• Anonym (Vit lögn)

    Ljuga om barnets ålder på Ikea lekland?

    Planerar att åka en sväng till Ikea med mina 2 barn imorgon, tänkte att de skulle få leka av sig lite på Ikeas Småland medan jag köper några få saker och att vi avslutar med köttbullsmiddag.

    Såg nu att Smålandet (leklandet) har en åldersgräns på 3-7 år. Mina barn är 5 och 8. Den yngsta kommer inte vilja/våga leka där utan den äldre. Är det helt fel att dra till med en vit lögn att den äldsta är 7 år? Naturligtvis kan de följa med in och handla men det blir ju en roligare utflykt av det om de får leka en stund..

    Är jag fjantig som tvekar eller är det helt moraliskt fel att ljuga?

  • Svar på tråden Ljuga om barnets ålder på Ikea lekland?
  • Anonym (...)

    Men självklart kan du säga att barnet är 7 år, det är 1 års skillnad. Vore fel om barnet var typ 12 år.

  • Pope Joan II
    Anonym (Vit lögn) skrev 2018-01-28 12:36:49 följande:

    Planerar att åka en sväng till Ikea med mina 2 barn imorgon, tänkte att de skulle få leka av sig lite på Ikeas Småland medan jag köper några få saker och att vi avslutar med köttbullsmiddag.

    Såg nu att Smålandet (leklandet) har en åldersgräns på 3-7 år. Mina barn är 5 och 8. Den yngsta kommer inte vilja/våga leka där utan den äldre. Är det helt fel att dra till med en vit lögn att den äldsta är 7 år? Naturligtvis kan de följa med in och handla men det blir ju en roligare utflykt av det om de får leka en stund..

    Är jag fjantig som tvekar eller är det helt moraliskt fel att ljuga?


    Om du inte har något emot att dina ungar ljuger om liknande saker så är det väl rätt för er att göra så. Själv hade jag förklarat läget för personalen, frågat om det var okej ändå och funnit mig i utfallet av deras bedömning. Jag har tyckt att det lett till bra saker att göra så. 
  • EpicNurse

    Det är väl alltid moraliskt fel att ljuga. Och det kan vara svårt att förklara för barnen varför man enligt dig får ljuga ibland.

    Sen är det ingen big deal i detta fallet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Nn)

    Jag ljög på typ Leos lekland tills jag själv kände att min dotter faktiskt såg ut den ålder hon var. För 150 kr liksom.. känns det realistiskt så klart, kör.

  • Anonym (Vit lögn)
    Anonym (Nn) skrev 2018-01-28 12:52:05 följande:

    Jag ljög på typ Leos lekland tills jag själv kände att min dotter faktiskt såg ut den ålder hon var. För 150 kr liksom.. känns det realistiskt så klart, kör.


    Dömer inte dig men jag hade inte fixat att ljuga när det handlar om pengar, 150 kr är ändå ganska mycket. På Ikea är det gratis att lämna barnen och det är en lugn 8-åring, ingen som kommer mangla ner de andra små barnen i vild lek liksom därför tycker jag min lögn känns ganska ofarlig.
  • fornminne

    Det klart att det är ganska harmlöst i det här fallet. Det handlar bara om 1 år. Från och med nästa år får du kanske vara ärlig och då kanske hon ändå inte passerar som 7-åring längre.

  • Anonym (....)

    Vad är vitsen med att starta två trådar om samma ämne?

  • Anonym (Usch)

    Jag gjorde så när min son var 4 och dottern 8.... tänkte att det inte var så farligt.

    Gissa vad som hände???!

    Min dotter tänkte att aha, man får ljuga, det är inte så farligt....

    Nu flera år senare ljuger hon fortfarande till höger o vänster alldeles för ofta!!! Har såklart försökt få stopp på detta men hennes svar är att hon kan sluta ljuga "om hon vill"...

    Inte kul nu när hon är tonåring och man inte vet var man har henne. :'(

  • Anonym (...)
    Anonym (Usch) skrev 2018-01-28 13:24:53 följande:

    Jag gjorde så när min son var 4 och dottern 8.... tänkte att det inte var så farligt.

    Gissa vad som hände???!

    Min dotter tänkte att aha, man får ljuga, det är inte så farligt....

    Nu flera år senare ljuger hon fortfarande till höger o vänster alldeles för ofta!!! Har såklart försökt få stopp på detta men hennes svar är att hon kan sluta ljuga "om hon vill"...

