• Anonym (Klara)

Levaxin

Hade 3.5 i tag.. fick levaxin. Åt 25mg två veckor och nu 50 mg sen igår. Känner mig håglös, deppig, orolig. Har en bakgrund med psykisk ohälsa i perioder med ångest/Depp. Äter snri.

Står att man inte ofta får biverkningar av levaxin..men hur var det för er när ni började med levaxin och hur fort höjde ni dosen?

• Svar på tråden Levaxin
  • Anonym (Länge)

Har aldrig haft några biverkningar av Levaxin. Höjt och sänkt dosen flera gånger de snart 10 år jag tatt dom.

• Anonym (J)

Hade riktigt dåliga T-värden och mådde ganska dåligt. Startade på 25 mg. Ökade till 50 mg efter en månad och tog det en månad. Tar nu 100mg om dagen och gjort så i 3 månader. Nytt blodprov nästa vecka. Känner mig otroligt mycket bättre nu. Orkar som vanligt. Har dock ingen historia av psykisk ohälsa. Kände mig lite nere innan jag fick diagnosen men det är svårt att se att det berodde på sjukdomen.

• Anonym (23)

Att du mår dåligt psykiskt kan mycket väl hänga ihop med att du har hypotyreos. Förhoppningsvis kommer Levaxin hjälpa till med det.

Just nu ställer kroppen om sig från att producera egna hormoner till att använda T4 från Levaxin, det är vanligt att må lite kasst tills du kommit upp I optimal dos.
    Jag har märkt att läkare ofta underbehandlar. Varför förstår jag inte men se till att du kommer upp till den dos där du verkligen mår bra. Du ska inte bara må okej.

Om du har trötta binjurar kan Levaxin göra dig värre. Du kan be om ett morgonkortisoltest på vårdcentralen. Skriv ner resultatet.
    Om du gått med obehandlad hypotyreos länge så kan binjurarna tagit skada

Gå gärna med I sköldkörtelföreningen på FB.

• Anonym (J)

Inga biverkningar ska jag tillägga.

• Anonym (Klara)

Okej tack för svar. Jag har gjort ett sånt test och det visade inget avvikande. Jag ligger ju inom referensvärdet även utan levaxin men vill kunna bli gravid längre fram därför har jag fått levaxin. Svårt att veta vad som är vad. Hoppas på att detta är en svacka!

Svar på tråden Levaxin