• BragoP

Konstiga råd från BVC?

Hej alla,

Fick mitt först barn i november förra året och allt rullar på jättebra. Tjejen som nu är 2 månader går upp jättebra i vikt, hon är en nöjd bebis som gråter ytterst sällan och vi sover mellan 23 och 07 med 1-2 uppvak per natt. Jag är helnöjd helt enkelt!

Nu till min fundering, jag pratade med bvc-sjuksköterskan om amningen, en ny sjuksköterska då ordinarie är sjuk, att den funkar bra men att jag upplever att hon vill äta mycket oftare. Jag tolkar det som att lilltjejen vill få upp mjölkproduktionen för att hon behöver mer nu och ville kolla med BVC om jag hade rätt i min tolkning.

Det hade jag tydligen inte. För att citera "nu är det dags för dig sätt agera mamma åt ditt barn. Du bestämmer när hon äter och det är varannan till var tredje timme. Låt henne inte äta oftare, det är du som bestämmer".

För mig låter det här helt sjukt. Varför ska jag ändra något som fungerar perfekt? Lilltjejen är helnöjd med livet och jag ger henne mat när hon signalerar att hon är hungrig. Är det så fel? Jag må vara förstagångsförälder men min instinkt säger mig att jag ska sluta i det sjuksköterskan så för det skulle kännas otroligt fel att neka henne mat när hon vill...

Vet egentligen inte riktigt vad jag ville med tråden mer än att kanske se vad ni anser om råden jag fick utan att be om dom...

• Svar på tråden Konstiga råd från BVC?
  • BragoP

Autocorrekt be varit i farten ser jag. Hoppas ni förstår ändå..

• fjanten

Vad var det för en dinosaurie till sköterska..? Självklart ska du amma när barnet signalerar att hon vill det!

• erikaABC

Hon gav felaktigt råd.
    I alla råd står att när baby är två månader ska man amma fritt.  Ibland äter de mer ibland mindre.

• legomum

Du har helt rätt. BVC sköterskans åsikter är inte alltid rätt. Hör med amningshjälpen så får du höra att Dina tankar stämmer.

Ta sedan upp med din ordinarie bvcx sköterska vad vikarien sagt. Kan finnas mer som den vikarien sagt och gjort som gör att hon inte får komma tillbaka dit där du går.

Vi hade en vikarie på grabbarnas 18 månaderskontroll. Det enda hon fokuserade hårt på var att hur många ord och vilka ord barnen kunde. Hade andra tankar och frågor men det var inte viktigt alls bara att de kunde göra sig förstådda. Otroligt ordfokus alltså, väldigt överdrivet.
    Tog upp det med ordinarie sköterska och hon bekräftade att denna vikarie inte var bvcmaterial.

Det jag vill säga är att följ din känsla om du inte gillar denna sköterska och får dåliga vibbar se då till att inte träffa denna person igen. Du får byta både sköterska och bvc om du vill.
    Det är tom frivilligt att gå till bvc

• BragoP

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar. Hon visade mig även hur jag ska få tjejen att sova genom att buffa på henne och detta när jag inte ens frågat eller ens tagit upp sömnen. Har aldrig haft några problem att få mitt barn att sova. Det där med buffandet, är inte det Anna Wahlgreninspirerat? Kanske matråden också var det då.

Då får jag helt enkelt låta hennes råd gå in genom ett öra och ut genom det andra

• Sandra8978

Som du märker så kommer du få råd från sköterskan på BVC som du inte håller med om. Ta det de säger med en nypa salt och följ din instinkt, det är råd de ger, inte lag som till punkt och pricka ska följas.

Märker du att det spårar ur och dottern småsnuttar hela tiden, börjar sova dåligt etc så kan du lösa det då genom att styra upp matningarna, du behöver inte börja med det.

• erikaABC
    BragoP skrev 2018-01-25 09:58:42 följande:

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar. Hon visade mig även hur jag ska få tjejen att sova genom att buffa på henne och detta när jag inte ens frågat eller ens tagit upp sömnen. Har aldrig haft några problem att få mitt barn att sova. Det där med buffandet, är inte det Anna Wahlgreninspirerat? Kanske matråden också var det då.

