• Äldre 28 Jan 14:27
    6759 visningar
    3 svar
    3
    6759

    Förlossning hur vet man när det är igång?

    Hej

    Nu undrar jag lite inför förlossningen är förstföderska så jag förstår inte riktigt allt tänkte ni kunde ge mig tips o råd kanske hur ni själva upplever eller upplevde inför första förlossningen.

    Då är det så hur vet man när det är fostervattnet som sipprar eller att hela trosan blir blöt kan de då vara vattengång eller? Och vad hade ni för tecken på att förlossningen var på gång? För att jag har tryck neråt lös i men var jag i en vecka nu är det borta.

    Inatt så när jag gick på toa såg jag mina trosor var blöta inte bara några droppar utan verkligen blöta kan man säga och jag tänkte om de är vatten gång kanske värkarna kommer efter men ingenting än? Och har som grova mensvärk men inte mer än så? Snälla kan ni hjälpa mig förstår ingenting ????????

  • Svar på tråden Förlossning hur vet man när det är igång?
  • Äldre 28 Jan 14:51
    #1

    Förlossningen kan ju starta på tre vis: genom vattenavgång, värkar eller blödning!

    Vattenavgång vad jag förstått är det mer ovanliga sättet och kan starta genom att man läcker lite löpande eller i princip tappar ett badkar i byxorna . Fostervatten luktar lite som hav o misstänker du att du läcker så kontakta förlossningen för kontroll.

    Det är inte bra att läcka för länge innan värkarbetet/ förlossningen startar(Själv hade jag sjukt rikliga flytningar på slutet vilket också är vanligt) .

    Gällande värkar så kan ju kroppen träna långt innan förlossningen faktiskt startar , själv hade jag mkt sammandragningar tidigt(de är ej smärtsamma) ibörjan vid aktivitet men sen även vid vila, tillslut hade jag dygn med smärt värkar som kom o gick men aldrig blev regelbundna . När jag var inne på mina vanliga kontroller så blev det tydligt att jag gjorde latensfasen-öppningsdagen löpande för under några veckor gick jag öppen flera cm.

    Blödning kan komma under hela graviditeten o behöver inte vara farligt, fick lära mig följande på en superbra profylaxkurs:

    Blödning i storlek av en fem krona- ofarligt

    Blödning i storlek av en sedel- konsultera förlossningen

    Blödning som rinner längst benet- åk in akut !

    Jag tänkte innan att jag nog skulle gå över men fick istället sättas igång i v 39 pga havandeskapsförgiftning . Sen sa alla att förlossningen skulle ta dygn pga första gångsföderska o igångsättning- haha vad visste dom! Sonen var ute efter 6 timmar från regelbundna värkar.

    Är du osäker så rådgör med förlossningen - de är där för din skull då känn inte att du är till besvär!

  • Äldre 28 Jan 14:57
    #2

    Tack för svar ja nu är det ju så att det luktar lite havsliknande men ska ringa in och kolla med dem känner det kanske är säkrare så :)

  • Äldre 28 Jan 22:15
    #3

    Gör det låter klokt, lycka till!

Svar på tråden Förlossning hur vet man när det är igång?