• Nonnismamma

10 månaders bebis som vägrar sova

Hej.

Jag har en dotter på 10 månader som knappt sover nuförtiden och alltid är gnällig. Hon går inte än men hon drar sig fran och reser sig på saker runt om i huset. På senare tid är det rent ut sagt omöjligt att få henne att somna. Hittills har vi bsra kunnat lägga henne i sängen med napp och gå därifrån. Nu är varje kväll ett helvete och när hon till slut somnar sover hon endast 2 timmar högst. Därefter är hon redo för att leka i 3-4 timmar.

Vi har tidigare haft väldigt konstiga rutiner.

Läggdag 24.00, vaknade 3-4 gånger under natten.

Vaknade ca 13.00 för dagen. Detta fungerade helt okej. Vi bestämde oss dock för att ändra hennes rutiner och valde att börja väcka henne kl 09.00 för att sedan lägga henne igen vid kl 11.00. Detta gick bra men hon klarade inte av att vara vaken till max kl 18.00 och då sov hon i max 10 minuter (vi väclte henne) därefter somnade hon 21.00 för att sedan vakna 23.00 och leka till 3-4 på natten.

Har provat följande

-5 min metoden (3dagar),klarade inte av mer

-sova hela natten kuren. Obs endast ramsa och buffa lite lätt. Allt annat ansåg jag vara för våldsamt

- stå bredvid sängen, vagga lite lätt

- ge ersättning

INGET HAR FUNKAT! Snälla hjälp!

• Svar på tråden 10 månaders bebis som vägrar sova
  • Erla

Är hon vaken hela dagen!? Kan vara det som är problemet, att hon blir övertrött. Märkte att min dotter var extremt svårsövd när hon var övertrött. Hon kunde också vara vaken inpå natten, men när vi gav henne tillfällen att sova ett par gånger på dagen somnar hon nu vid ca 19:30 och sover till ca 06:30, med en till två matningar. Fick tipset att inte göra några stora förändringar för snabbt. Skynda långsamt, med 15 minuter max per dag i skillnad från föregående dag. Det tar tid, men till slut har man vänt rätt på dygnet :)

• Fru Ve

Kan ni inte återgå till rutinen med att hon lägger sig vid 24 och går upp vid 13 om det funkar? Jag har en snart 11-månaders och vi har också haft det trassligt med sömnen sedan han var ca 7 månader. Samma fenomen som er att man lägger honom på kvällen, han sover någon timme och kan sen vara vaken flera timmar. Det som har funkat bäst då är att lägga honom senare på kvällen. Önskar vi kunde få till det att han somnade tidigt men det känns som om vi bara ställer till det när vi börjar rucka på allt. Så länge inte barnet är på dagis och man måste upp en viss tid spelar det ingen roll vilka rutiner man har.

Min son har "natt" ofta mellan kl 22-12 dagen efter. Han brukar vakna x flera under natten och sen vaknar han vid 7 på morgonen. Får då frukost och är sen trött igen. Han somnar i vagnen då vi lämnar storebror på förskoleklass vid 8. Sen sover till 12. Sen sover han någon timme sent på eftermiddagen. Detta har vi försökt få bort men då somnar han istället och sover middag vid kl 18-19 för att sen vara vaken jättesent =(

Lite frustrerande är det. Men jag tänker att nu när det blir vår, ljust och han kan börja gå också utomhus kan vi aktivera honom bättre och kanske ha honom vaken mer dagtid. Kanske går det att få tidigare läggning då.

Svar på tråden 10 månaders bebis som vägrar sova