• Salluo

    Hur bra är EF språkresor egentligen?

    Hej allesammans, jag funderar på att skicka iväg min 17-åriga dotter på språkresa till Spanien i sommar och undrar: är EF värd pengarna? Jag har läst en hel del recensioner om EF, och de flesta verkar ju tycka att det inte ger mycket när det kommer till språkkunskaper. Dock handlade det om resan till Malta, där ungdomarna tydligen supar sig fulla. Har någon erfarenheter med EF i Barcelona/Madrid/Malaga? Vilken stad är bäst, isåfall? All information är uppskattad!

  • Svar på tråden Hur bra är EF språkresor egentligen?
  • SofiaNL

    Jag åkte till Madrid i 3 månader med EF och kunde inte bli mer nöjd.

    Både valet med just Madrid som är en helt underbar stad och EF.

    Personalen på skolan gör ett underbart jobb och va det något så var det inga problemkatter ta de med EF i Madrid eller i Sverige.

    Man behöver inte ha studerat innan men kan vara bra att kunna lite spanska innan då lektionerna är på spanska. Jag hade inte studerat spanska innan men gick upp till ny nivå.

    Hade så himla roligt i Madrid med EF och studenterna som var där.

    Rekommenderar verkligen EF

  • Duckan

    Lite för länge sen för att berätta om kanske, men jag var i Usa med EF -91. Jättebra resa och jag vet ingen i vår grupp som ångrade sig, hamnade i en dålig familj eller inte hade kul.

  • Anonym (ace)
    Duckan skrev 2018-01-26 10:46:21 följande:

    Lite för länge sen för att berätta om kanske, men jag var i Usa med EF -91. Jättebra resa och jag vet ingen i vår grupp som ångrade sig, hamnade i en dålig familj eller inte hade kul.


    Jag var med EF till USA -92 och vår koordinator på plats brydde sig inte alls. Flera i min grupp hade problem.
    En elev hade blivit placerad i ett misärhem (alkoholiserad ensam vuxen med två småbarn boende i en svinstia med skadedjur och mögel, den vuxne lämnade över allt ansvar för hem och barn på utbytesstudenten).
    Jag blev placerad hos en nyskild och psyksjuk kvinna som försökte ta livet av sig, inte kul att komma hem till en medvetslös person på golvet  och hantera den situationen som 16-åring, och sedan få noll hjälp att hitta nytt boende utan få flytta mellan skolkamrater en vecka eller två i stöten.
    En hamnade i en "fin" familj där pappan spöade skiten ur mamman.
    En person hamnade i fel sällskap och knarkade ner sig ganska bra.

    Så min åsikt är att EF bör undvikas.
  • Bunny on speed

    Var i Bournemouth 97. Var nöjd. Bra lärare. Dock var jag väldigt bra på engelska redan innan. Var säkert festande men jag och min kompis gjorde inte sånt.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • SysterY

    Går på språkresa med STS tre gånger mellan ålder 14-16. Då till England och Österrike. Var mycket nöjd med STS

  • SysterY
    SysterY skrev 2018-01-26 21:46:24 följande:

    Går på språkresa med STS tre gånger mellan ålder 14-16. Då till England och Österrike. Var mycket nöjd med STS


    Var ska det naturligtvis stå.

    Var mellan åren -98 till -00
  • Anonym (ace)
    Duckan skrev 2018-01-26 21:19:00 följande:

    (ace) så olika det kan vara, men jag svarade bara för egen del.


    Jag förstår inte..? Vem skulle du annars svara för? Eller på vilket sätt har jag ifrågasatt din upplevelse?
  • Duckan

    Ja (ace), du citerade mitt inlägg och kontrade med din upplevelse så det var väl nån slags kontring?

  • Anonym (ace)
    Duckan skrev 2018-01-26 22:02:17 följande:

    Ja (ace), du citerade mitt inlägg och kontrade med din upplevelse så det var väl nån slags kontring?


    Jag citerade dig för att vi hade gjort liknande resa vid liknande tidsperiod.
  • Modellan

    Reste till england och frankrike på språkresa när jag var yngre, detta var i slutet av 90-talet, så länge sen nu, men jag har bara positiva minnen från de resorna. Har flera vänner som nu börjar skicka sina barn på språkresor och utbytesår och många har valt EF. Snart är det väl dags för min yngsta att ge sig ut i världen också och även fast det känns lite läskigt att släppa kontrollen till någon annan så känns EF som bästa och mest seriösa arrangören.

  • oohreally

    Hej!

    Jag har själv åkt med EF då jag  tog studenten + att min bror åkte när han var 16, vi hade lite olika upplägg när de kom till boende men vi båda är iaf sjukt nöjda, valde mellan dom och STS. Jag bodde direkt på skolan i Miami vilket var sjukt roligt, min bror bodde i värdfamilj, passade han perfekt plus att han har fått åka och hälsa på dom sen efter skolan var klar även. Jag trodde inte att jag skulle lära mig så mycket, då jag läste högsta nivån i skolan redan, men insåg på plats att det är en helt annan sak att prata språket hela tiden 24/7 än att bara läsa och skriva hemma i Sverige. Är sjukt tacksam att jag åkte på det, för visste att jag ville arbeta utomlands sen vilket jag har gjort, språket blev så naturligt för mig och det har jag kommit lång på än idag. Kommer garanterat skicka iväg mina barn på en språkkurs i framtiden, det är den bästa investeringen man kan göra i sig själv. Man får allt man vill ha, en ny stad , nya vänner och samtidigt plugga på ett helt annat sätt än i sverige, rekommenderar det verkligen!

Svar på tråden Hur bra är EF språkresor egentligen?