• Gruwe

Gravid direkt efter skrapning?

Hej! Jag behövde genomgå en skrapning den 15/1 pga ett ma (fostret var 5+0 och jag var då i 13+0) Fick besked direkt efter att det gick väldigt bra (men vet inte hur de är säkra på det?). Jag blödde resten av den dagen men dagen därpå kom det inte en droppe till. Hade bara ont samma dag och tre dagar senare började vi ha sex igen då vi inte vill vänta. Jag vet att det är tidigt och behöver inte läxas upp. Sen dess har vi haft sex varje eller varannan dag. I förrgår började jag må extremt illa igen vilket jag även gjorde under hela graviditeten, men det försvann samma kväll som skrapningen. Nu är det tillbaka. Ingen smärta, ingen feber, men lite molande värk i magen. Jag trodde att det var mens då jag blödde litegrann under den dagen, blödningen gick snabbt över, men illamåendet består. Precis som när jag blev gravid sist. Testade idag 27/1 med ett gravtest mest för att se om plusset försvagas men det gör det inte. Jag testade med kvällsurin och det är starkt positivt. Alltså som ett tuschstreck som är starkare och dyker upp snabbare än själva kontrollstrecket. Borde det inte i alla fall bli svagare nu, när två veckor passerat? Kan det vara så att skrapningen misslyckats eller är det ens möjligt att bli gravid DIREKT efter en skrapning? Någon som har en aning?

• Svar på tråden Gravid direkt efter skrapning?
  • Charlieellerså
    Gruwe skrev 2018-01-27 23:45:48 följande:

Hej! Jag behövde genomgå en skrapning den 15/1 pga ett ma (fostret var 5+0 och jag var då i 13+0) Fick besked direkt efter att det gick väldigt bra (men vet inte hur de är säkra på det?). Jag blödde resten av den dagen men dagen därpå kom det inte en droppe till. Hade bara ont samma dag och tre dagar senare började vi ha sex igen då vi inte vill vänta. Jag vet att det är tidigt och behöver inte läxas upp. Sen dess har vi haft sex varje eller varannan dag. I förrgår började jag må extremt illa igen vilket jag även gjorde under hela graviditeten, men det försvann samma kväll som skrapningen. Nu är det tillbaka. Ingen smärta, ingen feber, men lite molande värk i magen. Jag trodde att det var mens då jag blödde litegrann under den dagen, blödningen gick snabbt över, men illamåendet består. Precis som när jag blev gravid sist. Testade idag 27/1 med ett gravtest mest för att se om plusset försvagas men det gör det inte. Jag testade med kvällsurin och det är starkt positivt. Alltså som ett tuschstreck som är starkare och dyker upp snabbare än själva kontrollstrecket. Borde det inte i alla fall bli svagare nu, när två veckor passerat? Kan det vara så att skrapningen misslyckats eller är det ens möjligt att bli gravid DIREKT efter en skrapning? Någon som har en aning?

Jag fick ma i v 12 då fostret bara var 8+1. Hade starka positiva test som du beskriver i ca 3 veckor efter skrapning och sista veckan svagare.Men då var min graviditet längre gången än din så en ny graviditet är mycket möjlig. Jag hade nog äl 16 dagar efter skrapningen oväntat nog. Mensen kom på dag 29 sedan. Håller tummarna för att du är gravid igen. Det är hemskt att behöva gå igenom ett ma där kroppen lurats i så många veckor....
  • viseversa

Visst kan det vara en ny graviditet men jag tror mer på att plusset beror på hormoner efter skrapningen. Men vänta några veckor och testa igen. Är det lika starkt då är du nog gravid igen.

• Mittiprick

Nja. Generellt så kan man tidigast få ägglossning 10-14 dagar efter att man avslutat en graviditet, eftersom hormonnivåerna måste ställas om till ickegravid innan man kan få ägglossning. Och detta är EXAKT varför man ska vänta tills man har negativt gravtest innan man börjar försöka igen.

