Konstiga råd från BVC?
Hej alla,
Fick mitt först barn i november förra året och allt rullar på jättebra. Tjejen som nu är 2 månader går upp jättebra i vikt, hon är en nöjd bebis som gråter ytterst sällan och vi sover mellan 23 och 07 med 1-2 uppvak per natt. Jag är helnöjd helt enkelt!
Nu till min fundering, jag pratade med bvc-sjuksköterskan om amningen, en ny sjuksköterska då ordinarie är sjuk, att den funkar bra men att jag upplever att hon vill äta mycket oftare. Jag tolkar det som att lilltjejen vill få upp mjölkproduktionen för att hon behöver mer nu och ville kolla med BVC om jag hade rätt i min tolkning.
Det hade jag tydligen inte. För att citera "nu är det dags för dig sätt agera mamma åt ditt barn. Du bestämmer när hon äter och det är varannan till var tredje timme. Låt henne inte äta oftare, det är du som bestämmer".
För mig låter det här helt sjukt. Varför ska jag ändra något som fungerar perfekt? Lilltjejen är helnöjd med livet och jag ger henne mat när hon signalerar att hon är hungrig. Är det så fel? Jag må vara förstagångsförälder men min instinkt säger mig att jag ska sluta i det sjuksköterskan så för det skulle kännas otroligt fel att neka henne mat när hon vill...
Vet egentligen inte riktigt vad jag ville med tråden mer än att kanske se vad ni anser om råden jag fick utan att be om dom...