En till prematur förlossning?
Ursäkta långt inlägg!!
Är frustrerad, orolig och jäkligt trött på hur min andra graviditet utvecklats. Födde 2014 min son i vecka 33+2. Detta efter att ha legat inne för hotande förtidsbörd sedan v 28+3. Första graviditeten och tiden efter var traumatiserande för mig även om min son klarade sig utan några allvarliga komplikationer. Bestämde mig för att aldrig skaffa fler barn!
Sen gick det några år och jag förträngde det mesta. Är nu gravid i v 30+0 men känner mig så orolig och besviken på det bemötande jag fått. Har precis som i förra graviditeten haft mycket sd tidigt. I v 21 mättes min tapp på Spec mvc. Den var 54 mm lång och jag fick veta att jag kunde släppa all oro och leva som vanligt. Att jag upplevde mycket sd berodde på att detta var graviditet nr 2 och det är vanligt. Inga fler kontroller bokades.
Sd fortsatte och i v 25+2 hade jag regelbundna sd som gjorde mig så nervös att jag kontaktade fl. fick komma in direkt. CTG visade på regelbundna sd men vul visade att tappen var lång (om än kortare nu 44mm. Fick antibiotika då de misstänkte uvi.
Efter detta kände jag mig lugn i några veckor trots fortsatta sd men så i v 27+ 3 fick jag rejäla menssmärtor i kombination med sd. Ringde fl och fick komma in på nytt. Inget ctg togs utan fick bara träffa en läkare. Han gjorde vul som visade att tappen nu var 34mm. Han tyckte att det var mycket bra och att jag ska släppa men oro. För mig är det inte alls lugnande att min tapp gått från 54mm i v 21 till 34mm i v 27. Men enlig honm fanns inget att oroa dig för. Har sedan detta haft otroligt mycket sd. Så fort jag lägger mig ner är de regelbundna, ca 5 på 30 min, och gör ont. Det sticker, ilar och trycker på neråt och det känns som bebis huvud ska ploppa ut vilken min som helst.
Jag känner min kropp och vet att detta inte kan vara normalt men upplever inte att vården tar mig på allvar trots att jag fött prematurt tidigare. Hade förväntat mig bättre stöd och mer kontroller vid denna graviditeten. Är så otroligt rädd för att det ska bli samma resa igen och inser att det skulle bli än värre nu då jag ju har min sion här hemma och varken vill bli inlagd på antenatal eller neo och vara ifrån honom. Någon annan som fött för tidigt första grav och haft det så här i andra? Hur gick det för er?