• Anonym (TS)

Sprakar från sk Teddyfilt

Hej!

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, vill gärna kunna vara anonym.

Jag har några så kallade teddyfiltar till min bebis och har märkt att när jag drar i filten för att rätta till den över bebisen så sprakar det från filten! Det kommer som små gnistor ungefär som när man drar en tändsticka för att tända den. Filtarna är gjorda i nåt fleece material tror jag och det är såna filtar som finns lite överallt både till vuxna och barn. Behöver jag vara orolig?! Har ni varit med om samma?

• Svar på tråden Sprakar från sk Teddyfilt
  • Carambolan

Statisk elektricitet.

Köp filtar och kläder av naturmaterial istället så minskar problemet.

• Anonym (Blå blixtar)

Vi har upplevt samma, har sökt finna svar på vad det egentligen är men ingen har begripit vad jag menat. Vi har sett det kvällstid när det är mörkt i sovrummet. Vet tyvärr inte vad det är men vill bekräfta din upplevelse och är glad att någon mer sett samma! Alltså är vi inte ensamt galna med hallucinationer.
    Detta är en tid sedan och vi har idag inga sådana filtar kvar pga plastbantning.
    Hoppas någon annan kan ge svar!

Mvh

• Anonym (TS)
    Carambolan skrev 2018-01-27 00:27:05 följande:

Statisk elektricitet.

Köp filtar och kläder av naturmaterial istället så minskar problemet.

Kan du rekommendera någon passande filt till bebis som inte är för dyr?
  • Anonym (Jösses)

Men herregud tvätta filten med sköljmedel så försvinner den statiska elektriciteten. Vad är det för fel på människor nuförtiden, har ni inte lärt er hur man tvättar?

• Anonym (TS)

[quote=78406312][quote-nick]Anonym (Blå blixtar) skrev 2018-01-27 00:27:22 följande:[/quote-nick]Vi har upplevt samma, har sökt finna svar på vad det egentligen är men ingen har begripit vad jag menat. Vi har sett det kvällstid när det är mörkt i sovrummet. Vet tyvärr inte vad det är men vill bekräfta din upplevelse och är glad att någon mer sett samma! Alltså är vi inte ensamt galna med hallucinationer.

Detta är en tid sedan och vi har idag inga sådana filtar kvar pga plastbantning.

Hoppas någon annan kan ge svar!

Mvh[/

Det känns lite obehagligt att använda filtarna efter att sett detta nu vid några tillfällen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska byta ut filtarna till för andra filtar? Jag gillade filtarna mycket framtill jag såg hur dom sprakade till.

• Carambolan
    Anonym (TS) skrev 2018-01-27 00:31:15 följande:

Kan du rekommendera någon passande filt till bebis som inte är för dyr?

Vi har haft både babyfiltar och stora plädar från Klippans yllefabrik och de är toppen tycker jag
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jösses) skrev 2018-01-27 00:34:07 följande:

Men herregud tvätta filten med sköljmedel så försvinner den statiska elektriciteten. Vad är det för fel på människor nuförtiden, har ni inte lärt er hur man tvättar?

Har testad det, gjorde ingen skillnad.
  • Carambolan

Alltså, det är ju inget farligt med att de sprakar. Du har troligen massor av andra textilier i hemmet som också gör det, bara att du aldrig brukar se dem i mörker. Testa att stå i ett mörkt rum och sätta på dig en polyesterblus eller borsta håret med en plastborste.

• Anonym (??)

Sköljmedel borde hjälpa. Går du omkring i tofflor med gummisula så att du laddar upp statisk elektricitet?

• Anonym (Statisk)

Ja som många säger är det statisk electricitet.

