• ÅDFL

Ångest, depression -Föräldrarledig

Hej! Jag har en liten tjej på 4 månader och varit föräldrarledig sen dess. Jag har haft en väldigt bra bild av att vara föräldrarledig - mysigt, promenader, kärlek, fika mm.

En inte realistisk bild, för allt blev precis tvärt om.

Jag tror det började med sömnbrist och hormoner. Jag var helt säker på att det bara var ?baby blues? och skulle gå över fort.

Det gjorde det inte. Jag började få extrem ångest och kände att mitt liv är över. Att jag aldrig kommer orka något, aldrig vara riktigt lycklig igen. Jag var rädd att jag inte ens skulle orka lyfta upp mitt barn.

Det slutade med att jag blev sjukskriven så min man har varit hemma deltid med oss vilket hjälp mycket. Även fått mycket hjälp av familj. Hade många bra dagar under den perioden. Nu är jag tillbaka på 100% FL och ångesten börjar ta över.

Jag vill bara fly tillbaka till mitt gamla liv, till mitt jobb, till lyckan. Jag är så ledsen över att något som borde vara underbart, får mig att må så dåligt!

Är det någon här som är mitt i något liknande? Eller som gått igenom det men mår bra idag? Har du några bra tips? Peppande ord? Tack på förhand!

• Svar på tråden Ångest, depression -Föräldrarledig
  • meicc

Åh det kommer bli bra! Kände liknande med mitt första barn. Vart inte alls som jag trodde. Men det löser sig! För mig hjälpte det att liksom se dagarna som ett projekt, ha rutiner för när man går upp osv. Jag gjorde ALLTID i ordning mig för blev så jäkla nere av att se mig själv trött i spegeln. Hela rena kläder osv...

För mig vände det när barnet var ca 5-6 månader och jag följt rutinen kanske 6 veckor, sett till att då promenad varje dag osv. Och sömnbristen är brutal, men man fixar det och du kommer få sova igen. Varje dålig natt är en natt som är inte kommer igen som är avklarad. Och för mig blev det roligare ju äldre barnet blev att man fick gensvar osv.

Jag har precis fått barn nummer två och kan känna av en del känslor igen, pga hormonomställningen och sömnbristen men nu VET man ju att det går över.

Är dina problem stora så ta hjälp av BVC eller vårdcentralen för samtalskontakt. Men jag tycker inte du ska skanna dug själv för att su känner såhär, det är en enorm förändring och bara för att man älskar sitt barn så behöver man inte älska föräldraledigheten.

• Iowhannah

Jag mådde också riktigt dåligt när vårt barn var bebis. Första månaderna var vidriga! Jag var sjukskriven tills bebisen var tre månader, då började jag jobba igen och det räddade mig verkligen. Jag fick även en samtalskontakt via bvc så jag kunde ventilera mina tankar och få konkreta råd och tips på hur jag kunde försöka tänka.

Prata med bvc, de finns där för föräldrarna också!

• Wilbo80
    meicc skrev 2018-01-30 14:01:52 följande:

Åh det kommer bli bra! Kände liknande med mitt första barn. Vart inte alls som jag trodde. Men det löser sig! För mig hjälpte det att liksom se dagarna som ett projekt, ha rutiner för när man går upp osv. Jag gjorde ALLTID i ordning mig för blev så jäkla nere av att se mig själv trött i spegeln. Hela rena kläder osv...

För mig vände det när barnet var ca 5-6 månader och jag följt rutinen kanske 6 veckor, sett till att då promenad varje dag osv. Och sömnbristen är brutal, men man fixar det och du kommer få sova igen. Varje dålig natt är en natt som är inte kommer igen som är avklarad. Och för mig blev det roligare ju äldre barnet blev att man fick gensvar osv.

Jag har precis fått barn nummer två och kan känna av en del känslor igen, pga hormonomställningen och sömnbristen men nu VET man ju att det går över.

Är dina problem stora så ta hjälp av BVC eller vårdcentralen för samtalskontakt. Men jag tycker inte du ska skanna dug själv för att su känner såhär, det är en enorm förändring och bara för att man älskar sitt barn så behöver man inte älska föräldraledigheten.

