• Anonym (Herpes)

Könsherpes

Jag har könsherpes, alltså herpes typ2 i underlivet sedan några år tillbaka. Jag undrar om återfall/ recidiv alltid är blåsor? Eller kan det vara sprickor också? Måste det alltid komma på samma ställe som primärinfektionen? Igår så märkte jag att jag hade 2 små små sprickor på vänster sida nära klitorisområset. Pillade endel så det blev rött och så. Smorde in med olivolja efter dusch och sov utan trosor. Ikgårkväll så såg jag även att jag var lite röd och svullen på stället där jag tidigare fått besvär( inre blygdläpp). Sov dåligt inatt pga huvudvärk och skulle upp tidigt. När jag tittade imorse i spegeln så var det svullet och som litet rött märke som typ vätskde sig lite, men ingen blåsa. Duschade och lufttorkade. Kändes som trosorna ( hipsters) fastade i det när jag skulle rätta till dem vid ett tillfälle. I skrivandes stund syns det inte alls myclet, ytan som litet rött märke, typ att det läker. Jag tycker det är så svårt att veta om det är ett återfall av herpes och avstår givetvis från sex.

Ni som har herpes typ 2, får ni utbrott varje månad? I samband med mens? Jag tycker jag gör ? allting rätt? men får ändå besvär vilket jag mår väldigt dåligt över. Oroar mig ofta och detta begränsar mitt liv. Vill ju inte det ska bli värre utan tvärtom. Vetskapen av att jag har en KÖNSJUKDOM gör mig olycklig och att jag tappat gnistan.

Har tabletter hemma men vill inte trycka i mig sådant varje gång.

Skriv gärna om era erfarenheter.

Jag äter p- piller och relativt noga med kosten och undeviker gelatin, nötter, choklad som jag läst inte är bra bra för herpesviruset. Ändå kommer skiten :(

/ ledsen och ensam själ

• Svar på tråden Könsherpes
  • fjollträsknisse

Hej!
    Jag har själv aldrig haft sprickor eller blåsor för den delen, det har mer visat sig som små utslag eller rodnader. Det verkar kunna variera lite från person till person med andra ord...

Har levt med hsv-2 i 3 år. Mina utbrott har med tiden blivit färre och är nu knappt märkbara när jag väl får dem. Jag avstår helt från medicin och har istället fokuserat på att äta och leva hälsosamt. Här är vad som har funkat för mig;

- vegetarisk kosthållning (whole-food, plant-based diet)

- Mindfulness (2-3 gånger om dagen)

- Ordentlig sömn! (håller en bra dygnsrytm och skippar väckarklocka)

- kalla eller svala duschar (aldrig varmt vatten)

- torka underlivet med hårfön efter dusch eller bad, gärna nära ett fönster där grannarna ser in! 

Knepen kan vara en bra början. Det sista rådet jag vill ge dig är att acceptera dig själv i det tillstånd du befinner dig i. Det kan vara lättare sagt än gjort, jag vet, MEN, sanningen är att det inte är något fel på dig, det är inget konstigt, äckligt eller farligt det du har och absolut inget du behöver skämmas över. Vad du har är något som vem som helst kan få. Se det som vilket annat utslag som helst som bara råkar sitta på ett känsligt ställe. :)    

/ Daniel

• Anonym (Herpes)

Hej!

Tack snälla för goda råd, ska verkligen ta till mig det di skrivit. Jag har en tendens att duscha varmt ( så det ångar näst intill), men ska från och med imorgon duscha svalare. Sömnen är det för lite av och måste skärpa till mig med det. När jag får utbrott blir jag helt nojjog och mår jättedåligt och vaknar på nätterna etc.

Jag önskar dock jag kunde haft hsv1 där nere än hsv2 . Mina vänner ( 2 av dem) har hsv1 och de får typ aldrig återfall. Men nu är det som det är och jag ska försöka göra det bästa av det. Skönt att det verkar vara lindrig för dig iaf:) Jag tänker på herpes varje dag och det plågar mig. Är extremt noga med duscha, smörja in mig och mån om utseendet och alltid noga med handhygien.

Kan du sola ( ej solarium) på sommaren utan att det blommar upp? På läpparna kan man ju ha solskyddscerat, men tänker om viruset triggas av en dag på stranden och så?

Önskar ett botemedel kan komma till oss snarast.

Jag skulle aldrig ha sex vid känningar eller aktivt utbrott men jag vet det kan smittas även om inte symtom finns.

Återigen tack för att du tog dig tid att skriva, uppskattas mycket. Vad gäller fönen så drar jag ner rullgardinen hehe :)

• Anonym (Mr brightside)

Hej igen!

Har också hört att hsv1 ska vara snällare men om man nu fick välja så hade man väl hellre avstått haha.

Solen har faktiskt inte varit några problem för mig. Var i Indonesien för ett år sedan och hade stark sol på mig konstant under två veckor utan ett utbrott. Kanske beror det lite på hur immunförsvaret fungerar i övrigt? Stark sol kan ju sänka det lite i sig (tillfälligt)...

Det låter vettigt och får du smärtsamma utbrott är sex kanske ändå inte vad du längtar efter just då. Men ja, som du säger kan det smitta ändå (så jag fick det) så det är lika bra att vara öppen med det i god tid. Vet att det inte är den lättaste sak att ta upp med någon när man själv mår psykiskt dåligt över det så nu till de goda nyheterna!

