• SweetBabe26

Ni som har opererat bort gallblåsan

Ska göra en operation på måndag å ta bort gallblåsan men vill ha lite info av er som gjort den :) kunde dom ta bort gallan med titthål? eller fick dom göra ett snitt? Hur länge hade ni ont efter operationen? har gjort 3 op i mitt liv men man är lite nervös :)

• Svar på tråden Ni som har opererat bort gallblåsan
  • Anonymous31
    SweetBabe26 skrev 2018-01-29 21:54:53 följande:

Ska göra en operation på måndag å ta bort gallblåsan men vill ha lite info av er som gjort den :) kunde dom ta bort gallan med titthål? eller fick dom göra ett snitt? Hur länge hade ni ont efter operationen? har gjort 3 op i mitt liv men man är lite nervös :)

Hej
    Jag har opererat bort gallblåsan. De gjorde en titthålsoperation, vilket innebär att jag nu har två stycken ca. 2cm stora snitt på magen, och ett lite kortare snitt. Jag hade faktiskt inte ont alls efter operationen. :) 

Jag var mest orolig inför operationen men när den väl var gjord så hade jag inte ont alls.
  • Anonym (Jag med)

Jag fick göra en titthåls op. Hade ont i en vecka kanske, men vet inte om det enbart berodde på op, fick åka in efter en vecka för att jag inte blev bättre. Var helt gul i hyn, dom gjorde något ingrepp där jag blev sövd och dom använde en slang ner i halsen för att rensa, var några stenar kvar tror jag, men efter det mådde jag bra igen. Tror att jag bara hade otur, med tanke på att jag bara fick sjukskrivning 2 veckor efter op.

• SweetBabe26
    Anonym (Jag med) skrev 2018-01-29 22:26:12 följande:

Jag fick göra en titthåls op. Hade ont i en vecka kanske, men vet inte om det enbart berodde på op, fick åka in efter en vecka för att jag inte blev bättre. Var helt gul i hyn, dom gjorde något ingrepp där jag blev sövd och dom använde en slang ner i halsen för att rensa, var några stenar kvar tror jag, men efter det mådde jag bra igen. Tror att jag bara hade otur, med tanke på att jag bara fick sjukskrivning 2 veckor efter op.

Fick du smärtstillande efteråt att få med dej hem? Just nu har jag spasmofen för mina symtom men antar att man får något så man slipper ha så ont
  • SweetBabe26
    Anonymous31 skrev 2018-01-29 22:02:44 följande:

Hej

Jag har opererat bort gallblåsan. De gjorde en titthålsoperation, vilket innebär att jag nu har två stycken ca. 2cm stora snitt på magen, och ett lite kortare snitt. Jag hade faktiskt inte ont alls efter operationen. :) 

Jag var mest orolig inför operationen men när den väl var gjord så hade jag inte ont alls.

Skönt för dig att du klarade dej utan att ha ont :)
  • Anonym (Jag med)
    SweetBabe26 skrev 2018-01-29 22:33:14 följande:

Fick du smärtstillande efteråt att få med dej hem? Just nu har jag spasmofen för mina symtom men antar att man får något så man slipper ha så ont

Jag fick nog lite starkare smärtstillande innan jag fick åka hem, men hemma tog jag Alvedon och ipren bara. Kände mig väldigt svag och trött första veckan, men som sagt så kan det ha berott på att dom var tvungna att rensa lite mer sen. För det vände verkligen efter andra ingreppet.
  • Coccolina
    SweetBabe26 skrev 2018-01-29 22:33:14 följande:

Jag fick tre små hål och ett större i naveln. Jag fick ligga kvar en natt då jag är allergisk mot vissa smärtstillande så för säkerhets skull fick jag vara kvar.

Öm någon dag men inte ont direkt förutom när jag glömde av mig och lyfte tunga saker

Det bästa jag gjort! Jag var allergisk mot spasmofem så sista tiden var ett inferno då diklofenak inte hjälpte alls... hade leverpåverkan men det försvann!

Oroa dig inte! Det kommer gå bra!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sextiotalist

Jag fick en titthålsoperation, lite mörbultad precis efter operationen, fick lite ont i axlarna (pga koldioxiden de använde, helt enligt "regelboken" så satte sig smärtorna där)
    Efter två dagar vara jag helt återställd och efter en vecka så var jag igång med löpträningen

• Anonym (20 år sen)

Jag gjorde det med titthål för 20 år sedan. Hade nog inte särskilt ont (man får ju tabletter) men var hängig i en vecka. Men var tillbaka till mina studier på måndagen efter operationen som gjordes en onsdag. Så det är ju kort läkningstid.

• Anonymous31
    sextiotalist skrev 2018-01-30 08:01:25 följande:

Jag fick en titthålsoperation, lite mörbultad precis efter operationen, fick lite ont i axlarna (pga koldioxiden de använde, helt enligt "regelboken" så satte sig smärtorna där)
    Efter två dagar vara jag helt återställd och efter en vecka så var jag igång med löpträningen

Jo, nu när jag tänker efter, visst hade jag ont i  och var stel i ena axeln, som berodde på koldioxiden som du sade. Men i magen hade jag inte ont iallafall. :) Med tanke på hur ont jag hade innan operationen så var det inte farligt alls.
  • SweetBabe26

Det låter som det är olika för alla efter operationen en del har ont länge efter den medan andra kan bära springa runt :)

Är lite nervös nu dagarna börjar närma sej sakta men säkert. Hur var det för er när ni fick eran tid för op skulle ni vara där en stund innan för å förbereda å så eller hur funkar det?

• Coccolina
    SweetBabe26 skrev 2018-02-01 17:48:54 följande:

Det låter som det är olika för alla efter operationen en del har ont länge efter den medan andra kan bära springa runt :)

Är lite nervös nu dagarna börjar närma sej sakta men säkert. Hur var det för er när ni fick eran tid för op skulle ni vara där en stund innan för å förbereda å så eller hur funkar det?

Fick hemskickat att jag skulle duscha med en special tvål ett par gånger (var en hel ritual) och så fick jag inte äta efter tolv eller så kvällen innan.

Inför operationen hade jag en tid jag skulle vara där, då blev jag preppad fick byta kläder, ta förebyggande smärtstillande medicin. Sen fick jag vänta tills de rullade in mig för operation. 

Har ingen koll på hur lång tid det tog, hade tidningar med mig och jag blir sömnig av smärtstillande (även en alvedon) så somnade säkert... 

Lycka till med dig! Det kommer gå bra!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Jag med)
    SweetBabe26 skrev 2018-02-01 17:48:54 följande:

Jag vart tvungen att åka till akuten så jag hann inte direkt förbereda mig. Så kan tänka mig att du blir extra nervös när det blir som en nedräkning :p men det går bra ska du se, lycka till!
Svar på tråden Ni som har opererat bort gallblåsan