• Anonym (student)

Ni som är studenter, vad jobbar ni med?

Ni som läser på universitet/högskola, jobbar ni extra och om ja, med vad? Hur mycket får ni i lön? Är det lätt att hitta något extra jobb och överhuvudtaget att hitta tid att jobba med tanke på föreläsningar, seminarier osv.? Ni som varit studenter får gärna svara också. 

• Svar på tråden Ni som är studenter, vad jobbar ni med?
  • Anonym (Carro)

du skulle kunna arbeta som personlig assistent om du gillar att arbeta med månnniskor. Vissa söker tim vikarier. Jag brukade jobba varannan helg och nån gång i veckan exempelvis 17-21 en onsdag. Röda dagar osv. Men inför tentor och stora inlämningar brukade jag ta bort helgpassen i förväg så jag kunde plugga. Ibland tog jag extrapass för att täcka upp åt någon som var sjuk eller som ville vara ledig. Beroende på hur många timmar/helg/röda dagar/kväll/natt så kunde jag tjäna allt mellan 7000-19000kr (det plockade jag ut som mest en månad under skolan men det var en del nätter) så länge du är van vid att jobba med människor så är det ju inte fel att testa :)

• Anonym (P)

Det allra bästa är ju att hitta ett extrajobb som relaterar någorlunda till dina studier, på så sätt kan du tjäna pengar och få värdefull relevant erfarenhet att sätta på ditt CV. Men beroende på vad man studerar och var någonstans man studerar så är ju ikte det alltid möjligt.

Bra och relativt flexibla jobb annars har jag tyckt vart att jobba i matbutik, visserligen gjorde jag det under gymnasiet men hade absolut kunnat tänka mig fortsätta med det under universitetsstudier också. Anledningen är för att man som extrajobbare på matbutik oftast får kobba kvällar och helger = OB tid = bra pengar.

• Anonym (Anna)

Det beror väldigt mycket på vad du studerar och hur lätt du har för att lära dig det du läser. Jag läste till gymnasielärare och hade i snitt 8-12 timmar i veckan schemalagt (seminarier, redovisningar, tentor, föreläsningar etc). Det var olika på olika kurser.

Därtill läggs tiden du behöver för att studera själv och i grupp. Jag lade 2-4 timmar i veckan (är snabblärd). Så för mig utgjorde inte mina universitetsstudier mer än ens en halvtidstjänst vilket gav gott om tid till t.ex. extrajobb.

Mina vänner på andra program spenderade 50+ timmar i veckan på sina studier. Så det är stor skillnad.

• Anonym (Pa)

När jag pluggade så jobbade jag extra som personlig assistent. Kunde dessutom läsa i kurslitteraturen på jobbet. :)

Svar på tråden Ni som är studenter, vad jobbar ni med?