    Inte kul nu när hon är tonåring och man inte vet var man har henne. :'(


    Haha det är knappast sant, då beror det inte på den enskilda händelsen i alla fall. Och en tonåring förstår bättre än att tänka ?mamma ljög om att jag var 1 år yngre än vad jag var när jag var 8 år -det betyder att jag får ljuga?. Sen behöver inte ens barnet få höra att man ljuger om deras ålder.

    När jag var liten ljög mina föräldrarna ofta om att jag barn yngre, då för att få lägre/gratis inträde. Det var bara en kul grej för mig, inte så att jag tänkte att det var okej att ljuga på grund av det. Jag förstod bättre.
  • Ebo88

    Frågar dom efter ålder på Småland? Alltså jag tänkte att om du ska "lämna in dem" - kan tjejen/killen som är ansvarig - den som står i kassan eller så - fråga "hur gamla är barnen"?

    För om du bara går dit och säger "hej mina barn vill leka" så behöver du ju inte nämna något om ålder alls utan bara låta dem gå in och leka? Då behöver du inte ljuga och du behöver inte förklara något all för någon part ? Jag har själv inga barn så därför undrar jag om dem brukar fråga efter barnens ålder :)

  • tvillingmammaVastmanland

    För mig är det omoraliskt och fel att ljuga.

    Jag blir fundersam över att så många tycker det är Ok och till och med lär sina små barn att ljuga.

  • Anonym (öööö)

    Det är bättre att säga som det är, att det yngre barnet behöver syskonet med sig. det kan de säkert acceptera, det är väl ingen lag, det är en regel. 

    Dessutom, ska du stå där och ljuga inför barnen? Fin förebild. 

  • Anonym (ns)

    Om du vill lära barnen att ljuga så kan du gör det.
    Om du inte vill lära barnen att ljuga så avstår du.
    Barn gör inte som vi säger utan som vi gör.

  • Anonym (Nn)
    Anonym (ns) skrev 2018-01-28 16:48:44 följande:

    Om du vill lära barnen att ljuga så kan du gör det.

    Om du inte vill lära barnen att ljuga så avstår du.

    Barn gör inte som vi säger utan som vi gör.


    Hört det innan men det stämmer ju inte. Hade barn gjort som vi gör så hade de borstat sina tänder grundligt varje kväll, inte skrikit sig hesa för att man ska skölja håret.. kastat mat från bordet osv osv... de gör som vi gör men typ 30 år senare skulle jag mer vilja säg.
  • erikaABC
    Anonym (Nn) skrev 2018-01-31 21:21:59 följande:
    Hört det innan men det stämmer ju inte. Hade barn gjort som vi gör så hade de borstat sina tänder grundligt varje kväll, inte skrikit sig hesa för att man ska skölja håret.. kastat mat från bordet osv osv... de gör som vi gör men typ 30 år senare skulle jag mer vilja säg.
    Men det påstås inte att effekten är omedelbar.


  • Anonym (Nn)
    erikaABC skrev 2018-02-01 09:19:36 följande:

    Men det påstås inte att effekten är omedelbar.


    Precis, därav lönlös i nuläget.
  • Anonym (ns)
    Anonym (Nn) skrev 2018-02-01 09:22:54 följande:
    Precis, därav lönlös i nuläget.
    Det grundläggs i barndomen. Det är elementär psykologi.
  • Anonym (Tänk efter igen)
    Anonym (Nn) skrev 2018-02-01 09:22:54 följande:

    Precis, därav lönlös i nuläget.


    Kör du den tekniken med all uppfostran eller? Att det Inte är lönt när dom är små för dom förstår inte ändå?
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Tänk efter igen) skrev 2018-02-01 09:41:24 följande:

    Kör du den tekniken med all uppfostran eller? Att det Inte är lönt när dom är små för dom förstår inte ändå?


    Visste du skulle svara något sånt. Nä! Så klart inte.

    Man gör ju allt i sin kraft för att de ska få med sig de rätta värderingarnas och en god tryg kärleksfull uppfostran. Och man ser det i det stora hela. Så nej man skiter ju inte i att borsta tänderna eller att uppmana, förklara och upprepa just för att det inte funkar i stunden.

    Men det funkar inte i stunden så det Är Inte speciellt enkelt att styra utbrott, gråt och skrik med ett trollslag genom att bara hoppas på att de gör ju som vi gör, inte som vi säger... löjligt
  • Anonym (A)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-28 14:23:14 följande:
    För mig är det omoraliskt och fel att ljuga.
    Jag blir fundersam över att så många tycker det är Ok och till och med lär sina små barn att ljuga.
    Samma här.
Svar på tråden Ljuga om barnets ålder på Ikea lekland?