- du har hsv, inte hiv (y)

- många andra bär på samma sak

- det finns massor att lära sig om sig själv och sin hälsa som hjälper med symptomen. Faktum är att min hälsa förmodligen är bättre över lag nu än innan jag fick diagnosen (kudos herpes I guess...?) 

- det är inte slutet på ditt liv (eller sexliv)! Ingen partner värd namnet kommer att lämna dig för ett litet sår där nere om du själv kan acceptera det

- du har herpes, du är inte herpes ;)

/ Daniel

• Anonym (Herpes)

Hej!

Så skönt det inte uppstod ett utbrott när du var i Indonesien :) du har rätt i det du skriver. Jag har mig veterligen inte smittat personen eftersom han sagt afghan inte haft några besvär men visst han kan ju bara bärare av viruset.

Brukar inte ha jätteont av mina utbrott, peppar, peppar... blir mest rött, svullet, och så läker det. Hoppas verkligen det kommer att avta med tiden. Så fort jag känner att det bränner, kliar eller liknande blir jag typ kallsvettig, får hjärtklappning och springer och kollar med spegel( vet att det låter sjukt ) men så är faktum. Tror det är lättare att tjejer får det överlag med tanke på mer slemhinnor och så samt återkommer mer ofta på tjejer pga tex mens.

Just nu så har mitt läkt typ helt på stället sär det dök upp igår, men jag tycker det bränner litenpå andra stället istället nu så jag hoppas inget poppar upp där.

Absolut inte sugen på sex men jobbigt att behöva planera sitt sexliv som man faktiskt gör när man har denna sjukdom.

Synd att det vaccinet som var på G i USA gick åt fanders, var ett vaccin för redan drabbade, ett så kallat terapeutiskt vaccin. Får hoppas det kommer något trots allt i framtiden.

Har du alltid kondom vid sex?

Jag har aldrig haft någonting annat och alltid varit noga med att testa mig samt att jag tidigare varit blodgivare.

Men aldrig att man blivit erbjuden något test för herpesantikroppar vilket är dåligt av tex ungdomsmottagningar etc.

Kram!

• Anonym (Mr brightside)

Förstår din panik. Låter lite som jag mina första två månader efter diagnos. Jag var konstant på helspänn, mest för att jag hade en ganska plågsam primärinfektion.

Jag försökte väl mer eller mindre önska bort det i hopp om att det aldrig skulle komma tillbaks. När jag väl accepterade läget och fokuserade på att hålla mig hälsosam i övrigt (skippa alkohol, äta bra och löpträna regelbundet etc) så blev det bättre och bättre. Nu för tiden märker jag som sagt knappt av det.

Har du märkt om du brukar få uppskov eller känningar i samband med alkohol (1-2 dagar efter)? 

Ja, just planering är kanske inte den roligaste biten av sexlivet men man får vänja sig eller skaffa en partner med samma simplex. 

Jaså, det gick inte igenom? :o
    Hade nog ändå inte varit så snabb att hoppa på det tåget, de där medicinerna brukar kunna medföra värre biverkningar än själva tillståndet de behandlar.

Jag använder kondom så länge inte personen är beredd att ta risken och själv är testad. Om hon bär på samma virus så är det lugnt så länge hon testat sig för allt annat. Hur brukar du göra?

• Anonym (Herpes)

Vad duktig du är som löptränar och så!

Jag har aldrig varit ? stor i alkoholen? men gillar bubbel och så. Drack en cider i torsdags på AW och lite bubbel på fredagen. Besvären kom på söndag, men är typ borta nu. Tror inte jag har sett något samband med alkoholen innan. Förvisso blev det ju nötta drinkar och bubbel på nyår som de flesta gör och då fick jag utbrott 2 dagar senare men även mens, eller blödning då jag äter p- piller. Men annars har jag nog inte sett något samband med måttligt drickande. Däremot äter jag inte choklad, nötter, eller kaffe. Kaffe tycker jag ändå inte om så det är ok för min del :) äter dagligen l-lysin kapslar som jag köper på hälsokostbutiken. Får förvisso utbrott ändå, men kanske hade det varit värre med utbrotten om jag intemåt dem. Äter multivitamin också.

Jag har vad jag vet inte smittat killen, han har aldrig haft några besvär. Har alltid väntat några dagar extra efter att det läkt. Det kan smitta mellan skoven, men en barnmorska sa till mig att jag inte ska försöka tänka så mkt på det ( lättare sagt än gjort) och att man ska berätta om man verkligen vill men inte behöver eftersom det inte lyder under smittskyddslagen. Svårt det där alltså.

Däremot känner jag mig inte alls fräsch längre då jag bär På hsv2 och 1. Hsv1 har ju de flesta på munnen så det bryr jag mig inte så mkt om, men att få det på könet var som en käftsmäll, blev helt knäckt.

Har tabletter alltid till hands, men de tar jag helst ändå inte. Harm aldrig varit ? någon som tar tabletter för allt? typ huvudvärk och så. Tror mer på att läka på naturligt sätt. Tror A och O är att upprätta ett bra immunförsvar. Mitt problem som triggar utbrott är nog den inre stressen över att få utbrott och ständigt oroande som gör attack jag får det.

Vågar man ta varmt skönt bad? ( väldigt glad i det)

Svar på tråden Könsherpes