Kunde inte säga det bättre själv! Håller med om precis allt och dina tips till TS är toppen! Jag hoppas snart du får må bättre.. Snart blir det ljusare också, den här årstiden är inte alls rolig.. Det blir ljusare och ditt barn blir äldre.. Det kommer bara bli bättre och bättre nu.. <3

Till dig miecc: Väntar mitt andra barn i April . (Första är nu 17 månader..) Vad är det för känslor du känner igen den här andra gången om jag får fråga? Det är verkligen något jag funderar på och är lite nojig för, att man lixom glömt och kommer må dåligt igen när andra kommer.. (Hoppas det är OK för dig TS att jag lånade lite i din tråd..)
  • meicc
    Wilbo80 skrev 2018-01-30 21:55:07 följande:

Kunde inte säga det bättre själv! Håller med om precis allt och dina tips till TS är toppen! Jag hoppas snart du får må bättre.. Snart blir det ljusare också, den här årstiden är inte alls rolig.. Det blir ljusare och ditt barn blir äldre.. Det kommer bara bli bättre och bättre nu.. <3

Till dig miecc: Väntar mitt andra barn i April . (Första är nu 17 månader..) Vad är det för känslor du känner igen den här andra gången om jag får fråga? Det är verkligen något jag funderar på och är lite nojig för, att man lixom glömt och kommer må dåligt igen när andra kommer.. (Hoppas det är OK för dig TS att jag lånade lite i din tråd..)

Jag får ångest av hormonerna, värmevallningarna och sömnbristen. Ungefär som en grym PMS. Första gången trodde jag att det var rejält fel på mig som hade sån ångest och overklighetskänslor när jag egentligen var jätteglad över allt i mitt liv, den här gången vet jag vad det är. Mår likadant första trimestern i graviditeten, får panikångestattacker osv. Så nu är det bara att se tiden an och så stabiliseras hormonerna och allt blir bra igen. Den här gången är det INTE ALLS så som första, just för man inte stressar upp sig och man vet att allt är som det ska. Så nu njuter jag av min lilla 2 1/2 veckors bebis :)
  • ÅDFL
    meicc skrev 2018-01-30 14:01:52 följande:

Tack för ditt svar! Jag är egentligen en driven och glad/positiv person. Jag trodde att jag skulle ta mig ann detta som ett projekt och lösa allt som är jobbigt med bebis-tiden. Men orken och ångesten gör att jag inte ens orkar sätta rutiner (det blir över mäktigt) Men jag ska verkligen försöka. För jag tror också att det kan underlätta.

Fått bra hjälp på BVC. Går och pratar och får tips. Men hjälper inte riktigt (vill ju detta ska gå över NU) Min man ska gå hem vid 6 månader och då ska jag börja jobba. Längtar! Men det är ju dåliga samvetet som tar över- att jag inte vill vara hemma 100% med vår dotter.

Tack för dina tips och ord. Glad att du inte fallit lika djupt andra gången!!
  • ÅDFL
    Iowhannah skrev 2018-01-30 20:48:04 följande:

Jag mådde också riktigt dåligt när vårt barn var bebis. Första månaderna var vidriga! Jag var sjukskriven tills bebisen var tre månader, då började jag jobba igen och det räddade mig verkligen. Jag fick även en samtalskontakt via bvc så jag kunde ventilera mina tankar och få konkreta råd och tips på hur jag kunde försöka tänka.

Prata med bvc, de finns där för föräldrarna också!

Jag inbillar mig också att jag kommer må bättre om jag bara får jobba igen. Att det ger mig ny kraft och sätter igång huvudet (som känns lite avstängt när jag är hemma)

Har du jämnt dåligt samvete att du inte var hemma så mycket första året?

Eller tvärt om ser massa fördelar med det?

Tack för ditt svar!!
  • meicc
    ÅDFL skrev 2018-01-31 15:19:32 följande:

Tack för ditt svar! Jag är egentligen en driven och glad/positiv person. Jag trodde att jag skulle ta mig ann detta som ett projekt och lösa allt som är jobbigt med bebis-tiden. Men orken och ångesten gör att jag inte ens orkar sätta rutiner (det blir över mäktigt) Men jag ska verkligen försöka. För jag tror också att det kan underlätta.

Fått bra hjälp på BVC. Går och pratar och får tips. Men hjälper inte riktigt (vill ju detta ska gå över NU) Min man ska gå hem vid 6 månader och då ska jag börja jobba. Längtar! Men det är ju dåliga samvetet som tar över- att jag inte vill vara hemma 100% med vår dotter.

