• Afturelding

Jobbig graviditet

Väntar mitt första barn och är i vecka 17 nu. Har haft illamående sen några veckor tillbaka och även varit inlagd med dropp. Nu äter jag medicin men mår fortfarande illa emellanåt. Nån som är eller har varit i samma sits? Skriv gärna ????

• Svar på tråden Jobbig graviditet
  • CatjaL

började må illa i v7, blev sjukskriven då, spydde extremt mycket och blev inlagd i 5 dagar när jag var i v12, hade gått ner 7kg (fortfarande inte gått upp alla dom kilona) & kroppen gått in i svält, läkarn gav mig diagnosen hyperemesis, under tiden jag var inlagd såg dom att jag hade risk för blodpropp (förhöjda antal blodplättar) och haft de länge, så tar nu fragmin varje kväll, läkarna gjorde även benmärgsprov då de misstänkte att jag hade någon blodcancer, som jag nu fått svar på att jag inte har som tur är. Äter fortfarande tabletter mot illamåendet & spyr ändå en del fortfarande, är dock inne på sista kartan och får inget mer utskrivet eftersom dom inte har någon erfarenhet av att någon går på tabletter så länge som jag gjort säger dom.. är i v19 nu & ska på rul nästa vecka.. hur länge har du ätit tabletter?

• Afturelding
    CatjaL skrev 2018-01-25 11:42:21 följande:

började må illa i v7, blev sjukskriven då, spydde extremt mycket och blev inlagd i 5 dagar när jag var i v12, hade gått ner 7kg (fortfarande inte gått upp alla dom kilona) & kroppen gått in i svält, läkarn gav mig diagnosen hyperemesis, under tiden jag var inlagd såg dom att jag hade risk för blodpropp (förhöjda antal blodplättar) och haft de länge, så tar nu fragmin varje kväll, läkarna gjorde även benmärgsprov då de misstänkte att jag hade någon blodcancer, som jag nu fått svar på att jag inte har som tur är. Äter fortfarande tabletter mot illamåendet & spyr ändå en del fortfarande, är dock inne på sista kartan och får inget mer utskrivet eftersom dom inte har någon erfarenhet av att någon går på tabletter så länge som jag gjort säger dom.. är i v19 nu & ska på rul nästa vecka.. hur länge har du ätit tabletter?

Åh fy. Jag gick ner ca 9 kilo vet inte vart vikten ligger nu hamnade oxå i svält men fick komma hem efter 2 dygn. Är sjukskriven från mitt jobb men vet inte om försäkringskassan komme godkänna det.

Jag äter ondansetron och har ätit i tre veckor men har fått utskrivet för 40 dagar till.

Ska på rulle om 14 dagar är nervös för känns inte som magen växer något..
  • CatjaL
    Afturelding skrev 2018-01-25 13:07:38 följande:

Åh fy. Jag gick ner ca 9 kilo vet inte vart vikten ligger nu hamnade oxå i svält men fick komma hem efter 2 dygn. Är sjukskriven från mitt jobb men vet inte om försäkringskassan komme godkänna det.

Jag äter ondansetron och har ätit i tre veckor men har fått utskrivet för 40 dagar till.

Ska på rulle om 14 dagar är nervös för känns inte som magen växer något..

Har du oxå fått diagnosen hyperemesis av din läkare? Jag började jobba för 2veckor sen, går sådär... var jätteorolig för att inte min sjukskrivning skulle bli godkänd av f-kassan men det gjorde den som tur var :) hoppas din oxå gör det!!

Äter oxå dom tabletterna + någon annan & gjort i snart 6v, innan åt jag tre olika (ingen som hjälpte) i 4-5 v. Kanske kan få mer utav dom tabletterna utskrivet då, men man blev lite orolig när läkarn sa ?vi har ingen erfarenhet eller ?forskning? på medicinens biverkning gentemot fostret under såpass lång tids användning? ..

Är oxå nervös för rul, min mage har knappt växt & tycker att den borde gjort det nu när jag snart är halvvägs.. är smal/vältränad sen tidigare, vet inte om det har någon inverkan ?
  • Afturelding
    CatjaL skrev 2018-01-25 14:03:15 följande:

Har du oxå fått diagnosen hyperemesis av din läkare? Jag började jobba för 2veckor sen, går sådär... var jätteorolig för att inte min sjukskrivning skulle bli godkänd av f-kassan men det gjorde den som tur var :) hoppas din oxå gör det!!