Då får jag helt enkelt låta hennes råd gå in genom ett öra och ut genom det andra

Det står ju att Anna Wahlgren inte får jobb nuförtiden. Hon kanske hade klätt ut sig, bytt namn och tagit jobb på ditt bvc? Flört
  • Snuttis2

Jösses!! Vilken bvc sköterska se till att din ordinarie kommer tillbaka. Du ska lyssna på din bebis och precis som du själv funderat på kommer bebisen med jämna mellanrum behöva trigga din kropp till ökad produktion genom ett evigt tuttande! Du tänker så KLOKT, fortsätt lyssna på dig och din bebis.

• BragoP
    Snuttis2 skrev 2018-01-25 10:19:39 följande:

Jösses!! Vilken bvc sköterska se till att din ordinarie kommer tillbaka. Du ska lyssna på din bebis och precis som du själv funderat på kommer bebisen med jämna mellanrum behöva trigga din kropp till ökad produktion genom ett evigt tuttande! Du tänker så KLOKT, fortsätt lyssna på dig och din bebis.

Tack snälla :) om inte ordinarie kommer tillbaka blir det nog byte av bvc!
  • BragoP
    erikaABC skrev 2018-01-25 10:04:33 följande:

Det står ju att Anna Wahlgren inte får jobb nuförtiden. Hon kanske hade klätt ut sig, bytt namn och tagit jobb på ditt bvc?

Haha ja kanske är så ;)
  • BragoP
    legomum skrev 2018-01-25 09:57:19 följande:

Du har helt rätt. BVC sköterskans åsikter är inte alltid rätt. Hör med amningshjälpen så får du höra att Dina tankar stämmer.

Ta sedan upp med din ordinarie bvcx sköterska vad vikarien sagt. Kan finnas mer som den vikarien sagt och gjort som gör att hon inte får komma tillbaka dit där du går.

Vi hade en vikarie på grabbarnas 18 månaderskontroll. Det enda hon fokuserade hårt på var att hur många ord och vilka ord barnen kunde. Hade andra tankar och frågor men det var inte viktigt alls bara att de kunde göra sig förstådda. Otroligt ordfokus alltså, väldigt överdrivet.

Tog upp det med ordinarie sköterska och hon bekräftade att denna vikarie inte var bvcmaterial.

Det jag vill säga är att följ din känsla om du inte gillar denna sköterska och får dåliga vibbar se då till att inte träffa denna person igen. Du får byta både sköterska och bvc om du vill.

Det är tom frivilligt att gå till bvc

Tack! :) ja jag ska helt klart ta upp det om min ordinarie kommer tillbaka (sjukskriven) annars byter vi bvc.

Jag har alltid trott att man ska kunna förlita sig på vården, speciellt när man är nybörjare på det här att vara förälder men det är ju så som du säger. Alla passar inte på BVC.
  • mso
    BragoP skrev 2018-01-25 10:52:34 följande:
    Tack! :) ja jag ska helt klart ta upp det om min ordinarie kommer tillbaka (sjukskriven) annars byter vi bvc.

Jag har alltid trott att man ska kunna förlita sig på vården, speciellt när man är nybörjare på det här att vara förälder men det är ju så som du säger. Alla passar inte på BVC.
    Man kan byta sköterska inom samma BVC också. Det gjorde jag när jag inte kom överrens med den jag hade blivit tilldelad. 

Och som alla skrivit ovan. Det är gamla råd hon gav, inte vad man normalt rekomenderar i dagsläget.
  • BragoP
    mso skrev 2018-01-26 09:43:51 följande:

Man kan byta sköterska inom samma BVC också. Det gjorde jag när jag inte kom överrens med den jag hade blivit tilldelad. 

Och som alla skrivit ovan. Det är gamla råd hon gav, inte vad man normalt rekomenderar i dagsläget.

Ja det hade varit ett alternativ om dom haft att fler. Dom har en till under utbildning :)
Svar på tråden Konstiga råd från BVC?