• majsan30

Njurbäcken inflammation

Är det någon som haft barn med detta? Hur länge behövde barnet äta medicin? Hur många undersökningar behöver de gå igenom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-14 21:27:28:
    När ni väntade barnet som sedan fick njurbäckeninflammation, var det något \"fel\" typ vidgat njurbäcken (eller vad det nu hette) vid ultraljudet? När vi var på UL i v.18 var vänster njure lite vidgad, så vi fick gå på återkontroll i v.33. Damen som gjorde detta kunde inte få någon bra bild, jag fick vända och vrida på mig och vi \"buffade\" på magen men hon fick ingen bra bild. Plötsligt så hade hon en bild (kändes som om hon tröttnade), och sa att allt verkade ok. Typiskt nog glömde jag ta upp det när lillkillen hade fötts, var så klart överlycklig att han var frisk.

• Svar på tråden Njurbäcken inflammation
  • mammatill4

har själv haft det som barn då fick jag äta furudantin ca 1 år

• Max mamma

Jag har haft det som vuxen å det är INTE kul!

Skulle tro att ditt barn få äta förebyggande medicin ett bra tag!

Röntgen på njurarna ska nog göras,min Max blev sövd e kort stund då eftersom man måste ligga helt stilla.
    Nål sätts i armvecket,kontrast sprutas in där för att man ska se bättre på njurarna på bilderna som tas.

Sen har både Max å jag gjort urinblåseröntgen åxå.
    Då sätts åxå nål och en slang upp till urinblåsan,när den är på plats så sprutas kontrast in och sen tar man bilder när man kisar ut detta för att se hur kisset rinner-om det tar "rätt" väg!
    Max har gjort allt detta pga av att han hade uvi när han var bara 3 mån. och tt ärr åp ena njuren upptäcktes.

Hoppas ditt barn blir bra inom kort!

• marvi

Ja, vår dotter har haft det ett par gånger. Om barnet är litet (under 1 år tror jag) eller om det är återkommande besvär görs en utredning för att se om det finns en fysisk anledning till infektionen. På vår dotter gjordes ultraljud på urinvägarna, därefter DMSA-scintigrafi (njurarnas funktion kollas m h a ett radioaktivt spårämne) och därefter röntgen av urinblåsan, sk MUC. Hon behövde inte sövas vid något av tillfällena.

Utredningen visade ett fel i urinvägarna, hon har sk reflux vilket innebär att urin trycks från urinblåsan upp i njuren igen när hon kissar. Detta betyder förhöjd risk för upprepade infektioner, därför får hon äta antibiotika i förebyggande syfte i minst ett år, därefter kommer en ny utredning att göras för att se om problemet växt bort. Sedan hon började med antibiotikan har hon varit helt besvärsfri

Om utredningen inte visat på några fel hade det räckt med 10-dagars antibiotikakuren hon fick för själva infektionen.

• marvi

Kan tillägga att risken för att små barn får njurbäckeninflammation i samband med urinvägsinfektion är mycket större än för vuxna eftersom deras urinledare är så korta så bakterierna har lätt att ta sig upp i njurarna. Så det behöver inte vara något "fel".

• Prego75

Dottern har haft det (jag själv också). Hon har dubbla uritärer och dubbla njurbäcken, med reflux som resultat. Hon har ätit furadantin i snart 4 år (hon är 6 år gammal). Innan dess hade hon uvi för jämnan, men njurbäckeninflammation som följd vid ett par tillfällen.
    Hon har varit på så många undersökningar att jag tappat räkningen - det ahr varit flödesmätningar för att kolla hennes reflux, röntgen och ultrljud för att se var roblemet liggeretc.

Antagligen lider jag av samma sak, men det har aldrig utretts. Jag hade massor av uvi i och fick i tonåren njurbäckeninflammation. Jag sattes på superstarkt penicillin och var sjuk i en månad (först av inflammationen, sedan av det starka penicillinet. Sedan dess har jag klarat mig med "bara" uvi.

• MillanB

Simon fick njurbäckeninflammation när han var3 mån. han fick genomgå massor med undersökningar och fick börja med att äta två sorters antibiotika en dos på 14 dagar och en dos på tillatt börjammed 3 mån. Äter fortfarande antibiotika. Sen har han gjort blåsröntgen för att se funktion eller missbildningar. Som tur var såg det bra ut och dom hittade inga defekter. Dom har en skala från 1-5 beronde på hur allvarlig missbildningen är 1 kräver ingen mer behandling, 3 kan behöva operation eller antibiotika en längre tid, 5 operation. Ska in på torsdag och göra röntgen på njurar för att se om det finns något avvikande. Dom ovanstående inläggen beskriver väl hur det brukar bli efter en njurbäckeninflammation.

• LillaVild

Oj, jag hade när jag var yngre, behövde bara äta penicillin i ett par veckor! Sen dess har jag inte haft några problem heller.

• Cordeliae

Sonen hade det vid 4 månaders ålder. Fick antibiotika på sjukhus i 4dygn + en stor dos i 14 dagar hemma + liten dos tills dess att två (av tre) undersökningar är gjorda.

Hittills har han ätit antibiotika i 2 månader och det blir minst 1 månad till och ännu längre ifall de hittar några fel på honom.

3 undersökningar ska göras. 1 - ultraljud av njurarna. 2 - blåsröntgen. 3 - minns inte vad det hette men det är sex månader efter inflammationen för att se om njurarna tog skada av inflammationen - om de fungerar som de ska. Undersökning 1 och 2 är för att se ifall det är några fel (medfödda) som kan ha orsakat inflammationen.

• wilmas mor

Om barnet opereras för detta, har de då hamnat på skala 5??

Min läkare har aldrig pratat om någon skala och vår dotter opererades för ett litet tag sedan.

• Litensmurfmysan

Thilde hade njurbäckeninflammation när hon var drygt 2månader...
    En gång till efter det hade hon på väg till vanlig Uvi.
    Ja misstänker att de kanske e på G nu med för de luktar lite illa av urinet ibland,har oxå temp på 37,8???Va tror ni?

Har gjort undersökningar men hittar inge fel hittils.Äter Trimeteprim i förebyggande

• Cordeliae

Litensmurfmysan - Jag antar att du haft kontakt med barnmottagningen på sjukhuset? I så fall - åk upp med ett urinprov så kollar de det snabbt. (Så säger de i alla fall här att jag ska göra ifall min son får feber...)

• Nitagirl

Min son fick det när han va 5månader.....såå hemskt...han fick ligga inne på sjukhuse en vecka,med droppe,(antibiotika).sedan fick han Trimotropin (förebyggande)som han åt i 4månader.sen har han genomgått 3olika röntgen..där dom kollar blodflödet till bjuren,om det finns nå skador på njuren efter det här,och sen hur urinen åker......Men idag mår han jätte bra...Men det va hemskt för han när han hade det...så ont,o hög feber.

vänta inte på söka hjälp ,om du tycker att kisset luktar starkt,el han får feber bara så där.
    jag väntade inte,kände på mig att allt inte va bra me han,han fick 40graders feber plötsligt.så d brukar börja med!

Svar på tråden Njurbäcken inflammation