• mamma och distriktssköterska

    Vabruari. Tips som lönar sig.

    Viktig repris. Ta dig en stund och läs. Det tjänar du på i längden. :)


    Många klagar på långa väntetider för att komma fram till oss på 1177 Vårdguiden. Här kommer mina egna personliga tips på vad Du kan göra för att hjälpa till att korta tiden.
    Är det urakut- ring 112.
    1177 är inte ett akutnr, alltså kan det ta låååång tid innan vi svarar.

    Vissa samtal tar 40 sekunder, andra tar 40 minuter- det beror på vad du ringer om.
    Många gånger måste jag ringa och rådfråga doktorer och andra experter. Det kan ta tid att få tala med en läkare som just då opererar eller är upptagen med andra.


    1. Lyssna färdigt och Följ instruktionerna i TALSVARET. Du får givetvis vara anonym men det underlättar för dig och alla andra om du gör följande:

    2. Knappa in personnumret PÅ DEN DET GÄLLER, alltså inte på dig själv om du ringer för någon annan.


    Det är 10 siffror som gäller tex 150505-5555, inte 2015...
    Försök göra rätt- det går att ordna men tar extra tid.


    3. Om du ringer för något av dina barn- SNÄLLA- blanda inte ihop barnens fyra sista siffror med varandra.
    Allt tar extra tid när du ska springa runt och leta i lådor och skåp efter siffrorna, eller ropa på din sambo som befinner sig på andra våningen....eller i duschen.
    Du kanske är nr 20 idag på min lista som inte har koll- det går att ordna men tar extra tid.


    4. Mängder av frågor gäller febriga barn- det är väldigt bra om du har kollat tempen INNAN du ringer.
    Förmodligen ber jag dig annars att kolla tempen under tiden jag väntar, för det är VIKTIGT för att jag ska göra rätt bedömning och ge dig rätt besked om medicindoser. Vad barnet väger kan vara bra att ha koll på också. Enkelt va?...


    .....MEN 2-åringen som du ringt om, tycker INTE det är viktigt att ta tempen just DÅ.. Den gallskriker och du blir stressad. :(

    Ta tempen i lugn och ro INNAN du ringer och INNAN du ger febernedsättande om du vill ha en noggrann bedömning med rätt råd.


    Va? Har du ingen temp hemma? Eller vet du inte var den är?
    Hur kan du då veta att ditt barn har 38,5 i temp som du sa alldeles nyss???


    Jag raljerar lite, men väldigt många har inte kollat tempen ens denna dagen, kanske förra veckan eller känner bara på pannan. En färsk temp är bra. :)


    På spädbarn går det inte att avgöra om de har feber eller inte genom att känna på dom, deras värmesystem är inte tillräckligt utvecklat ännu.


    5. Köp en örontermometer, ja dom kostar rätt mycket men är bra för alla, utom för de riktigt små bebisarna som har för trånga hörselgångar. En stjärttermometer är också mycket tillförlitlig hela livet, för alla.

    OBS Det räknas INTE som ett övergrepp att ta tempen i stjärten på sitt barn.
    Det är omsorg och du vill ju ditt barns bästa. <3

    Ta tempen i Lugn o ro med lite salva på så går det bra. Större barn kan själva sätta in tempen bak.


    Läs gärna på 1177.se om du undrar över olika saker. Du kanske faktiskt hittar vad du söker där och slipper sitta i telefonkö.


    6. Angående vårdcentraler, ja det kan vara jättesvårt att nå dom men gör ett försök. Ring direkt de öppnar eller kolla hemsidan om drop in. Om det inte är superakut så använd e-tjänst på vår hemsida. Där kan du skriva ditt ärende.


    Ibland sägs det redan efter fem minuter att det är fullt i kön, det beror på datorsystemet. Prova att ringa igen före el efter lunch. Kan ha lättat.


    7. Jag beklagar att du inte når din vårdcentral, att det är fullbokat efter 5 minuter- jag har själv samma problem.
    Det är en politisk fråga. Det kan jag inte hjälpa dig med. Sorry.

    8. Berätta för era vänner, större barn, grannar och släkt vad de kan göra för att minska väntetiden till 1177. Dela gärna detta.
    Jag lovar att jag gör vad jag kan för att hjälpa dig och alla andra väntande föräldrar (och andra) så snabbt jag kan. :)


    9. Tvätta ALLTID händerna före mat/måltid och efter toabesök. Träna dig själv och dina barn att Hosta och nysa i armvecket.
    Stanna hemma 48 timmar efter sista kräkning/diarre vid misstänkt magsjuka, så minskar du risken att DU gör andra sjuka.

    10. Om feber och förkylning- låt barnet vara hemma utan feber minst ett dygn från förskolan.
    När barnet orkar vara med i aktiviteterna fullt ut- så är det okej.

    Ja jag vet att DU har svårt att vara hemma från jobbet, men kroppen tar inte hänsyn till det.
    Ge kroppen den vila den behöver och du kommer att vinna på det i längden.

    11. Prickar och utslag är nästan omöjligt att bedöma i telefon. Ta ett foto och visa på BVC el vc om det går.

    OBS Jag skrev om detta tidigare. Jag kan inte svara personligt för varje enskilt barn, jag är inte inne på Familjeliv dagligen.


    Kämpa på alla småbarnsföräldrar, det blir bättre- jag lovar :)


    Jag har lite större barn, jag är distriktssköterska på 1177 Vårdguiden.
    Dela gärna och sprid.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-08 22:36
    Jättelång väntan på 1177...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-16 15:46
    Fortfarande Vabruari. Repris på tips.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 21:13
    Vabruari. Influensatoppen är nu. Repristips igen.
Svar på tråden Vabruari. Tips som lönar sig.