Så jag tror inte det är en ny graviditet.

Det är alltid viktigt att man ser att hCG sjunker fint efter en abort/skrapning för annars skulle det kunna vara så att där sitter ytterligare en graviditet i äggledaren som man har missat. Och det kan få förödande konsekvenser om det inte upptäcks i tid.

Tells it the way it is.
  • Gruwe

Tack! Jo, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Men det är bara att vänta och se! Tänkte testa om en vecka igen och hålla tummarna så länge, har inte på något vis intalat mig själv att jag är gravid än så kommer inte direkt bli besviken om mensen dyker upp. Som det ser ut just nu kan det ju vara vilket som! Känns bara trevligt att höra att det kan vara en tidig gravditet om jag har tur ??

• Gruwe

@mittiprick

Jag följde läkarens råd vilket var att vänta tills blödningen var slut. Finns inget belägg för att vänta tills man visar negativt som jag kunnat läsa mig till annat än i forum. Finner jag forskning som visar på det så skulle jag definitivt tänka om.

Har svårt att tro att det ligger en till graviditet i äggledaren som missats då jag gjorde fyra ultraljud med tre olika läkare månaden innan skrapningen. Någon av dem borde ha sett det. Självklart är det inte omöjligt men är det något som är fel så är det nog rester som ligger kvar vilket jag hoppas att det inte är då jag upplevde skrapningen som mycket plågsam och ogärna går igenom det igen. Men det visar sig om några veckor om inte annat.

• Villhabebisnu123
    Gruwe skrev 2018-01-27 23:45:48 följande:

Hej Gruwe,

Jag fick missfall i V9 i januari. Jag blev inlagd akut och skrapad. Det tog 4 veckor innan jag slutade visa plus på stickan. Samma dag som jag slutade visa plus kom mensen. Jag trodde att jag skulle visa negativt 1 max 2 veckor efter skrapningen då jag knappt haft några gravidsymtom och det "bara" var i v9.
    Men som sagt testade varje vecka och först exakt 4 veckor efter visade det negativt.

Det behöver självklart inte betyda att det är dina hormoner som är kvar utan vissa blir gravida direkt efter utan att ha en mens emellan. Du får se om det fortsätter. Barnmorskan sa att det kan ta upp till 4 veckor för hormonerna att gå ur så du borde kunna testa nu och är det positivt så är det nog en ny graviditet.

Jag hade BIM igår men har inte vågat testa än. Känslan i kroppen är att jag blev gravid på första försöket efter missfallet men vågar inte hoppas så väntar några dagar till för att se om mensen kommer eller om symtomen dyker upp. Mitt första barn så vill inte ha ett missfall till. Fick även vänta i en månad på svar om det även var Mola så det var en hemsk tid.

Jag hoppas för din skull att det är en liten där inne som stannar denna gången.
  • Skilla15

Jag blev gravid direkt efter skrapning. Efter ofostrig graviditet fram til vecka 9. Ska prova nu igen efter missfall till vecka 8/ där hjärtat stannade. ytterligare en skrapning. Men är kroppen redo så tar det sig igen, annars kommer menstruationen ????

Ingen graviditet har med den andra att göra. Tycker detta verkar vara mer ett lotteri med tur och otur. Om man nu inte vet orsak efter utredningar såklart ;)

Vi ska chansa åter igen, kanske vi drar vinst lott igen. Har gjort det en gång med en helt fungerande graviditet med ett friskt välmående barn.

Men det är kämpigt efter skrapning då hcg halter tar att dra sig ur, 2-3 veckor på mig. så man får räkna dagar och leta på sin ögglossning mellan plus och negativa test åter igen ;)

Så nu håller jag lite koll på flytningar, då äggstickor inte fungerar med hcg kvar i kroppen.

Beklagar missfall,,

Svar på tråden Gravid direkt efter skrapning?