Tack för dina tips och ord. Glad att du inte fallit lika djupt andra gången!!

Ha inte dåligt samvete!! Det kan jag säga att denna gången med barn nr 2 har jag lagt samvetet åt sidan. Att vi ens reflekterar och funderar över dessa frågor visar att vi är bra mammor! Att man inte vill va hemma länge betyder ingenting. Jag jobbar vid sidan nu och min man kommer ta över föräldraledigheten när han kan. En mamma som gör det hon är till freds med är en bra mamma, oavsett om det är att jobba eller vara hemma.
  • Iowhannah
    ÅDFL skrev 2018-01-31 15:26:24 följande:

Jag inbillar mig också att jag kommer må bättre om jag bara får jobba igen. Att det ger mig ny kraft och sätter igång huvudet (som känns lite avstängt när jag är hemma)

Har du jämnt dåligt samvete att du inte var hemma så mycket första året?

Eller tvärt om ser massa fördelar med det?

Tack för ditt svar!!

Gudar nej! Jag mådde så mycket bättre av att jobba så där finns inget dåligt samvete. Dessutom jobbar jag oregelbundna tider så jag var hemma rätt mycket ändå (sen började vi jobba varannan månad, så båda var hemma lika mycket. Det kunde vi göra eftersom vi har samma arbetsgivare).

Jag ser bara fördelar med att jag började jobba så tidigt, dels hann jag inte glömma så mycket av jobbet och dels så fick mitt barn en mycket gladare mamma som orkade vara med honom.
  • LittleSunshine84

Jag kände likadant som du TS! Vi fick en tuff start med reflux, kolik och förstoppning. Jag fick sån otrolig ångest och mådde riktigt dåligt innan jag fick antidepp och avlastning.

Jag trodde att mitt liv var förstört, så kändes det i början. Men det blev bättre när jag fick hjälp!

Idag är min son 14 månader och jag älskar honom över allt på denna jord!

Rutiner, rutiner! Det kommer att bli bättre!

• Marie89

Jag känner också igen mig, dock har min första flicka stora svårigheter så var nog det som utlöste det, andra barnet kom till innan vi visste allvaret med stora, och lilla tjejen har sovit urkasst. Men nu känner jag sakta en vändning, det jag har lärt mig är att vara öppen för andra hur man mår, tacka nej till t.ex. kalas som du inte känner för, umgås bara med de du verkligen tycker om. Eftersom du kände att du mådde bättre när din man var hemma så kanske du behöver den avlastningen en längre tid, försök sjukskriva dig så han också kan vara hemma hos dig. Ta hand om dig!

• ÅDFL
    meicc skrev 2018-01-31 17:21:15 följande:

Ha inte dåligt samvete!! Det kan jag säga att denna gången med barn nr 2 har jag lagt samvetet åt sidan. Att vi ens reflekterar och funderar över dessa frågor visar att vi är bra mammor! Att man inte vill va hemma länge betyder ingenting. Jag jobbar vid sidan nu och min man kommer ta över föräldraledigheten när han kan. En mamma som gör det hon är till freds med är en bra mamma, oavsett om det är att jobba eller vara hemma.

Klokt! Tack Meicc. Detta gav mig lite styrka.
  • ÅDFL
    Marie89 skrev 2018-02-01 13:47:44 följande:

Jag känner också igen mig, dock har min första flicka stora svårigheter så var nog det som utlöste det, andra barnet kom till innan vi visste allvaret med stora, och lilla tjejen har sovit urkasst. Men nu känner jag sakta en vändning, det jag har lärt mig är att vara öppen för andra hur man mår, tacka nej till t.ex. kalas som du inte känner för, umgås bara med de du verkligen tycker om. Eftersom du kände att du mådde bättre när din man var hemma så kanske du behöver den avlastningen en längre tid, försök sjukskriva dig så han också kan vara hemma hos dig. Ta hand om dig!

Vad skönt att du sakta känner en vändning! Ja det hjälper att vara öppen. Det visar sig att fler mår dåligt än vad man trott. Jag ska bli sjukskriven igen och sen förhoppningsvis gå tillbaka till jobb tidigare och hoppas på att det vänder. Måste ha tålamod, men det är svårt. Vill inte må dåligt en dag till ..

Tack för ditt svar. Hoppas stora tjejen börjar bli bättre och lilla tjejen sover bättre!
Svar på tråden Ångest, depression -Föräldrarledig