• Mamman2015

    Gravid och precis blivit erbjuden jobb

    Hej!

    Jag har idag två barn och har endast ett vikariat som går ut i oktober. Jag trivs på mitt jobb och min chef är nöjd med mig, han skulle säkert vilja ha mig kvar men det finns inget utrymme för en extra tjänst. Pga att jag bara har ett vikariat och barn som måste försörjas har jag sökt fasta tjänster vilket min chef vet om, han har tom varit min referens. Nu har jag blivit erbjuden en fast tjänst på ett annat jobb med bättre villkor, över 3000 mer i månadslön, men ja, det viktigaste är att det alltså är en fast tjänst utan provanställning. Jag bor i en mindre stad där det inte finns många tjänster att söka därför är jag så otroligt glad och tacksam för denna möjligheten. Nu till kruxet i det hela; jag har precis plussat och beräknas föda i september. Arbetet jag blivit erbjuden börjar 1 april och då med utbildning först. Jag kommer alltså i bästa fall bara kunna jobba några månader innan jag måste gå hem och dessutom kommer jag då redan vara i fjärde mån när jag börjar. Jag vill så gärna ha jobbet men vill inte heller ställa till problem på nya jobbet. Vad hade ni gjort!?

  • Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb
  • Lena

    Jag hade tagit jobbet men sett till att dela lika på föräldraledighet och vabb med pappan så jag inte är borta så mycket

  • Tveksamt

    Ta jobbet förstås. Det är klart det blir ett bekymmer för arbetsgivaren att en person som just börjat sedan går på föräldraledighet, men det är alltid ett bekymmer när någon går på ledighet.

    Det är heller ingenting som arbetsgivaren får låta påverka vara sig en urvalsprocess eller en anställning så du borde absolut ta jobbet i mina ögon.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • viseversa

    Eh tagit jobbet såklart. Hade inte ens funderat. Vi är kvinnor och vi blir gravida och föder barn det får arbetsgivare fan leva med. Hade inte ens haft dåligt samvete. Du måste tänka på din familj i första hand.

  • Anonym (Tina)

    Jag hade gjort abort. Men det är jag det. Jag hade varit nöjd med två barn och överlycklig om jag hade fått en fast tjänst.

  • Anonym (snigel17)
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 07:58:40 följande:

    Jag hade gjort abort. Men det är jag det. Jag hade varit nöjd med två barn och överlycklig om jag hade fått en fast tjänst.


    Så du hade alltså valt bort ditt egna barn för att göra din chef nöjd? Tror du din chef hade gjort likadant? Bara en fråga :)
  • Carambolan

    Jag gjorde abort när jag var i samma sits. Inte för arbetsgivarens skull men för att JAG ville få rivstarta min karriär ett tag utan att dras med graviditetskrämpor och föräldraledighet. I vårt fall var graviditeten däremot oplanerad och trots minipiller, så det kändes bara sjukt olägligt och som att min kropp hånade mig för att jag fått ett drömjobb. Men jag valde mig själv och jobbet Jag blev gravid igen med ett planerat barn när jag hade jobbat på stället i 1,5 år och då kändes det rätt och bra och blev toppen.

    Vill du ha barnet ska du däremot självklart behålla barnet.

  • viseversa
    Pappa41 skrev 2018-01-26 08:20:28 följande:

    Jag hade varit ärlig med nya arbetgivare liten kommun rykten sprider sig


    Vadå rykten sprider sig? Ts är gravid hon har inte fått böldpest. Antagligen är hennes man lika "skyldig" till detta eller hur tänkte du? Och nej hon behöver inte säga ett skit då chefen inte har med att göra om hon är gravid eller inte. Och inte "alla andra" heller.
  • viseversa
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 07:58:40 följande:

    Jag hade gjort abort. Men det är jag det. Jag hade varit nöjd med två barn och överlycklig om jag hade fått en fast tjänst.


    Ja alla är ju inte lila smarta. Det har man ju förstått. Syftar inte på ts nu.
  • nnnnnnnn

    Ta jobbet!
    Skriv på alla papper osv.

    Eftersom du precis plussat så kan du ju vänta tex tills efter RUL eller annat ultraljud och sedan berätta för nya chefen. Säga att du inte trodde att det skulle bli något men otroligt nog verkar det som att det faktiskt blir ett barn så nu vill du förvarna och planera tillsammans med chefen - vad blir bäst för dem? Att du börjar i April som det var tänkt och går utbildningen? Eller kan de erbjuda dej en annan tjänst så du kan gå utbildningen när du kommer tillbaka från din FL?
    Tänk också igenom noga hur du vill lägga upp din FL, det är ju "sista chansen" att få FL som du vill eftersom du verkar nöjd med antalet barn. Så tag det som varit bäst med de andra FL och sök inspiration här eller bland vänner och bekanta, hur har andra gjort? Vad passar dej?
    Är det att vara hemma 100% 1-2 år?
    Är det att vara hemma men varva tidigt med arbete? Tex hemma 100% 3-6 mån, sen jobba 40% i något/några år osv.
    Är det att börja jobba så fort som möjligt?
    Hur delar du och partnern? Ska någon av er jobba 100%? Eller ska ni försöka vara hemma mer tillsammans? För min erfarenhet säger mej att ju mer tid som båda är hemma desto piggare är man och då kanske man t.om. orkar jobba lite?
    Låt säga att ni bestämmer att båda är hemma 100% i 3 månader och sen jobbar partnern 2 (eller 2,5- 3) dagar/vecka och du 1 dag/vecka. Hur skulle det kännas? Är det bra för din arbetsgivare? Eller är det bättre att du är hemma tex 7 månader och sedan jobbar 75%?

    1) Tänk efter själv hur du vill ha det.
    2) Prata mycket och länge med din partner. Vrid och vänd på olika scenarion, allt från att du jobbar 100% direkt till att du är hemma 100% länge + alla varianter där emellan!
    3) Prata med nya AG, vad har de för behov? Är det bättre för dem att du är hemma 100%? Eller passar det verksamheten bättre med kontinuitet tex hellre att du jobbar 1 dag/vecka än att du är hemma heltid? Eller en blandning - först 100% ledig, sen deltid, sen heltid? Prata öppet om att du tänker på verksamheten och att det ska fungera bra för alla. (Sen kan du strunta i det om det inte passar dina planer, men om det går att göra dej + partnern + AG nöjda så är det ju en bonus!)

Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb