• Äldre 24 Jan 05:41
    1200 visningar
    4 svar
    4
    1200

    Syskonförsök betalt?

    Hallå!

    Jag har en liten fundering..

    jag har har pco , med våran son fick vi pergotime och ovitrelle utskrivet följt av ultraljudsundersökningar betalat av landstinget.

    Det funkade dock inte för oss, jag fick ägglossning 6 av 7 gånger, men det funkade ändå inte.

    Vi fic gå vidare med ivf som vi lyckades med på första försöket och det resulterade i vår son.

    Nu undrar jag angående det här med syskon..

    Kan man be att få pergotime utskrivet för att försöka utan att det kostar något? Eller är det provat som gäller?

    Hittar inga vettiga svar.

  • Svar på tråden Syskonförsök betalt?
  • Äldre 24 Jan 05:50
    #1

    Hej,

    Pergotime finns inte längre, det är letrozol som gäller i Sverige nu. Ni kan alltid börja med att prova den. Men sen vad jag har förstått så får man betala om man behöver gå vidare till ivf om man har ett gemensamt barn. Frös ni ner något embryo? Då är det inte lika kostsamt för då är det bara upptining och insättning.

    Lycka till

  • Äldre 24 Jan 06:05
    #2
    Orkide skrev 2018-01-24 05:50:27 följande:

    Hej,

    Pergotime finns inte längre, det är letrozol som gäller i Sverige nu. Ni kan alltid börja med att prova den. Men sen vad jag har förstått så får man betala om man behöver gå vidare till ivf om man har ett gemensamt barn. Frös ni ner något embryo? Då är det inte lika kostsamt för då är det bara upptining och insättning.

    Lycka till


    Jaha! Var 2015 vi började med Pergo, så det kan mycket väl vara så. Jaja, bara det fyller sin funktion så klagar jag inte. ;)

    Ja precis, ivf fick vi genom landstinget eftersom det var första barnet. Några embryon till frysen vart det tyvärr inte.

    Så hoppet ligger antingen i att vi på något mirakulöst sätt lyckas ?naturligt? eller kan få hormoner utskrivet.

    Någon ivf har vi tyvärr inte råd med i dagsläget. :(

    Men man kan alltså få tabletter utskrivet utan att behöva betala?
  • Äldre 24 Jan 06:50
    #3

    Ja letrozol kan du få utskrivet. Går under högkostnadsskyddet. Så beroende på var du ligger i övriga inköp där avgör det ju vad det kommer kosta/vara gratis.

  • Äldre 24 Jan 07:01
    #4
    Vickan I skrev 2018-01-24 06:50:49 följande:

    Ja letrozol kan du få utskrivet. Går under högkostnadsskyddet. Så beroende på var du ligger i övriga inköp där avgör det ju vad det kommer kosta/vara gratis.


    Åh vad glad jag blir! Tänkte ringa gyn senare idag för att checka av så jag vet med 100% att det finns möjlighet.
Svar på tråden Syskonförsök betalt?