• Tjifas

    Snälla hjälp!

    Hejsan allesammans! Ska försöka förklara detta så enkelt som möjligt för att förhoppningsvis få lite råd här på FL.

    Jag är gravid i vecka 28 och har sedan vecka 12 haft foglossning som nu blivit hemsk. Jag har jobbat ca 75% på en förskola men är enbart timvikarie. Dock går jag på schema, hur länge detta schema gäller finns det inga papper på. Mina anställningspapper gick ut vid årskiftet men jag har fortsatt jobba 75%, alltså utan att ha skrivit på nya papper. Nu vet min chef att jag ska till läkaren (och förhoppningsvis bli sjukskriven) och kommer inte skriva nya papper. Detta betyder alltså att jag är arbetslös. Kan jag ändock bli sjukskriven och få ersättning från FK?

    Ni som blivit sjukskrivna för foglossning, vad sa ni till läkaren? Jag är så orolig att jag inte blir sjukskriven. Känner att jag inte orkar längre. Kroppen värker konstant och jag har dessutom sammandragningar majoriteten av gångerna jag reser mig upp. Lägg till halsbränna, förlossningsrädsla, ångest och medicinering för detta. Jag vet att det inte är synd om mig och jag söker ingen sympati, men inte heller pekpinnar, bara ärliga råd.

    Hur vanligt är det att FK nekar en ersättning för foglossning, framförallt nu när jag blivit arbetslös? Hur går jag till väga efter jag varit hos läkaren och förhoppningsvis blivit sjukskriven? Ska jag be läkaren om något speciellt? Ungefär hur lång tid tar det innan man får svar från FK? Skrev ni brev till fk och berättade om er situation?

    Jag ber om ursäkt för lång text och många frågor. Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig. Känner mig helt knäckt av denna oro. Tack snälla ni på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-29 20:46
    Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har även åkt in några gånger för kraftiga blödningar. Varför jag blödde vet man dock inte. Kan detta vara ytterligare en anledning till sjukskrivning?

  • Svar på tråden Snälla hjälp!
  • Mittiprick

    Blödningen har inget med foglossningen att göra. Det är vanligt, normalt och inget man sjukskrivs för.

    Och ja, det är väldigt vanligt att bli nekad sjukpenning av FK bör det gäller åkommor som är normala i graviditet. Sjukskriven blir du garanterat men det är ofta meckigt med just foglossning eftersom det inte är en sjukdom på det sättet. Läkaren måste skriva noggrant varför du inte klarar av att utför ditt jobb.

    Det brukar ta ca 30 dagar om allt är korrekt ifyllt. För mig fattades ett par punkter som läkaren missat. Tex adress till dom och sånt trams. Så det tog ännu längre tid men det gick igenom till sist.


    Tells it the way it is.
  • Anonym (....)

    Jag vet inte nånting om allt de där och hur du ska göra, men ang. Anställningen tycker jag du ska ta upp med facket. Det är ju tydligt att din tjänst behövts efter anställningen gick ut eftersom du fortsatt på samma fram till nu, och att skälet till att de inte skriver nya papper är bara för att du är gravid, och så får det inte gå till.

    Kontakta facket genast hade jag gjort om jag var du.

    Vad ska du förresten sjukskrivas ifrån?

    Du har inga anställningspapper, alltså är du inte anställd. Arbetslös =a-kassa

  • Anonym (....)
    Anonym (....) skrev 2018-01-29 21:00:43 följande:

    Jag vet inte nånting om allt de där och hur du ska göra, men ang. Anställningen tycker jag du ska ta upp med facket. Det är ju tydligt att din tjänst behövts efter anställningen gick ut eftersom du fortsatt på samma fram till nu, och att skälet till att de inte skriver nya papper är bara för att du är gravid, och så får det inte gå till.

    Kontakta facket genast hade jag gjort om jag var du.

    Vad ska du förresten sjukskrivas ifrån?

    Du har inga anställningspapper, alltså är du inte anställd. Arbetslös =a-kassa


    Oj jag missade, jag tror man kan vara sjukskriven som arbetslös och få sjukersättning istället för a-kassa
  • Mittiprick

    Fk bryr sig inte heller om att du är arbetslös eller rädd för att föda eller dyl. Dom bryr sig om vad läkaren skriver om din foglossning.


