• Liihn

    Namn arabiskt/svenskt

    Hej allihopa!

    Nu föds vår dotter snart och jag är helt desperat efter namn. Jag är svensk och min man är från Libanon så vi vill ha ett namn som fungerar både som svenskt och arabiskt. Inga namn som börjar på bokstaven E då vårs sons namn börjar så :)

    Har läst igenom massa trådar men inte fastnat för något namn så kom jätte gärna med förslag :)

  • Svar på tråden Namn arabiskt/svenskt
  • Gurkan25

    Är inte jättekunnig på arabiska namn, men många bibliska namn finns ju även i Libanon/arabisk-talande länder!

    Mariam/Maryam

    Aisha

    Almira

    Har en son med en persisk man som fick namnet Benjamin! Ni hittar nog ett fint namn till eran lilla flicka!:)


    Benjamin 24/12-2017
  • fluu

    Nora, Sara, Selma, Miriam, Halina, Hanna, Leyla.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elderberry

    Amira
    Laila
    Naima
    Anya
    Nadia
    Dalia
    Tina

    Är inte så väldigt bra på arabiska namn, men de ovan har jag stött på folk med som heter och själv tycker jag att de funkar fint :)

  • Mojjan

    En flicka av libanesiskt ursprung jag känner som föddes i Sverige heter kort och gott Maria. Annars är namnet Amneh (som en av hennes systrar heter) väldigt vackert och ligger fint på tungan även på svenska.

    Grattis till bebisen

  • Anonym (Asylboende)

    Jag jobbar på asylboende och vanliga flicknamn jag stött på är:

    Reem

    Lana (min personliga favorit)

    Fateme

    Chadia

    Sarah

    Det finns givetvis många fler men några iaf :)

  • senalena

    Sara och Nora är ju väldigt vanliga namn som fungerar på både svenska och arabiska

    Annars:
    Aya
    Miriam
    Leila
    Yasmine/ Jasmine
    Lana
    Jamilla
    Samara
    Iara

  • Anonym (PIAMIA)

    Leila
    Amina
    Chira
    Hana
    Jasmina
    Djamila
    Zena
    Fatima
    Rania
    Ranie
    Sanaa

  • Anonym (Några)

    Hanaa
    Kenza
    Amina
    Nadine
    Nadia
    Naima
    Zeinab
    Salma
    Jamila
    Aida 
    Zayna
    Nour/Noor
    Hamida
    Sandi
    Leah
    Aziza
    Khadija
    Layla
    Jannah
    Sabina
    Safiya (gillar låter som Sofia)
    Soraya
    Zhara
    Ameena

  • Sommarsuperhärligt
    Liihn skrev 2018-01-24 09:49:28 följande:

    Hej allihopa!

    Nu föds vår dotter snart och jag är helt desperat efter namn. Jag är svensk och min man är från Libanon så vi vill ha ett namn som fungerar både som svenskt och arabiskt. Inga namn som börjar på bokstaven E då vårs sons namn börjar så :)

    Har läst igenom massa trådar men inte fastnat för något namn så kom jätte gärna med förslag :)


    Kolla på mitt inlägg tips på bosniska flicknamn, skrev arabiska namn där som även fungerar i Bosnien då de har tagit många arabiska namn.
  • Sommarsuperhärligt
    Liihn skrev 2018-01-24 09:49:28 följande:

    Hej allihopa!

    Nu föds vår dotter snart och jag är helt desperat efter namn. Jag är svensk och min man är från Libanon så vi vill ha ett namn som fungerar både som svenskt och arabiskt. Inga namn som börjar på bokstaven E då vårs sons namn börjar så :)

    Har läst igenom massa trådar men inte fastnat för något namn så kom jätte gärna med förslag :)


    Kolla på mitt inlägg tips på bosniska flicknamn, skrev arabiska namn där som även fungerar i Bosnien då de har tagit många arabiska namn.
Svar på tråden Namn arabiskt/svenskt