Äter oxå dom tabletterna + någon annan & gjort i snart 6v, innan åt jag tre olika (ingen som hjälpte) i 4-5 v. Kanske kan få mer utav dom tabletterna utskrivet då, men man blev lite orolig när läkarn sa ?vi har ingen erfarenhet eller ?forskning? på medicinens biverkning gentemot fostret under såpass lång tids användning? ..

Är oxå nervös för rul, min mage har knappt växt & tycker att den borde gjort det nu när jag snart är halvvägs.. är smal/vältränad sen tidigare, vet inte om det har någon inverkan ?

Har inte fått någon diagnos alls. Hmm jobbigt när man känner att det inte funkar ordentligt.

r är personlig assistent o känner att jag inte
  • Afturelding

Åh skicka innan jag hann skriva klart. Suck.

Är som sagt personlig assistent o känner att jag absolut inte är redo att gå tillbaka än.

Jag har ätit lergigan comp innan men dom funkade inte alls för mig.

Här har dom sagt att dom använt Ondansetron i 10 år till gravida. Men som sagt finns ju inte nån riktigt forskning runt. Så förstår sin oro.

Jag är överviktig så jag trodde det var därför. Men får väl hålla tummarna att allt går bra med allt.

Har du haft nå biverkningar på medicinen?

• Tovilii

Jag fick extremt illamående/kräkningar/yrsel när jag gick in i v7 och gick ner 5 kg. Såhär i efterhand så tänker jag "varför åkte jag inte in för!?"...

Blev sjukskriven fram tills förra veckan då jag kände att jag mådde bättre och ville prova på att jobba igen! Totalt bakslag... orkade inte jättelänge och blev sängliggandes och kräktes upp ALLT (tb till v7-13), kontaktade mvc som skickade mig direkt till vc för förlängning av sjukskrivning. Var även på håret att hon ville skicka mig till akuten för dropp.

Så här ligger jag.. v16. Typ alla symptom som Hyperemesis har, stämmer in på mig men jag jag har inte fått diagnosen.

"Skönt o få va sjukskriven, då blir det mycket netflix va?" Frågar kompisar..

Nääädu. Inte kunnat kolla på tv sen v7... har jag en bra dag kanske jag kan klara av en timme men då ska det vara ett lugnt program där det inte händer så mkt i rutan...

Blir extremt åksjuk så kan inte ta mig någonstans, klarar inte av stimmiga miljöer.. klarar knappt av "snabb" musik.

Är som att jag varit EXTREMT bakfull de senaste 9 veckorna, och jag är rädd att det inte konmer släppa...

• Afturelding
    Tovilii skrev 2018-01-25 14:44:02 följande:

Jag fick extremt illamående/kräkningar/yrsel när jag gick in i v7 och gick ner 5 kg. Såhär i efterhand så tänker jag "varför åkte jag inte in för!?"...

Blev sjukskriven fram tills förra veckan då jag kände att jag mådde bättre och ville prova på att jobba igen! Totalt bakslag... orkade inte jättelänge och blev sängliggandes och kräktes upp ALLT (tb till v7-13), kontaktade mvc som skickade mig direkt till vc för förlängning av sjukskrivning. Var även på håret att hon ville skicka mig till akuten för dropp.

Så här ligger jag.. v16. Typ alla symptom som Hyperemesis har, stämmer in på mig men jag jag har inte fått diagnosen.

"Skönt o få va sjukskriven, då blir det mycket netflix va?" Frågar kompisar..

Nääädu. Inte kunnat kolla på tv sen v7... har jag en bra dag kanske jag kan klara av en timme men då ska det vara ett lugnt program där det inte händer så mkt i rutan...

Blir extremt åksjuk så kan inte ta mig någonstans, klarar inte av stimmiga miljöer.. klarar knappt av "snabb" musik.

Är som att jag varit EXTREMT bakfull de senaste 9 veckorna, och jag är rädd att det inte konmer släppa...

Usch tråkigt att höra att det inte gick bra med jobbet. Sjukt tråkigt o vara sjukskriven o inte orka något. För mig är det verklige olika från dag till dag vissa dagar orkar jag ta mig ut o hitta på saker sen vissa dagar är jag helt sängliggande o det är då man bara känner sig sjukt värdelös.

