• dragonfly123

Prismaglas skelning

Hej där!

Självklart ska jag ringa min ögonläkare på måndag - men frågar ändå här innan eftersom det är helg och jag vill ha ett snabbt svar.

Jag har fått ett prismaglas (En plastbit) på ena glaset på mina glasögon där de vill undersöka om jag får dubbelseende inför eventuell operation.

Jag har lite lätt utåtskelning - så jag tänkte att prismaglaset borde väl isåfall förvrida synen inåt? Men detta prismaglaset förvrider synfältet utåt, är inte det fel?

Vänder jag upp och ner på glasögonen så förvrids synen innåt. Jag kan enkelt ta av lappen och vända på den. Men ja, är det rätt? Om man har utåtskelning ska synfältet förvirdas utåt eller innåt med prismaglaset?

mvh

• Svar på tråden Prismaglas skelning
  • Kerubmamman

Ja, i normalfallet när skelning ska korrigeras så ska det utåtskelande ögat få hjälp inåt. (Vid kraftigare skelning båda) Men jag uppfattar det som att ni nu ska provocera ögat, för se om det klarar av att hålla ihop bilderna om skelningen förvärras efter operationen?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • dragonfly123
    Kerubmamman skrev 2018-01-28 00:57:50 följande:

Ja, i normalfallet när skelning ska korrigeras så ska det utåtskelande ögat få hjälp inåt. (Vid kraftigare skelning båda) Men jag uppfattar det som att ni nu ska provocera ögat, för se om det klarar av att hålla ihop bilderna om skelningen förvärras efter operationen?

Nej, vi ska undersöka ifall jag kommer få dubbelseende i och med att ögat hamnar i ett nytt läge. Så jag har prisma 20 i skelning utåt (10 grader) så då har de satt på ett prisma som motsvarar operationen så att det ska bli ungefär samma sak.

Så då är frågan, för att tvinga ögat att åka inåt så behöver väl man få så att prismat förvrider synen inåt, eller har jag fel?

• Kerubmamman

Vid normal korrigering så flyttar man bilden med hjälp av prisman så att ögat kan ligga kvar i felaktigt läge. Jag har prisma vid behov när ögat är överansträngt och inte orkar hålla ihop bilderna. Jag har en lätt skelning utåt/nedåt, men korrigerar bara i höjdled än så länge.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Prismaglas skelning