• Poppy75

    Vad får era fyraåringar titta på ?

    Jag har tvillingar som är fyra år. De bråkar och slåss en hel del och leker gärna våldsamma lekar som pirater tex. Vi vill inte att de tittar på barnprogram med för mycket våld i. Lego älskar de men många av de filmerna är ganska våldsamma. De leker och härmar ofta det de ser så vi vill begränsa sådant. 
    Problemet är att det är mycket prat om Batman och Spiderman på förskolan och jag är rädd att de ska bli utanför när de inte vet vad det handlar om. 
    Hur tänker ni andra som har barn i samma ålder kring det här? 

  • Svar på tråden Vad får era fyraåringar titta på ?
  • legomum

    Just nu är det lego jurassic world och vlad crazyshow de tittar på. (Youtube)

    Tittar nästan uteslutande på barnkanalen/nickjr när tvn väl är på.

  • As86

    Följer för att se vilka svar du får. Har en 3,5åring här och mycket av det han vill se tycker jag är sådär. Men jag kanske är en nojmamma. Min lugna och försiktiga kille har kommit in i "härj" ålder och behöver inte mer sådana förebilder.

  • Carambolan

    Berätta sagan om spiderman vid läggdags då, om du bara vill att barnen ska veta vad det handlar om. När min äldsta var fyra var det superpoppis med Star Wars på förskolan så det fick bli vår följetång till godnattsaga under många veckor Jag fräschade upp minnet genom att se om alla filmerna och sen återberättade jag hela storyn från episod 1-6 i sagoform.

  • Poppy75
    Carambolan skrev 2018-01-27 00:32:28 följande:

    Berätta sagan om spiderman vid läggdags då, om du bara vill att barnen ska veta vad det handlar om. När min äldsta var fyra var det superpoppis med Star Wars på förskolan så det fick bli vår följetång till godnattsaga under många veckor Jag fräschade upp minnet genom att se om alla filmerna och sen återberättade jag hela storyn från episod 1-6 i sagoform.


    Jag har också berättat bakgrundshistorierna för mina barn men det blir inte riktigt samma sak. Mycket med superhjältar är ju hur de rör sig. Hur de klättrar och flyger osv. Det är svårt att förmedla det i ord.
  • Poppy75
    As86 skrev 2018-01-26 23:10:37 följande:

    Följer för att se vilka svar du får. Har en 3,5åring här och mycket av det han vill se tycker jag är sådär. Men jag kanske är en nojmamma. Min lugna och försiktiga kille har kommit in i "härj" ålder och behöver inte mer sådana förebilder.


    Jag funderar också på om det bara är jag som är nojig.
  • fluu

    Hon ser det mesta vi ser... Senast nu i veckan undrade vi om vi traumatiserat henne efter att hon sett riktigt blodiga operationsscener på "ER". Men hon älskar det programmet. Allt som är läskigt eller mindre barnvänligt pratar vi noga om.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad får era fyraåringar titta på ?