Det brukar gå att avhjälpa med sköljmedel som sagt. Men under vinterns kallaste dagar har de en större tendens till att bildas, och då hjälper inte alltid sköljmedlet heller

• Anonym (Thea)

Köp en vanlig fleecefilt som inte är lika mjuk så är den statiska elektriciteten inte lika stark

• Anonym (Civilingenjör inom elektroteknik)

Som andra har skrivit är det statisk elektricitet och det är helt ofarligt.
    Det kan uppstå när olika material gnids mot varandra Materialet på båda ytorna har alltså betydelse. Vad gnider filten mot?
    I vissa fall kan laddning uppstå även om det är samma material i båda ytorna.

Luftfuktigheten påverkar också. Torr luft ger lättare statisk elektricitet, dvs det blir mer på vintern.

Andra sätt att skapa statisk elektricitet:

Kattskinn mot ebonitstav

Ballong mot håret eller klädesplagg.

Öppna fliken på ett kuvert med sådant lim att den kan öppnas och stängas flera gånger. Det blir väldigt fint ljus om man gör det i mörker.

• Anonym (Ragnhild)

Herregud, vad är det med folk nu för tiden som saknar vanlig allmänbildning och sunt bondförnuft? På 60-talet visste varje tioårig vad statisk elektricitet var för någonting och kände till de vanligaste materialen i vardagslivet som genererar sådan, glasstav mot kattskinn inkluderat.

Förstår inte heller varför folk plötsligt blivit så överförtjusta i diverse konstiga konstmaterial och plaster.

Duger inte längre kamelhårsfilt, alpackaull eller inhemsk fårull?
    Varför duger inte längre vanliga bomullskläder? skor med randsydd lädersula? Möbler och skidor av trä? Kappor av päls? Väskor av läder? Skohorn av horn? Verktyg och redskap med trähandtag? För att inte tala om inredningen i bilar nu för tiden.

Hade ni köpt det redan från början så hade ni sluppit "plastbantning" som någon skrev och därmed skonat miljön. All plast hamnar till slut i naturen, på ett eller annat sätt. Bättre med beprövade material.

• Anonym (Varning)

Är det sån med velour på ena sidan? Isf sluta använd det till bebisar direkt!

En släkting jobbar på akuten och hon har berättar hur livsfarliga de är om barnet råkar dra dem över ansiktet, de är jättesvåra att få av. En liten på runt halvåret kvävdes tom till döds under.

• EmberEyes
    Anonym (Ragnhild) skrev 2018-01-28 03:34:53 följande:

Herregud, vad är det med folk nu för tiden som saknar vanlig allmänbildning och sunt bondförnuft? På 60-talet visste varje tioårig vad statisk elektricitet var för någonting och kände till de vanligaste materialen i vardagslivet som genererar sådan, glasstav mot kattskinn inkluderat.

Förstår inte heller varför folk plötsligt blivit så överförtjusta i diverse konstiga konstmaterial och plaster.

Duger inte längre kamelhårsfilt, alpackaull eller inhemsk fårull?
    Varför duger inte längre vanliga bomullskläder? skor med randsydd lädersula? Möbler och skidor av trä? Kappor av päls? Väskor av läder? Skohorn av horn? Verktyg och redskap med trähandtag? För att inte tala om inredningen i bilar nu för tiden.

Hade ni köpt det redan från början så hade ni sluppit "plastbantning" som någon skrev och därmed skonat miljön. All plast hamnar till slut i naturen, på ett eller annat sätt. Bättre med beprövade material.

Akta dig, jag blev avstängd i några dagar när jag ställde en liknande fråga.
  • Anonym (TS)

Tack för alla trevliga och informativa svar . Självklart vet jag om statisk elektricitet men det såg otäckt ut när det kom gnistor från filten. Har aldrig sett att det kommit gnistor från andra tyger förut och blev lite nojig . Har tittat på fina filtar med naturmaterial istället och kommer köpa såna istället.

Ni som enbart varit ute efter att vara otrevliga mot mig, tycker mest synd om er som är så sorgliga att ni sitter bakom en skärm och är otrevlig mot främmande människor ni inte vet nånting mer om är en fråga på familjeliv.

Ha en trevlig kväll alla hjälpsamma och trevliga människor

Svar på tråden Sprakar från sk Teddyfilt