden SKÄRP DIG SKOLAN!
  • garib

Vad har dina föräldrar gjort för att hjälpa dig? Har de pratat med skolan o skolhälsovården?

• Lillemor05
    Bunny on speed skrev 2018-01-23 21:49:53 följande:

Vad anmäler de?

Dom anmäler till försäkringsbolaget (eller vad dom heter) och säger att jag inte är i skolan, så dom kan dra in mitt barnbidrag
  • Lillemor05
    garib skrev 2018-01-23 19:49:43 följande:

Vad har dina föräldrar gjort för att hjälpa dig? Har de pratat med skolan o skolhälsovården?

Dom har det men det ända jag fick var ETT prat med kuratorn inget mer.
  • ALM82

Jag vet att det kanske är svårt men jag tror inte att det enbart är skolans fel. 

Vet dina föräldrar om att du mår dåligt? Är du deprimerad för någonting i skolan eller någonting utanför skolan? 

Jag tycker snarare att det är dina föräldrar som borde ta sitt ansvar och kontakta t.ex BUP (Barn och ungdoms-psykiatri) om du är deprimerad. 
    Det är inte ditt ansvar eftersom du bara är 13 år. 

Det du kan göra är kanske att gå och träffa skolsyster? Hen borde kunna lite mer om din hälsa och kunna vägleda dig lite bättre än en random lärare. 

• Bunny on speed
    Lillemor05 skrev 2018-01-24 14:19:23 följande:

Dom anmäler till försäkringsbolaget (eller vad dom heter) och säger att jag inte är i skolan, så dom kan dra in mitt barnbidrag

Skolan anmäler oro till soc

Studiebidrag dras in vid frånvaro, inte barnbidrag
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Fiona M
    Lillemor05 skrev 2018-01-24 14:20:06 följande:
    Dom har det men det ända jag fick var ETT prat med kuratorn inget mer.
    Berättade du för kuratorn hur du mår?
  • Fiona M
    Bunny on speed skrev 2018-01-23 21:49:53 följande:

Vad anmäler de?

Skolan rapporterar varje månad till CSN. Vid viss procent ogiltig frånvaro dras studiebidraget in.
  • nnnnnnnn

dina föräldrar kanske väljer att dra in ditt barnbidrag om du inte sköter dej?
    Man kan inte anmäla någonstans att en 13-åring inte är ett barn och därför inte behöver barnbidraget. Det är när man går på gymnasiet som studiebidraget kan dras in.
    Barnbidraget är dock dina föräldrars hjälp till mat och kläder osv. så de har all rätt att sluta ge det till dej, särskilt om du inte sköter dej.

Dina föräldrar eller du bör ringa BUP och få hjälp. Du är 13 = får söka hjälp själv. ring dem och berätta att du är deprimerad osv.

• Bunny on speed
    Fiona M skrev 2018-01-24 14:44:31 följande:

Skolan rapporterar varje månad till CSN. Vid viss procent ogiltig frånvaro dras studiebidraget in.

Inte om man är 13
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Lillemor05
    Bjoer skrev 2018-01-24 14:22:57 följande:

Vad är det du vill att de ska göra?

Fixa tider med kuratorn, bry sig om mig och fråga, fråga om jag är okej eller inte.
  • Aniiee
    Lillemor05 skrev 2018-01-24 21:12:49 följande:
    Fixa tider med kuratorn, bry sig om mig och fråga, fråga om jag är okej eller inte.
    I feel you. Det gör jag verkligen. Jag har också haft en sån period. Men den krassa sanningen är att om man inte ropar på hjälp så att det hörs ordentligt så kommer ingen och räddar dig. Du måste själv. Om ingen lyssnar så måste du ropa högre.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden SKÄRP DIG SKOLAN!