• Anonym (Abbas)

    Äktenskapsförord och testamente

    Jag och min kille ska gifta sig. Han har två barn sen tidigare förhållande som han inte har kontakt med.

    Jag har stora tillgångar i form av fastigheter, kontanter, fordon och ett företag. Om vi gifter oss och min man går bort, då ärver ju hans barn hälften av mina tillgångar eller?

    Hur och var skriver vi enklast testamente och äktenskapsförord?

  • Svar på tråden Äktenskapsförord och testamente
  • Anonym (Jur)

    Kontakta en jurist. De hjälper er med äktenskapsförord och testamente för alla tänkbara situationer.

  • Anonym (Abbas)

    Via banken eller fonus? Kan man skriva båda sakerna på samma ställe?

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Abbas) skrev 2018-01-28 09:18:28 följande:

    Via banken eller fonus? Kan man skriva båda sakerna på samma ställe?


    Vi använde Familjejuristen (som iofs samarbetar med en av de större bankerna. Fonus kanske också har denna tjänst. Ni kan absolut skriva allt på samma gång.

    När ni är där, tänk olika scenario vad ni vill ska hända med era tillgångar om: ni skiljer er, om han dör, om du dör, om någon av er får ett arv.

    Vi gjorde två besök och betalade strax över 8.000kr inkl tiden och upprättande av dokument. Väl värt pengarna. Det finns mallar att ladda ner på nätet för äktenskapsförord och testamente men efter samtalet med juristen är det inget som åtminstone jag skulle skriva själv utan juridisk kunskap.
  • Anonym (Jur)

    Har ni eller planerar ni att skaffa gemensamma barn?

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Abbas) skrev 2018-01-28 10:03:15 följande:

    Vi har gemensamma barn också


    Fråga juristen noga vilken skillnad det gör att vara sambos med testamente och att ni gifter er. Jag gissar du vill skydda dina tillgångar så de inte tillfaller särkullsbarnen men samtidigt vill ni skydda varandra och era gemensamma barn.

    Ställ frågor till juristen!
Svar på tråden Äktenskapsförord och testamente