Håller tummarna för dig iaf.
  • Tovilii
    Afturelding skrev 2018-01-25 15:20:10 följande:

Usch tråkigt att höra att det inte gick bra med jobbet. Sjukt tråkigt o vara sjukskriven o inte orka något. För mig är det verklige olika från dag till dag vissa dagar orkar jag ta mig ut o hitta på saker sen vissa dagar är jag helt sängliggande o det är då man bara känner sig sjukt värdelös.

Håller tummarna för dig iaf.

Ja, kände detsamma men då gav jag det en chans iallafall! Så kunde jag gå till vc "med gott samvete" och be om förlängd sjukskrivning.

Jag har också bra o dåliga dagar... men har nu börjat lära mig vad kroppen orkar/ energidepån osv så jag kommer förhoppningsvis få en viss balans äntligen. Dagliga mål.. men inte ha dåligt samvete om det blir sängliggandes en hel dag osv.

I övrigt är jag ändå glad att jag nästan inte har någon stress alls i min vardag, och inte heller foglossning. Så, sålänge bäbis mår bra så "klarar jag mig".

Lycka till du med i graviditeten!

Här har det käkats postafen och lergigan, men det funkade sisådär så slutade med dem..
  • Horisonten

Hej. Jag är gravid med mitt 3 barn och har drabbats av hyperemesis alla 3 gångenerna. Med första barnen fick jag ondasetron väldigt fort så gick ganska bra men var sjukskriven i början. Andra graviditeten fick jag åka in en gång och få dropp men fick då bara lergigan Comp. Men den gången var ändå lite lugnare än första. Denna gången har varit den värsta av alla gånger. Tappade vikt och fick inte behålla något,inte ens vatten. Legat inlagd 3 gånger på sjukhus. Fått prova allt från postafen,lergigan,lergigan Comp,primperan och till sist tillslut ondasetron. Men de är snart slut så då går jag ner till primperan. Vet att jag inte klarar mig utan medicin helt tyvärr. Men innan omdasetronen låg jag bara i sängen,orkade inte prata med någon eller göra något. Hade så dåligt samvete mot min familj :?( Visste inte ens om jag skulle orka fira jul. Men hann få ondasetron innan som tur var. Klarade knappt att dusch eller gå på toaletten innan. Hemskt var det och funderade många gånger på om de var värt det,vilket jag vet att de är men just då var det tufft. Vi visste att jag skulle få hyperemesis igen men trodde inte såhär illa och de trodde knte ens min bm. Varit hemma/sjukskriven sen v7 och är de fortfarande. Mår fortfarande illa men varierar mycket från dag till dag. Beroende på sömn och så. Men jag är inte sängliggandes längere. Men kräks ibland ändå men oftast bara 1-2 gånger i veckan ändå. Men kommer troligtvis fortsätta vara sjukskriven då jag inte när helt bra och känslig och känner inte att jag skulle klara mitt jobb som personlig assistent än. Och sen har min foglossning kommit också. Började känna redan i v 12 så och har väldigt stora problem med foglossning och funkar inte med mitt jobb. Så troligen lång sjukskrivning. Inget kul alls :( men man får något fint ändå i slutet :)

Hoppas ni andra snart mår bra. :)

• typ89

Jag har oxå hyperemesis. Detta är min andra graviditet. Är i v 25 och går på dropp var tredje dag för att inte bli för nedsatt mellan gångerna. Tycker det hjälper mycket att få ork även om det inte hjälper mot illamående eller kräkningar. Äter ondasetron och lc och tror att man får göra det hela grav här. Däremot får man sluta med primperan efter 2 trimestern. Har gått ner nästan 12 kg hittills, ska få göra tul i v 28 pga detta. Känns som en evighet ibland till förlossningen, men det kan fortfarande gå över om man har tur.

• Afturelding

Skönt att höra att man inte är ensam iaf. Uppdatera gärna hur det går för er.

Tänkte kolla är det någon annan som har andra krämpor än illamående? Jag har haft ont till o från i mage vet inte om det är livmodern som växer eller att magen är trög eller om det är musklerna som ömmar pga all ansträngning vid kränkningarna.

Svar på tråden Jobbig graviditet