• Anonym (EnmaLjung)

Vaccinera eller inte mot influensa

Är nu i v.22+6 och har hela tiden funderat på om jag borde, eller inte borde vaccinera mig mot influensan. Grejen är den är att jag har aldrig varit drabbad av influensan, någonsin, inte mer än någon vanligt förkylning iallafall, inte vinterkräksjukan heller. Så kanske man kan var immun? (Vad jag vet kan man vara immun på vinterkräksjuka, kan det vara samma med influensan?) Jag är ganska isolerad av mig, springer inte runt på kurser eller runt folk överlag. Tar omvägar förbi större folksamlingar i affären tex. Så det känns som att jag inte är i den största riskzonen att bli smittad.

Men samtidigt har man läst om hur sjuka endel gravid blivit när dom väl fått det.

Jag var pyttelite sjuk/förkyld i början av december.

Nu har jag åkt på en kraftigare förkylning. Hosta (känns som luftrörskatarr) feber på 38,6, spyr endel, men det är nog pga att jag hostar och får kväljningar och när jag råkats fylla magsäcken för Mycket.

Jag är allmänt dålig just nu. Oftast blir inte mina förkylningar så här kraftiga då kag brukar käka en massa vitaminer och mediciner men det går ju inte nu. Men hur vet man om det är vanlig förkylning eller en släng av influensan?

Läser överallt att gravid brukar ganska omgående bli rekommenderade att vaccinera sig.

Men till mig har dom inte sagt nånting om det alls?

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vaccinera eller inte mot influensa
  • Anonym (Inte)

Jag ska inte göra det. Får ytterst sällan influensa och dessutom skyddar årets vaccin väldigt dåligt. B.m sa inget heller.

• Anonym (Jag tog)

Jag tog sprutan

Inte för min skull utan för bebisen för min läkare sa att bebisen är skyddad ett par månader efter födseln. O vi har en storebror som drar hem baciller från dagis.

• SysterY

Jag hade inte gjort det. Men det beror på att jag redan tycka vara immun mon influensa så ser inte alla någon poäng med att då ta vaccinet, gravid eller ej.

• Pentra

Ett utav de absolut SÄMSTA tillfällena att angripa och leka rysk roulette med immunförsvaret är när man är gravid. Att injektions-vaccinera sig mot influensa under graviditeten kan skada det blivande barnet på livstid! ... Jag blir fullständigt mörkrädd av att läsa och höra att så många vill ofödda barn, och framför allt sina egna ofödda barn, så illa! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Jag tog)
    Pentra skrev 2018-01-26 21:15:23 följande:

Ett utav de absolut SÄMSTA tillfällena att angripa och leka rysk roulette med immunförsvaret är när man är gravid. Att injektions-vaccinera sig mot influensa under graviditeten kan skada det blivande barnet på livstid! ... Jag blir fullständigt mörkrädd av att läsa och höra att så många vill ofödda barn, och framför allt sina egna ofödda barn, så illa! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Eller så vill jag rädda min nyfödda sårbara bebis från att bli dödligt sjuk i influensan som härjar hej vilt här nu i januari och februari och vi har dagisbarn som drar hem baciller. Det vill säga jag vill mitt nyfödda barns bästa!
  • SysterY
    Anonym (Jag tog) skrev 2018-01-26 21:42:15 följande:

Eller så vill jag rädda min nyfödda sårbara bebis från att bli dödligt sjuk i influensan som härjar hej vilt här nu i januari och februari och vi har dagisbarn som drar hem baciller. Det vill säga jag vill mitt nyfödda barns bästa!

Så du tänker vaccinera din helt nyfödda barn?

Ha andra ungen hemma från dagis istället om du är så fruktansvärt rädd för sjukdomar och baciller.
  • Anonym (Jag tog)
    SysterY skrev 2018-01-26 21:44:16 följande:

Så du tänker vaccinera din helt nyfödda barn?

Ha andra ungen hemma från dagis istället om du är så fruktansvärt rädd för sjukdomar och baciller.

Eh va?

Nej jag vaccinerade mig.

Vilket TS frågade om.
  • SysterY
    Anonym (Jag tog) skrev 2018-01-26 21:46:28 följande:

Eh va?

Nej jag vaccinerade mig.

Vilket TS frågade om.

Då har du inte räddat din nyfödda barn från att få ex virus, influensa eller dyligt.
  • Anonym (Miss)

Missfall är vanligare bland de som tar influensavaccinet

• Anonym (Miss)
    Pentra skrev 2018-01-26 21:15:23 följande:

Håller med. Kolla innehållet i vaccinet så fattar ni att det inte är ok för ett foster.
Svar på tråden Vaccinera eller inte mot influensa