    Tells it the way it is.
  • Anonym (Kanske)

    Jag var i samma sits som dig under min första graviditet, jag var också jätteorolig att jag inte ens skulle få halvtidssjukskrivning. Gick till läkaren på en privat barnmorskemottagning och han sjukskrev mig på 100 % direkt. Vet inte om det är så, men jag har hört att läkare på vårdcentraler visar mindre förståelse, medan läkare som är runt gravida hela tiden, som den jag var till, vet precis vilka problem foglossning kan orsaka och därför tar en mer på allvar. Behöver ju inte vara regel, men tror det ligger något i det.

  • Tjifas
    Mittiprick skrev 2018-01-29 21:00:10 följande:

    Blödningen har inget med foglossningen att göra. Det är vanligt, normalt och inget man sjukskrivs för.

    Och ja, det är väldigt vanligt att bli nekad sjukpenning av FK bör det gäller åkommor som är normala i graviditet. Sjukskriven blir du garanterat men det är ofta meckigt med just foglossning eftersom det inte är en sjukdom på det sättet. Läkaren måste skriva noggrant varför du inte klarar av att utför ditt jobb.

    Det brukar ta ca 30 dagar om allt är korrekt ifyllt. För mig fattades ett par punkter som läkaren missat. Tex adress till dom och sånt trams. Så det tog ännu längre tid men det gick igenom till sist.


    Nej, jag är väl medveten om att blödningarna inte har med foglossningen att göra. Har läst om en del som blivit sjukskrivna pga blödningar och tänkte därför att det kanske var viktigt att berätta för läkaren och FK.

    Räknas det som en normal graviditet när man inte kan sova pga smärtan och ofta blir sängliggande efter en dags arbete?
  • Tjifas
    Anonym (Kanske) skrev 2018-01-29 21:13:46 följande:

    Jag var i samma sits som dig under min första graviditet, jag var också jätteorolig att jag inte ens skulle få halvtidssjukskrivning. Gick till läkaren på en privat barnmorskemottagning och han sjukskrev mig på 100 % direkt. Vet inte om det är så, men jag har hört att läkare på vårdcentraler visar mindre förståelse, medan läkare som är runt gravida hela tiden, som den jag var till, vet precis vilka problem foglossning kan orsaka och därför tar en mer på allvar. Behöver ju inte vara regel, men tror det ligger något i det.


    Så kan det nog mycket väl vara. Hur blev det för dig med FK?
  • Tjifas
    Anonym (....) skrev 2018-01-29 21:00:43 följande:

    Jag vet inte nånting om allt de där och hur du ska göra, men ang. Anställningen tycker jag du ska ta upp med facket. Det är ju tydligt att din tjänst behövts efter anställningen gick ut eftersom du fortsatt på samma fram till nu, och att skälet till att de inte skriver nya papper är bara för att du är gravid, och så får det inte gå till.

    Kontakta facket genast hade jag gjort om jag var du.

    Vad ska du förresten sjukskrivas ifrån?

    Du har inga anställningspapper, alltså är du inte anställd. Arbetslös =a-kassa


    Jag får kontakta facket imorgon. Som jag har fattat det så kan man bli sjukskriven trots att man är arbetslös, men det kanske inte alls stämmer?
  • Anonym (....)
    Tjifas skrev 2018-01-29 21:32:25 följande:

    Jag får kontakta facket imorgon. Som jag har fattat det så kan man bli sjukskriven trots att man är arbetslös, men det kanske inte alls stämmer?


    Ja det var en miss av mig, som jag skrev till i inlägget under mitt första, jag tror man kan bli sjukskriven från a-kassan.

    Men bästa hade ju varit om det blir så att du får ha kvar jobbet, även efter graviditeten.
  • Mittiprick
    Tjifas skrev 2018-01-29 21:22:04 följande:

    Nej, jag är väl medveten om att blödningarna inte har med foglossningen att göra. Har läst om en del som blivit sjukskrivna pga blödningar och tänkte därför att det kanske var viktigt att berätta för läkaren och FK.

    Räknas det som en normal graviditet när man inte kan sova pga smärtan och ofta blir sängliggande efter en dags arbete?


    Ja ibland tycker som det räknas till det normala...
    Tells it the way it is.
Svar på tråden Snälla hjälp!