• Anonym (gillie)

Aldrig haft sex, cellprovstagning ändå?

Jag har haft pojkvänner förr, och försökt ha vaginal-sex, men det har aldrig gått, alltså det har bara blivit att penisen har tryckt mot slidöppningen men ej kommit in mer än kanske 1-2 cm.

Borde jag genomgå cellprovtagning ändå? Kan virus ha tagit sig dit trots att det aldrig blev direktkontakt med livmodertappen?

Jag avskyr gynekologundersökningar och har undvikit cellprovtagningstiderna jag fått i några år nu, men det kanske är dumt?

• Svar på tråden Aldrig haft sex, cellprovstagning ändå?
  • SofieJ

Det tycker jag absolut att du ska. Finns väl alltid viss risk ändå att där skulle vara något, även om det inte är lika troligt.

• recalicious

Haha men vänta va? Försökt vaginal sex men aldrig lyckats? Bara kommit 1-2cm in? Vad är problemet? Eller trollar du? Cancer är genetiskt, sprids inte genom sex

• SofieJ
    recalicious skrev 2018-01-23 20:54:36 följande:

Haha men vänta va? Försökt vaginal sex men aldrig lyckats? Bara kommit 1-2cm in? Vad är problemet? Eller trollar du? Cancer är genetiskt, sprids inte genom sex

Det stämmer ju inte. Livmoderhalscancer beror nästan alltid på HPV-virus som sprids genom sex.

Massor av olika typer av cancer framkallas ju av miljö och beror inte på genetik. Rökare och lungcancer är ett exempel...
  • recalicious

Ofan att HPV kunde orsaka cancer visste jag inte! Men nä all cancer orsakas inte av genetik men syftade mer på cancer i livmodern å dyl (men tydligen gick det utan genetik det med) finns det något annat som orsakar cancer i underlivet än HPV?

• SofieJ
    recalicious skrev 2018-01-23 21:02:13 följande:

Ofan att HPV kunde orsaka cancer visste jag inte! Men nä all cancer orsakas inte av genetik men syftade mer på cancer i livmodern å dyl (men tydligen gick det utan genetik det med) finns det något annat som orsakar cancer i underlivet än HPV?

Jag antar att andra infektioner eller just genetik skulle kunna orsaka det, men största boven är just HPV. Därav vaccinet! :)
  • Anonym (gillie)

Om jag testar en gång när jag är typ 30 år, då borde det synas om det kom något från mina sex-försök, eller hur? Och om det inte finns något då så borde jag aldrig behöva göra det igen....eller?

Jag har för övrigt fått det där vaccinet när jag var tonåring, men jag vet inte hur mycket det hjälper egentligen.

• Anonym (Vaccinera)

Det behövs nog inte men se till att vaccinera dig eftersom du som oskuld ändå har chansen! Ring och prata med vårdcentralen så kan de säga om de tycker du behöver gå på provtagningen och också berätta vart du ska vända dig för vaccinering.

Lite OT, men vore väl bra att också prata med dem om varför du inte kan ha sex. Kolla om det är fysiskt eller bara psykiskt. Själv förlorade jag "oskulden" med en dildo. För mig var det jätteskönt att ha kunnat styra själv första gången (tog ju flera gånger med lite i taget) så när det sen var på riktigt så visste jag hur det skulle kännas och spände mig inte.

• Anonym (Vaccinera)

Ser nu att du fått vaccinet. Ger typ 70% skydd, skyddar mot de två vanligaste sorterna. Men blir lite ledsen här nu. Om du fått vaccinet borde du inte vara mer än typ 20 år, känns helt hemskt om du redan gett upp tanken på att någonsin ha sex!

• SofieJ
    Anonym (gillie) skrev 2018-01-23 21:09:45 följande:

Om jag testar en gång när jag är typ 30 år, då borde det synas om det kom något från mina sex-försök, eller hur? Och om det inte finns något då så borde jag aldrig behöva göra det igen....eller?

Jag har för övrigt fått det där vaccinet när jag var tonåring, men jag vet inte hur mycket det hjälper egentligen.

Jag hade nog personligen inte vågat chansa. På cellprovet får du ju bara svar på om du har några cellförändringar, inte huruvida du har HPV-virus eller inte, vaccinet är inte 100% säkert. Det kan ju dessutom ta massor av år innan det blir några cellförändringar. Såklart helt upp till dig, jag förstår om du tycker att det är jobbigt, men jag tycker aldrig att man kan vara nog försiktig med hälsan.
  • Anonym (gillie)

Nånting ska man ju dö av. (kanske lite väl mörkt)

Jag minns inte exakt när jag fick vaccinet, men det var i tonåren. Jag är 25 nu. Jag är asexuell och totalt ointresserad av sex, så att penetrationen inte gick igenom gör inte mig något, det var med största sannolikhet pga 0 upphetsning. 

Det må hända att det smartaste vore att testa, men usch vad jag avskyr tanken av att hoppa upp i en sån där stol igen. Om jag får för mig att göra det lär det definitivt inte bli lika ofta som de vill att man ska göra det, fyfan.

Svar på tråden Aldrig haft sex, cellprovstagning ändå?