• Spegel

Svårt och dyrt att äta nyttigt.

Vill så gärna bli en sund människa.. Viljan finns där men tycker det är så satans svårt med allt detta. Varje måltid innehåller så många olika konstiga ingredienser som jag inte ens vet vad är eller ser ut... Vet lixom inte vart i affärn man ska börja leta... Och så blir det ju så dyrt eftersom allt ska vara färskt och bla bla bla.....
    Tips och råd , någon???

• Svar på tråden Svårt och dyrt att äta nyttigt.
  • Madge

Börja med små steg och sen öka på. Experimentera lite själv. Mycket av den vanliga maten går dessutom att göra smalare.

• Supermummy

Grönsaker, frukt, kyckling, fisk, pasta och nötter.

=Vitaminer, proteiner, kolhydrater, olja (omega 3)

• Spegel

Jo med tex detta med nötter. Vad e det för nötter det surras om?? de enda jag känner till är dem som finns på chipshyllan...*asg* ni vet typ chilinötter....

Och pastan-... måste man då köpa denna svindyra eller funkar billighetsmärkena lika bra?

Ja som ni märker är jag totalt borta på ämnet....

• djmugg

Female - Håller med om att det blir svindyrt. Skulle aldrig ha råd att hålla en kost som de gör i Du är vad du äter. Så mycket man måste köpa nytt varje måltid.

• Jennie med ie

Man behöver inte äta som i det programmet för att äta nyttigt, som tur är
    Jag äter inte dyrare när jag äter nyttigt än när jag äter onyttigt, och man kan styra priset ganska mycket själv genom att göra olka val helt enkelt.

• Spegel

Och så undrar jag hur man tillägar alla dessa maträtter som man har matlagningsgrädde i.... HUr gör man sån mat... vad ersätter man grädden med?

• Jennie med ie

Apropå nötter, så välj så obehandlade nötter som vanligt. T ex paranötter, jordnötter, valnötter, hasselnötter osv. Ej rostade helst. Eller mandel. Olika nötter har lite olika egenskaper men samtliga utom okosnöten är rika på bra fetter, så variera gärna.

• djmugg

Nej, det behöver man ju inte, där är det ju extremt. Men jag tycker det blir dyrare om jag ska tillaga mat som är nyttigare, i alla fall om jag ska tillaga den noga eller vad man ska säga.

Cahewnötter och såna små gröna med skal (tänker och tänker), men jag har tappat namnet.

Svar på tråden Svårt och dyrt att äta nyttigt.