• Madida

Äta rå potatis?

Kanske en korkad fråga men...

Nu i slutet av graviditeten har jag helt snöat in på att äta rå potatis. Alltså jag blir så galet sugen och skulle säkert kunna äta 10-15 st/dag men jag försöker hålla mig. Har funderat på om det kan vara dåligt på något sätt? Inte för barnet utan för mig. Mycket stärkelse och sådär.

Som sagt, kanske korkat men vad tror ni? Är det ok att äta? :)

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Äta rå potatis?
  • Dynomate
    Potatis är ju bra.

Rå potatis är normalt inte giftig. Är potatisen däremot omogen, har legat länge och börjat gro, är skämd eller har utsatts för ljus kan det finnas betydande mängder av giftigt grönt solanin även i en potatishalva. Solanin är en typ av alkaloid som gör att röda blodkroppar faller sönder. När sedan frigjorda färgämnen utsöndras via njurarna blir urinen rödbrun. Den gröna potatisväxten och de små gröna potatisfrukterna ovan jord innehåller alltid en hel del solanin.
  • justanotherman

Det låter som en väldigt billig, bra och nyttig craving. Potatis innehåller mycket folsyra och järn som du som gravid kvinna behöver mycket av. Dessutom är de rika på c-vitamin och protein.

Så jag skulle nog snarare säga att du inte ska hålla igen utan äta så mycket potatis du orkar. Ett tips är att äta rå bakpotatis, det gjorde jag ett tag. De är lite sötare och det är ganska gott.

• justanotherman

Jag har aldrig förstått uppståndelsen kring stärkelse eller gi-mat. Potatis innehåller kolhydrater som till större delen utgörs av stärkelse. Det finns nästan inget socker eller fett i potatis.

Det mesta som växer innehåller rikligt med kolhydrater. Mer än 10% av en apelsin är kolhydrater, andelen är ännu större i vissa äpplen, men ingen säger väl att det är onyttigt med frukt? Ändå är det mesta av kolhydraterna i frukt socker.

Frukt och grönt och även rotsaker är supernyttigt och något som vi definitivt borde äta mer av. Helst ska man äta det så rått som möjligt eftersom vitaminer förstörs och mineraler urlakas om man kokar eller steker maten.

• Madida
    justanotherman skrev 2018-01-26 20:53:12 följande:

Det låter som en väldigt billig, bra och nyttig craving. Potatis innehåller mycket folsyra och järn som du som gravid kvinna behöver mycket av. Dessutom är de rika på c-vitamin och protein.

Så jag skulle nog snarare säga att du inte ska hålla igen utan äta så mycket potatis du orkar. Ett tips är att äta rå bakpotatis, det gjorde jag ett tag. De är lite sötare och det är ganska gott.

Åh så glad jag blev av dina svar! För jag vill verkligen äta det hela tiden. Det är nåt med smaken och konsistensen som just nu är helt fantastisk :)

Ska absolut testa bakpotatis - tack för tipset!

När jag nämnde stärkelse så tänkte jag bara på typ om man kan få ont i magen eller kanske halsbränna av det :) Om det är nyttigt eller ej struntar jag totalt i ;) Vill bara inte att det ska vara skadligt.
  • Iowhannah
    Madida skrev 2018-01-26 21:28:43 följande:

Åh så glad jag blev av dina svar! För jag vill verkligen äta det hela tiden. Det är nåt med smaken och konsistensen som just nu är helt fantastisk :)

När jag nämnde stärkelse så tänkte jag bara på typ om man kan få ont i magen eller kanske halsbränna av det :) Om det är nyttigt eller ej struntar jag totalt i ;) Vill bara inte att det ska vara skadligt.

Det var min spontana tanke, att det kan ställa till det för magen. Men det är väl bara att du testar dig fram :)
  • justanotherman
    Madida skrev 2018-01-26 21:28:43 följande:

Jag är ingen expert, men du märker väl om du får ont i magen eller halsbränna av det? Det är bara att äta och prova. Om du ätit flera råa potatisar per dag de senaste dagarna och det har gått bra så är det nog ingen fara. Potatis innehåller även fibrer så det är inte bara stärkelse.

Du ska däremot inte äta potatis som är grön eller dålig, utan se till att den ser bra ut. Skölj den ordentligt innan du äter den, eller skala den.
  • justanotherman

Nu gick jag själv och hämtade en potatis i kylen, skalade den och mumsade i mig. Helt okej! Fast jag föredrar nog morötter...

• Hhjgxzsyhb

Jag brukade äta rå potatis förr men fick höra att det var farligt och giftigt av en tjej så då slutade jag. Kolla upp ordentligt på Livsmedelsverket för säkerhets skull eftersom du är gravid.

• Iowhannah
    Hhjgxzsyhb skrev 2018-01-26 22:05:25 följande:

Jag brukade äta rå potatis förr men fick höra att det var farligt och giftigt av en tjej så då slutade jag. Kolla upp ordentligt på Livsmedelsverket för säkerhets skull eftersom du är gravid.

Det är bara farligt och giftigt om potatisen är grön. Och som gravid ska man såklart skala den innan, eftersom jorden kan innehålla skadliga ämnen.
  • Madida
    justanotherman skrev 2018-01-26 21:56:48 följande:

Jag är ingen expert, men du märker väl om du får ont i magen eller halsbränna av det? Det är bara att äta och prova. Om du ätit flera råa potatisar per dag de senaste dagarna och det har gått bra så är det nog ingen fara. Potatis innehåller även fibrer så det är inte bara stärkelse.

Du ska däremot inte äta potatis som är grön eller dålig, utan se till att den ser bra ut. Skölj den ordentligt innan du äter den, eller skala den.

Haha jo givetvis. Men slipper gärna uppleva magont/halsbränna.
  • Madida

Skalar alltid potatisen. Och ser till så att den inte är grön eller dålig på något sätt

Svar på tråden Äta rå potatis?